Ik ben sinds kort een TROTSE eigenaar van een s40 2.0d uit 2005.
Mijn vraag is wanneer moet ik schakelen naar een hogere versnelling en op hoeveel toeren kan ik blijven rijden in een bepaalde versnelling zonder de koppeling stuk te maken?
ik lees dat er mensen zijn die 70km/u in de vijfde versnelling rijden... Kan dat gaat je koppeling dan niet slap(stuk) worden?
ik hoor dan ook nog dat je pas rond de 120km/u naar de 6e versnelling mag schakelen. Zit dus met een dilemma wat is waar?
kan iemand mij hiermee helpen.
Alvast bedankt...
schakel momenten s40 2.0d
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Toerental tussen koppel en max. vermogen houden, dat is het zgn werkgebied van de motor en draai je de zaak niet kapot. Uiteraard, het is een diesel, wel eerst even netjes warm draaien zonder daarbij die motor in al te veel toeren te laten draaien.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27143
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat dus.
Onder de 120 niet naar z'n 6 mogen schakelen is ook onzin, wil je vlot naar de 120 is het wat anders.
Ik schakelde meestal rond de 100-120 naar de 6.
Zorgde er meestal voor dat het toerental +/- op 2000 toeren terug viel als ik doorschakelde
Onder de 120 niet naar z'n 6 mogen schakelen is ook onzin, wil je vlot naar de 120 is het wat anders.
Ik schakelde meestal rond de 100-120 naar de 6.
Zorgde er meestal voor dat het toerental +/- op 2000 toeren terug viel als ik doorschakelde
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En dan is je schakelmoment bij een diesel ergens op 3000 tot 3200 rpm, kom je zo'n beetje op het koppel terug in de volgende versnelling.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01.05.2013 - 19:18
Ik zit met 80 km/u al in de 6e versnelling, maar vraag dan geen kracht. BV op een provinciale weg op de cruisecontrol. Lekker rustig en zuinig. Het hangt voor een groot gedeelte af van je rijstijl. als je gehaast bent is een goed moment om rond de 100 naar de 6 te gaan. Enne.... rond de 2000 toeren schakelen is prima bij een diesel ( ook weer als je geen haast hebt)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Even hoor: bij ons draaien alleen maar diesels die door een ieder met al zijn/haar kunde c.q. onkunde bereden worden. Motor koud, motor warm, boeit niet, als het moet dan is het gaan met die dingen.
Verbruik is van nul en generlei waarde, vlot van A naar B is meer aan de orde. Desondanks nooit problemen met bakken, EGR, RPF of whatever en na 350.000 km zijn die dingen via Domeinen beschikbaar voor het gewone volk.
Verbruik is van nul en generlei waarde, vlot van A naar B is meer aan de orde. Desondanks nooit problemen met bakken, EGR, RPF of whatever en na 350.000 km zijn die dingen via Domeinen beschikbaar voor het gewone volk.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Als je zuinig wil rijden, dan zorgen dat de motor altijd tussen de 1500 en 2000 toeren blijft draaien.
Ik rijd op die manier 1:20 met een S40 D5 Geartronic.
Bij een "sportievere" rijstijl (voortdurend 2000+ toeren) gaat het verbruik richting 1:15.
Ik rijd op die manier 1:20 met een S40 D5 Geartronic.
Bij een "sportievere" rijstijl (voortdurend 2000+ toeren) gaat het verbruik richting 1:15.
- hamsi
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.11.2013 - 12:33
Dank voor alle reacties...
als ik het goed begrepen heb, is het mogelijk om rond de 1700-1800 toeren kan ik rustig door tuffen zolang ik geen extra kracht nodig heb om te versnellen.
Het gaat mij niet om de tijd waar ik moet zijn of hoe snel ik er moet zijn.
ik vind het een heerlijk auto en ik wil het graag zo houden.
nogmaals bedankt voor de suggesties.
als ik het goed begrepen heb, is het mogelijk om rond de 1700-1800 toeren kan ik rustig door tuffen zolang ik geen extra kracht nodig heb om te versnellen.
Het gaat mij niet om de tijd waar ik moet zijn of hoe snel ik er moet zijn.
ik vind het een heerlijk auto en ik wil het graag zo houden.
nogmaals bedankt voor de suggesties.
Volvo s40 2005 2.0D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19.10.2013 - 18:01
Ik gebruik bijna nooit de 6de versneling. Vind dat de auto dan te weinig toeren maakt met de gevolgen dat er meer problemen zijn met EGR klep ed die dicht slippen.
Je mag max 120 rijden. Als je dan naar 6de gaat maakt hij te weinig toeren. Daarom bij 120 rij ik altijd ik 5de op autostrade. Verbruik ligt ongeveer gelijk dan in 6de soms zelfs nog lager.
Je mag max 120 rijden. Als je dan naar 6de gaat maakt hij te weinig toeren. Daarom bij 120 rij ik altijd ik 5de op autostrade. Verbruik ligt ongeveer gelijk dan in 6de soms zelfs nog lager.