Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en zit met een paar vragen.
Ik ben in het bezit van een Volvo 460 1.8i uit 1995.
Sinds kort begint de versnellingsbak wat rare geluiden te maken, kraken en piepen en schakelt ie ook niet zo best meer, ook schiet ie telkens uit de 3e versnelling.
Nu ben ik er al mee bezig geweest en het oliepeil was erg laag, kon er bijna 2 liter bij gooien.
hij schakelt nu wel soepel alleen het uit de versnelling schieten en kraken en piepen is niet over.
Dus de bak heeft al te veel schade opgelopen.
nu wil ik de versnellingsbak gaan vervangen met een 2e hands bakje maar wat is nou de beste manier om dit even aan te pakken, hij zal er onder uit moeten neem ik aan, gezien bovenlangs vrij krap is en de aircoleidingen er dan ook uit zullen moeten waardoor het aircosysteem ook weer gevuld zal moeten worden.
ik heb ook al onder de auto gekeken en zo te zien moet het hele subframe losgehaald worden en aandrijfassen eruit.
En het uitlaatspruitstuk zal ook los moeten?!
Klopt dit een beetje?
Alle info is welkom!
Versnellingsbak vervangen
- CeeBee
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
- Locatie: Westland
Klopt allemaal redelijk, de startmotor is het meeste werk.Wietse460 schreef: nu wil ik de versnellingsbak gaan vervangen met een 2e hands bakje maar wat is nou de beste manier om dit even aan te pakken, hij zal er onder uit moeten neem ik aan, gezien bovenlangs vrij krap is en de aircoleidingen er dan ook uit zullen moeten waardoor het aircosysteem ook weer gevuld zal moeten worden.
ik heb ook al onder de auto gekeken en zo te zien moet het hele subframe losgehaald worden en aandrijfassen eruit.
En het uitlaatspruitstuk zal ook los moeten?!
Klopt dit een beetje?
Alle info is welkom!
XC40 B3 Plus Dark


- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Achterkant van het blok, op de verbinding tussen blok en bak (logisch). Vaak onder een alu warmteschild.
Voor het vervangen van de bak kan je idd het beste het subframe een stuk laten zakken. Hoeft niet heel ver opzich, als je de bak er maar tussenweg kunt trekken. Dus de auto op 2 krikken, en dan met een motortakel het geheel laten zakken.
Je haalt los: Brandstofleidingen, Fusees (waar dus de aandrijfassen door steken), uitlaat, schakelstang naar de bak en koelleidingen. Misschien dat je 't met de aircoleidingen net rekken kan (weet ik niet zeker).
Suk6
Voor het vervangen van de bak kan je idd het beste het subframe een stuk laten zakken. Hoeft niet heel ver opzich, als je de bak er maar tussenweg kunt trekken. Dus de auto op 2 krikken, en dan met een motortakel het geheel laten zakken.
Je haalt los: Brandstofleidingen, Fusees (waar dus de aandrijfassen door steken), uitlaat, schakelstang naar de bak en koelleidingen. Misschien dat je 't met de aircoleidingen net rekken kan (weet ik niet zeker).
Suk6

Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.10.2006 - 00:33
oh, dan weet ik hem wel te vinden ja.
Maar als je het subframe los haalt, dan moet die driehoekige vork van de wielophanging er helemaal af zeker.
En als je het subframe aan de bestuurderskant los haalt, is dat voldoende of moet ie aan beide kanten geheel los, lijkt me een beetje moeilijk worden omdat het blok hier ook op vast zit.
Als ie maar aan 1 kant los hoeft dan kun je het blok toch ondersteunen door een assteun onder de carterpan te zetten? of is dat niet genoeg?
Maar als je het subframe los haalt, dan moet die driehoekige vork van de wielophanging er helemaal af zeker.
En als je het subframe aan de bestuurderskant los haalt, is dat voldoende of moet ie aan beide kanten geheel los, lijkt me een beetje moeilijk worden omdat het blok hier ook op vast zit.
Als ie maar aan 1 kant los hoeft dan kun je het blok toch ondersteunen door een assteun onder de carterpan te zetten? of is dat niet genoeg?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
wat een werk maken jullie ervan.

- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
jep
ik zet het even op een rijtje voor je:
-luchtbak dr af
-accu en accu bak dr af
-kabeltje vliewiel sensor los maken,
-teler kabel losmaken
-koppelingskabel er af halen
-startmotor los
-olie aftappen (bak)
-achteruit rij sensor draadjes losmaken
-wiel linksvoor er af (eerst op assteunen natuurlijk
)
-aandrijf assen los
-links bij je wiel en fusee loshalen en de verbindingen op je bak (3bouten los maken
- rechts is het een soort splitpen zit vlak op de diferentieel die tik je er uit met een doorslagje
- bovenste bouten los maken van de bak (let op 1 is langer als de andere 2 ook handig voor de montage
)
- schakel stang dr af
- krikje onder je blok (of hijstuig aan de ogen)
- verbinding tussen bak en blok aan de onderkant loshalen
kan op verschillende manieren vast zitten met een losse afschermkap voor je vliegwiel en een losse soort steun of die 2 in 1 zeg maar.
maar dat zie je vanzelf wel.
-voorste steun losmaken
-achtertste steun losmaken
- subframe losmaken (4 moeren kan flink vast zitten !)
sub zo ver mogelijk laten zakken maar wel ondersteunen dmv van krik oid.
-controleer of alles los is en of er niets in de weg zit
waarschijnlijk moet er een koelslang af... en mischien dat spul van je airco ook (afhankelijk van het model)
- let op aan de achterkant van de bak (waar je startmotor zit) zit nog een moer deze ook los draaien! anders krijg je um nooit los
-voorzichtig met een schroevendraaier en je handen de bak van het blok losmaken.
-laat um rusten op het sub
- en til um er met zun 2en uit... flink zwaar aparaat
ik ben er zelf een uurtje of 10 aan bezig geweest om de ouwe er uit te halen en de nieuwe er in te zetten.
Ik beschik niet over een brug! wel over handig gereedschap als een moment sleutel en een dikke electrische slagmoer sleutel.
vooral de achterste motorsteun die op het sub vast zit wil nog wel eens problemen geven.
maar op zich is het goed te doen.
Ik kan je ook wel een dvdtje vadis opsturen?
edit: de dikke draadboo op je bak ook even losmaken natuurlijk
en de bedrading van de startmotor loopt door een gat in de bak
dus de bedrading van de start motor moet ook los.
ik kan mischien een puntje vergeten zijn hoor (het is al laat
)
ik zet het even op een rijtje voor je:
-luchtbak dr af
-accu en accu bak dr af
-kabeltje vliewiel sensor los maken,
-teler kabel losmaken
-koppelingskabel er af halen
-startmotor los
-olie aftappen (bak)
-achteruit rij sensor draadjes losmaken
-wiel linksvoor er af (eerst op assteunen natuurlijk

-aandrijf assen los
-links bij je wiel en fusee loshalen en de verbindingen op je bak (3bouten los maken
- rechts is het een soort splitpen zit vlak op de diferentieel die tik je er uit met een doorslagje
- bovenste bouten los maken van de bak (let op 1 is langer als de andere 2 ook handig voor de montage

- schakel stang dr af
- krikje onder je blok (of hijstuig aan de ogen)
- verbinding tussen bak en blok aan de onderkant loshalen
kan op verschillende manieren vast zitten met een losse afschermkap voor je vliegwiel en een losse soort steun of die 2 in 1 zeg maar.
maar dat zie je vanzelf wel.
-voorste steun losmaken
-achtertste steun losmaken
- subframe losmaken (4 moeren kan flink vast zitten !)
sub zo ver mogelijk laten zakken maar wel ondersteunen dmv van krik oid.
-controleer of alles los is en of er niets in de weg zit
waarschijnlijk moet er een koelslang af... en mischien dat spul van je airco ook (afhankelijk van het model)
- let op aan de achterkant van de bak (waar je startmotor zit) zit nog een moer deze ook los draaien! anders krijg je um nooit los

-voorzichtig met een schroevendraaier en je handen de bak van het blok losmaken.
-laat um rusten op het sub
- en til um er met zun 2en uit... flink zwaar aparaat
ik ben er zelf een uurtje of 10 aan bezig geweest om de ouwe er uit te halen en de nieuwe er in te zetten.
Ik beschik niet over een brug! wel over handig gereedschap als een moment sleutel en een dikke electrische slagmoer sleutel.
vooral de achterste motorsteun die op het sub vast zit wil nog wel eens problemen geven.
maar op zich is het goed te doen.
Ik kan je ook wel een dvdtje vadis opsturen?
edit: de dikke draadboo op je bak ook even losmaken natuurlijk
en de bedrading van de startmotor loopt door een gat in de bak
dus de bedrading van de start motor moet ook los.
ik kan mischien een puntje vergeten zijn hoor (het is al laat

- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Gefeliciteerd 

Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 20.09.2006 - 23:20
- Locatie: wieringerwerf
- Contacteer:
nice job!!!