Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
Preconditioning
- RoaldH
- 6th Gear member
Je ruikt hem in de opstartfase en kort nadat je de auto van het contact haalt. Als je de auto "laat lopen" en even naast de auto staat, is het niet/amper merkbaar.NielsPHEV schreef:klopt die verbranding kan niet volledig zijn als je hem zo ruikt dat moet beter kunnenJeroen schreef:Alleen het nadeel hierbij is dat je milieuvriendelijke auto die stilletjes op de elektromotor rijdt stinkt als een ouwe olie-boot.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
-
- 1st Gear member
Oké, maar heeft dit 'aanzetten' gevolgen voor de actieradius van de Pure-stand?RoaldH schreef:Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
- jvov60
- 4th Gear member
Lijkt me juist niet: het is verwarming met een kachel op Diesel.Rappe Henderik schreef:Oké, maar heeft dit 'aanzetten' gevolgen voor de actieradius van de Pure-stand?RoaldH schreef:Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Wordt de Dieselmotor zelf wel verwarmd door dezelfde standkachel bij wegrijden op de accu? De olie?
- RoaldH
- 6th Gear member
@jvov60: ja, motor(olie) wordt verwarmd. Vergelijk maar eens een "koude start" zonder preconditioning in AWD met het wegrijden in Pure en na een minuut of 10/15 de D5 gebruiken als je snelweg opdraait.
-
- 1st Gear member
Een standkachel (Webasto), ook die op de Volvo, werkt op het koelwater en niet op de olie! Die vervolgens ook voor warmte in het interieur zorgt met de normale kachelinstallatie. De motor wordt dus maar zeer beperkt opgewarmd maar een echte koude start wordt hiermee wel voorkomen.
Ik rij die van mij 's ochtends in eerste instantie op pure, met de standkachel aan. Na ong 20 kilometer ( dan zit ik op een provinciale weg = 80 km) zet ik hem op AWD en komt de dieselmotor erbij en laat ik hem langzaam opwarmen. Volgens mij het minst belastend voor motor en milieu. (Maar ja er zullen wel een hele hoop mensen zijn die het beter weten.....)
Ik rij die van mij 's ochtends in eerste instantie op pure, met de standkachel aan. Na ong 20 kilometer ( dan zit ik op een provinciale weg = 80 km) zet ik hem op AWD en komt de dieselmotor erbij en laat ik hem langzaam opwarmen. Volgens mij het minst belastend voor motor en milieu. (Maar ja er zullen wel een hele hoop mensen zijn die het beter weten.....)
- RoaldH
- 6th Gear member
@Smartbart: je hebt gelijk. De webasto verwarmt het koelwater. Meestal zet ik de automaat in 6 (Hybrid), zodra ik op snelheid ben. Ik gebruik AWD meestal om in te voegen.
- jp-v60
- 4th Gear member
ik heb al jaren een Webasto standkachel, deze kachel ruik je niet.
Veel moderne diesels zijn zo zuinig dat ze standaard een standkachel hebben die aanslaat op het moment dat de motor start, anders wordt de motor en het interieur niet warm. Vaak zijn deze standkachels middels een simpele aanpassing om te bouwen naar een volwaardige standkachel
Veel moderne diesels zijn zo zuinig dat ze standaard een standkachel hebben die aanslaat op het moment dat de motor start, anders wordt de motor en het interieur niet warm. Vaak zijn deze standkachels middels een simpele aanpassing om te bouwen naar een volwaardige standkachel
-
- 5th Gear member
Ik vind de documentatie bij de PIH ook inzake VOC en preconditioning maar vreemd; het boekje rept over een sms die je zou moeten sturen :roll:? Via de app kan je ook verwarmen aanklikken, maar gebeurt er ook hier niets..
Ik begrijp dat die extra (motor)verwarming handmatig geactiveerd dient te worden?
Ik begrijp dat die extra (motor)verwarming handmatig geactiveerd dient te worden?
-
- 5th Gear member
Via de AB werkt t probleemloos overigens..het ruikt op de oprit kortstondig naar een oude, vette bbq tijdens het aansteken maar verder redelijk geruisloos. En de stoelverwarming op afstand ook aan kunnen zetten is echt awesome :razz:
-
- 5th Gear member
Pre conditioning werkte goed
niet hoeven te krabben vanochtend

-
- 5th Gear member
Tijd van je auto wel goed ingesteld? je kan ook in de auto instellen.
Maar VOC app is niet een van de beste, je moet even wachten tot hij zegt dat de timer gezet is.
Maar VOC app is niet een van de beste, je moet even wachten tot hij zegt dat de timer gezet is.
- Jeroen
- 5th Gear member
- Contacteer:
Kan inderdaad soms ff duren eer de timer doorgezet is naar de auto, wachten tot je de groen V teken ziet voor je de app uitzet.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
- RichieB
- 6th Gear member
Ik heb afgelopen weekend de app van Tesla gezien, dat werkte toch een stuk beter dan VOC.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 5th Gear member
@RichieB, dat is niet zo heel veel moeilijk 

-
- 2nd Gear member
Doet ie ook spiegels en achterruit? Bij mij in ieder geval niet vanochtend. Dat was best onhandig want ik kon werkelijk niets zien achteruit.Autozoeker schreef:Pre conditioning werkte goedniet hoeven te krabben vanochtend
2019 Volvo Xc60 T8 Inscription; Onyx Black, Linear Lime, Audio Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, Park Assist Line, Versatility Pro Line, gelaagde zijruiten, zwarte hemelbekleding, extra getint glas, achterbumper bescherming.
2014 Volvo V60 PIH; Ember black, Beechwood, Driver support line, Security line, Park Assist voor en Sunblinds.
2014 Volvo V60 PIH; Ember black, Beechwood, Driver support line, Security line, Park Assist voor en Sunblinds.
-
- 1st Gear member
Bij mij ook niet...
- Jeroen
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bij mij stond de achterruit verwarming aan.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...