Dynamo, wegenwacht, koud, maar nu... ?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

3 weken vrij, dus de Volvo had 3 weken geen lichaamsbeweging gehad. Geen probleem denk je dan, had gisteren nog gechecked of er vloeistofjes en stroom voldoende in zaten om te karren, geen probleem.

Enfin, ik rijd lekker naar m'n werk en zie tot m'n verbazing in ene wat lampjes gaan branden. Eerst die van de handrem, het remsysteem, gevolgd door die van de accu. In de file 30 km verderop gaat ook het SRS lampje en de ABS lamp aan, om vervolgens uit te vallen.

ANWB erbij (net binnen het uur, blij dat ze er waren, maar koud was het wel) en blijkt de plus-kabel van de dynamo te zijn gebroken (het oogje onder de bout). Nieuwe erop en weer vast... niet dus. Nu blijkt de pen waar het moertje op moet, waaronder het oogje + kabel ondergeklemd wordt, lam te draaien. Door een kleine knutseling blijft het zwikkie wel zitten en laad de dynamo weer op, maar blijvend is dit natuurlijk niet.

Een nieuwe dynamo zie ik niet zo zitten, maar is dit uberhaupt te fixen?
Ik zelf dacht 2 dunne moertjes te zoeken en zo het oog vast te klemmen op het draadeind. De ANWB man had het erover dat je die pen met draadeind wel kan laten vervangen, maar aangezien de accu netjes geladen wordt vraag ik me af of gewoon vast zetten en laten zitten niet voldoende is.

Hebben jullie nog tips wat ik hier vooral wel en niet mee aan moet, alvorens ik me laat naaien bij de dealer? ;)
Alvast bedankt!!

ps de ANWB-man stelde dat een nieuwe dynamo voor deze auto zo'n 450,- zou kosten.. is dat echt zo waanzinnig duur?!
Okke
4th Gear member

Hmm als ik zo op HBase kijk zit een dynamo tussen de 230/280 Euro (Ex.). Een gereviseerde is mischien ietwat goedkoper. Er loopt natuurlijk wel wat stroom, dus de aansluiting moet flink stevig zijn. En eventueel het uiteinde in een iets kleinere maat tappen, zou dat niet lukken?
V40
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ff op de sloop kijken, of autorima vragen?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Okke schreef:Hmm als ik zo op HBase kijk zit een dynamo tussen de 230/280 Euro (Ex.). Een gereviseerde is mischien ietwat goedkoper. Er loopt natuurlijk wel wat stroom, dus de aansluiting moet flink stevig zijn. En eventueel het uiteinde in een iets kleinere maat tappen, zou dat niet lukken?
Nou, het uiteinde van dat stuk metaal is prima in orde, het draait alleen aan de binnenzijde mee vreemd genoeg.
Je moet je voorstellen dat er een bout uit de dynamo steekt, daar wordt de rode kabel op aangesloten via een moertje. Deze bout draait dus in de dynamo mee als je de moer strakker aan wilt draaien, hij gaat er nu voor ongeveer 2/3 netjes op en draait daarna mee. Geen idee of je dit 'draadeind' aan de andere kant van de dynamo tegen kunt houden of hoe dat verder werkt. Meest mooie is dat hij wel gewoon verder werkt, dus op de bevestiging na issie niet stuk.

Slopen bij mij in de buurt hebben helemaal geen Volvo's, zijn er soms speciale Volvo sloperijen ofzo?
Okke
4th Gear member

Ik zou 'm er dan eerst even uittrekken, vaak kun je dit gedeelte tesamen met de koolborstels gemakkelijk van de dynamo losmaken. Dan kan je kijken waarom ie mee draait, en mogelijk weer vastzetten (of de bout vervangen).
V40
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Mkay, volgens mij lukt dat nog wel, hij zit mooi aan de bovenkant.
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het loshalen?
Kan die riem die eromheen gaat gewoon teruggeplaatst worden of moet die vervangen worden als je de boel los haalt?
Okke
4th Gear member

Je kan de riem laten zitten, en als ik het goed heb moet je deze straks ongeveer een duim naar beneden kunnen drukken als je 'm weer spant. Maar let daar nu even goed op voor je de riem loshaalt...kan je 'm weer hetzelfde spannen. Te slap gaat ie slippen, te strak kost je je lagers (Ik ben geen monteur...dus verbeter mij als ik 't fout heb!)
V40
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Klinkt logisch, was alleen benieuwd of dit zo'n ding is die je moet vervangen als je hem los haalt. Zelfde manier vast zetten lukt wel, zet wel wat markeringsstreepjes.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”