Stuur niet stabiel boven de 120KM/u

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
myhobby
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2006 - 14:57

S60, 2002, 235Km, Diesel, Hand geschakeld.

Onlangs vervangen:
- Draagarmen met stuggere rubbers
- Fusé kogels
- Bovenschotels
Nadien visueel uitlijnd (dmv laser)

Schokbrekers en stuurbekrachtiging zijn nog nooit vervangen. Buitenstuurstangen wel (60K terug). Binnenstuurstangen nog nooit (en vertonen een beetje spelling

Symptoom:

Alhoewel het veel minder is na het vervangen van de fusée kogels, voel ik de auto niet vast liggen op het wegdek. Kenmerken (met of zonder tractie control aan):

- Voel elke ribbel/wegmarkering in de weg
- auto reageert op deze oneffenheden door korte bewegingen te maken
- Wielophanging tikt niet.
- Geen racewegligging en boven de maximum snelheid moet je konstant sturen

Gechecked:
- Speling stuurstangen : middelmatig (voelbaar op de wielen)
- Voldoende olie in de stuurpomp
- Rubbers ophanging (OK)
- Fusé (OK)

Hoe pak je zoiets aan ?
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Welke banden heb je erop zitten? (merk,maat,snelheids index,load?)
en hoeveel profiel hebben deze nog?
het kan ook vaak aan de banden loggen
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29900
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kan aan de banden liggen maar ook slijtage van de schokdempers of stuurinrichting kan een ander stuurgedrag geven.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Uitlijning misschien niet correct uitgevoerd. Was bij mij ook pas na 2x goed. (ook dmv lasers)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik zeg ook uitlijning.

Overigens is uitlijnen een vak. Fancy apparatuur met lasers etc. is leuk, maar in essentie is uitlijnen een simpel meetklusje wat ook met een gradenboog, een paar spiegels en een waterpas kan worden gedaan.

Het gaat erom dat de auto goed ingesteld wordt en een leuk printje met voor elk wiel een OK van de fastfitter zegt helaas niet dat het ook vier keer goed is.

Ofwel: zoek een goede specialist, is er vast te vinden bij jou in de buurt!

Marc
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou eerst eens beginnen met het vervangen van de binnenste stuurkogels voordat je laat uitlijnen. Als daar voelbaar speling op zit is dit natuurlijk het eerste waarje naar moet kijken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Het weglopen op korte riggels van bv wortels onder het asfalt komt volgens mij door slechte schokbrekers. Ik heb dit met de vorige auto van mijn vrouw ervaren.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
myhobby
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2006 - 14:57

Vandaag even NOG meer onderdelen besteld:
- Remschijven (+ blokken) -> Gewoon verbuik en dus op
- Niewe schokbrekers....

Nadat ik de schokbrekers er op heb zitten laat ik de binnenste stuurkogels vervangen en laat hem daarna uitlijnen.

Daarna horen jullie het.

Alvast bedankt voor het meedenken
myhobby
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2006 - 14:57

Sjo schreef:Welke banden heb je erop zitten? (merk,maat,snelheids index,load?)
en hoeveel profiel hebben deze nog?
het kan ook vaak aan de banden loggen
Winterbanden van vorig jaar. En toen had ik geen probleem ;-)
Gast

Wel even vierkant laten uitlijnen. Want als de achterwielen niet goed staan tov de voorwielen stuurt het ook voor geen meter.
myhobby
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2006 - 14:57

Probleem opgelost.....

Wat terugkoppeling.... Na een uitlijn actie is de S60 als vanouds. Ook ergens op youtube een slimme actie tegengekomen om je schokbreker alignment te markeren dmv centerpunt of dremel op de bovenste bout (v/d twee) om zo weer de originele stand eenvoudig terug te zetten (indien de schokbreker niet vervangen wordt). Aftekenen aan de buitenkant schokbreker is minder goed gebleken......

Doe er je voordeel mee

Dank voor het meedenken \:D/
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”