Sensus - verkeersinformatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
PGV90
6th Gear member

Ik merk dat de verkeersinformatie die via Sensus navigatie door komt nogal verschilt per TMC provider;
of beter, af hangt van de radio zender waar de info vandaan komt.

Weet iemand hoe je dit kan instellen?

Bij navigatie - instellingen kan je zien via welke zender de gegevens binnenkomen, soms staat die op Radio 1, soms op Veronica of 538, het systeem kiest blijkbaar zelf de beste of sterkste zender, ook al luister je niet naar dat radio station.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
wombido
2nd Gear member

Ik ben in het geheel niet zo tevreden met de TMC functie het liefst zet ik dit uit. Ik heb dit geprobeerd te zoeken in de handleiding maar kon er niets over terug vinden.
Weet iemand misschien hoe TMC uitzet zodat deze niet meer op de achtergrond de route blijft berekenen?

Thx
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
remmm
5th Gear member

HELP....

Ik krijg sinds een week helemaal geen file-informatie meer? Ik heb alle instelleningen al gereset en gebruikersgegeven gewist... maar files ho maar... Echt superirritant... en niks veranderd qua updates of wat dan ook, zomaar van de ene op de andere dag

Huidige verkeerszender: RADIO538, 538BASIC, Nederland

Ik kan deze niet zelf aanpassen, net zoals TS aangeeft?

Wie heeft het verlossende antwoord?
PGV90
6th Gear member

@remmm,

Ik had hetzelfde de laatste dagen, geen informatie. TS stond ook op '538'.
Bij het 'instellingen' menu kan je alleen kiezen of je 'alle', 'belangrijkste' of 'geen' informatie wilt ontvangen, maar niet de provider helaas.
(bij mijn vorige auto kon dat wel).

Gelukkig kwam er gisteren avond opeen wel weer informatie door, en toen zag ik dat het systeem uit zichzelf naar 'Radio 1' informatie was overgeschakeld.

Nu maar hopen dat ie daar op blijft staan.
De verkeerszender selectie gaat automatisch, ook als je een ander land in komt. Denk dat het de sterkste zender pakt en dan daar op blijft staan.

Maar in het kort n.a.v. jouw vraag: nog steeds geen idee hoe ik dat overstappen naar een andere verkeerszender kan beinvloeden.
- misschien 538 uit de zenderlijst wissen?
- of naar een plek in het land (of buitenland) rijden waar 538 niet te ontvangen is?

Wellicht iets voor de volgende Sensus of IAM software update?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
remmm
5th Gear member

Ha PGV70...

Thanks, hopelijk springt hij bij mij ook goed... Ik heb alle radio-instellingen, nav-instellingen en gebruikers-instellingen gewist... Maar blijft op 538...

Manual erbij gepakt en PT aan en uit gezet, maar kan nergens iets vinden....

Kom er nu pas achter hoe vaak ik gebruik maak van de file-info... ik duik nu overal de file in en dan vervloek ik mijn NAV....

Zie nu onderstaande op Internet De VID heeft twee diensten ontwikkeld voor gebruik van RDS/TMC.

VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.

VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. De netten vormen één groot virtueel netwerk met een uitstekende ontvangstdekking.

VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, goed decodeerd. Hiervoor zijn met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen overeenkomsten gesloten. De modellen die met VIDEXTRA kunnen omgaan zijn hieronder opgesomd, maar de fabrikanten brengen steeds nieuwe modellen uit die VIDEXTRA ondersteunen:

VIDBASIS doet niet echt veel meer denk ik
PGV90
6th Gear member

En, mischien dat het helpt;

in het NAV menu drukte ik gisteren op 'verkeers informatie', bij 'op de route' vond ik niets, maar bij 'bekijken op kaart' en uitzoemen vond ik eerst ook niet, maar later wel.
Kwartier later zag ik dat de informatiedienst van 538 naar Radio was gegaan.

Misschien dat het zoeken dan toch er voor zorgde dat de informatiedienst wisselde. Wellicht de moeite om uit te proberen.

Succes!
Van XC70 naar V90 CC
remmm
5th Gear member

Thanks... ga het proberen... inmiddels ook een technische melding van laten maken door Volvo, dit gaat naar VolvoNL en VolvoS hopelijk komt daar nog wat uit..

Blijkbaar zend 538 niks meer uit, dus is het niet goed als hij daar opstaat. Ik ga ook nog proberen om gewoon 538 te wissen en ik had mijn radio de hele tijd op BNR gezet in de hoop dat hij die zou pakken (maar tot nu toe nog niet succesvol)
HertogJan
2nd Gear member

Ik heb hetzelfde probleem, de tmc wordt niet vernieuwd. De zender saat op 538 basic Nederland. Mijn dealer vertelde mij dat het een bekend probleem is sinds 15 november! Maandag is er een update beschikbaar bij de dealer.
V70 LE MY 12
PGV90
6th Gear member

weet je ook wellicht ook hoe die update heet (versie nr.?)
ik heb een onderhoudsbeurt over 10 dagen.
Van XC70 naar V90 CC
HertogJan
2nd Gear member

Geen idee. Maar de dealer zei dat het vandaag bij Volvo erkend is. De dealer zou het dus moeten weten. Suc6!
remmm
5th Gear member

PGV70 schreef:En, mischien dat het helpt;

in het NAV menu drukte ik gisteren op 'verkeers informatie', bij 'op de route' vond ik niets, maar bij 'bekijken op kaart' en uitzoemen vond ik eerst ook niet, maar later wel.
Kwartier later zag ik dat de informatiedienst van 538 naar Radio was gegaan.

Misschien dat het zoeken dan toch er voor zorgde dat de informatiedienst wisselde. Wellicht de moeite om uit te proberen.

Succes!
De truck werkte idd na 10mins... Sprong hij naar de goede zender.. Echter na motor uit en 5 uur later gewoon weer 538.. Snel die update maar halen bij de dealer want dit is superirritant...
remmm
5th Gear member

Morgen gaat de dealer 3 updates draaien van 1 of andere module... Ben benieuwd, ik dacht dat ik al volledig up-to-date was maar blijkbaar toch niet :)

- - -
De updates zijn gisteren uitgevoerd... ik rij weg bij de dealer en ja hoor nog steeds 538 :(

Weer naar binnen overal naar kijken, maar onverrichte zaken weer weg. Ik heb de nav de hele tijd op verkeersinformatie gezet maar hij sprong echt niet naar een andere zender. vanaf Den Haag naar Amsterdam, bedacht ik mij om nog even door te rijden en de ring a10 rechtsom te nemen.... paar tunnels door en ja hoor na de coentunnel (radio helemaal zoek) POEFFFF sprong hij op skyradio en daar blijft hij nu gelukkig ook op staan. Dus update was wel nodig om hem daar op vast te houden.

Eindelijk vanmorgen weer alle files en de "vervelende" omleidingen die hij dan aanbiedt... wat heb ik dat gemist zeg ;)
Reink
Starter

Ik vraag me af of het probleem zich nu juist in de auto bevint of niet, ik ervaar dezelfde problemen in mijn Ford Focus (sorry, leasewagen) maar dan ook alleen in nederland.

In duitsland krijg ik overigens wel netjes alle informatie binnen, een optie om de TMC handmatig naar een bepaalde provider te zetten zou een mooie oplossing zijn maar wel een oplossing die weer niet grensoverschrijdend werkt.
Volvo 740 Estate Diesel
jvov60
4th Gear member

Ik heb (in een V60 MY 2014) ook dit probleem. Inderdaad staat de navigatie vast op Radio 538.

Waarom stopt 538 met de TMC informatie? En is het tijdelijk?... Ik zal ze eens vragen.

Het zou inderdaad handig zijn als de TMC zender wel gewijzigd kan worden. Volgens mij kon dat wel bij mijn vorige S60 van 2011.
jorisjansen3
Starter

Ik had hetzelfde probleem op mijn sensus met softwareversie 997.

Vanmorgen heeft mijn dealer de sensus software geupdated naar softwareversie 1040...
het probleem lijkt nu opgelost...
succes
PGV90
6th Gear member

Ik heb inmiddels ook software 1040;
zie nog geen grote verschillen met vorige versie(s), maar zal het komende dagen uitproberen.
TMC is nog steeds niet handmatig te kiezen trouwens, maar misschien dat de software zelf wat 'selectiever' is geworden.

Verkeersinfo via RDS van Radio 1 en BNR geeft trouwens wel voldoende informatie door.

2remm welke software versie heb jij nu?
Van XC70 naar V90 CC
PGV90
6th Gear member

@remmm welke software versie heb jij nu?
Van XC70 naar V90 CC
Artvark
1st Gear member

Heb zelfde probleem. Is de software update de oplossing?
PGV90
6th Gear member

Tot nu toe lijkt het goed te werken, ik heb laatste dage steeds de TMC info van Radio 1 of BNR, en niet meer die van 538.

Kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het door de update komt, maar het ziet er goed uit.

ps, als tijdelijke workaround hierbove tips die lijken te helpen om systeem naar TMC zender te laten zoeken.

Succes.
Van XC70 naar V90 CC
PGV90
6th Gear member

(en excuses voor spelling, zie paar weggevallen 'n' 's hierboven)
Van XC70 naar V90 CC
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”