Goedemiddag,
Ik ben druk in de weer een Volvo S40 te kopen. Nou gaat mijn voorkeur uit naar een 2.0D motor vanwege de degelijkheid en comfort. Maar de 1.6D zijn voor mij makkelijker aan te komen. (ook kwa prijs) Is de 1.6D motor veel zwakker dan de 2.0D? En kan je met een 1.6D goed uit de voeten? Ik ben absoluut geen snelle weggebruiker maar een beetje power is wel fijn.
Groetjes!
sander
s40 1.6D of 2.0D?
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 15.11.2013 - 20:45
- Locatie: assen
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01.05.2013 - 19:18
Ik zou gaan voor de 2 liter. 1.6 heeft vaker turbo problemen ( luistert erg nauw met juiste olie en is veel gevoeliger). Daarnaast is het een 5 bak tegen 6 bij de 2.0 . De 2.0 heeft veel meer kracht en is niet eens veel onzuiniger dan de 1.6. Misschien iets duurder in aanschaf, maar ook iets meer plezier in het rijden. 
Ik heb zelf proef gereden in een 1.6 en daarna in mijn huidige 2.0 en toen was de beslissing erg gemakkelijk.

Ik heb zelf proef gereden in een 1.6 en daarna in mijn huidige 2.0 en toen was de beslissing erg gemakkelijk.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Heel moeilijk om een ander hier in te adviseren. Ikzelf heb in beiden proefgereden en vond het verschil niet echt groot. Ik heb gekozen voor de 1.6d omdat deze voor mij genoeg power heeft. De 1.6d zit voor de wegenbelasting ook een gewichtsklasse lager. Voor een objectieve vergelijking v.w.b. brandstofgebruik zou ik de RDW gegevens naast elkaar leggen van de 2. Je ziet dan dat de 2.0, vooral in stad, best wat meer verbruikt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 20:56
Ik zelf heb een 1.6d. Opzich voldoende power om snel in te halen op de snelweg. Bovenstaande bericht deel ik, 1.6d is wat onderhoud gevoeliger.
Voor de rest een prima auto die voldoende trekkracht heeft in combinatie met zeer zuinig rijden. Ik haal vaak 1 op 20 en dat vind ik zeer netjes voor dit blok.
Voor de rest een prima auto die voldoende trekkracht heeft in combinatie met zeer zuinig rijden. Ik haal vaak 1 op 20 en dat vind ik zeer netjes voor dit blok.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01.05.2013 - 19:18
de 1.6 en de 2.0 zitten in dezelfde belastinggroep voor de wegenbelasting ( sommige 2.0 niet , altijd raar gevonden ) De mijne is 114 euro p.m. evenals een 1.6.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wij halen zonder moeite 1:19 met 2.0D. Vind het motortje perfect bij de auto passen, heb geen ervaring met 1.6D. Wel heeft 2.0D een 6 bak, is ook handig op de snelweg.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Ik heb twee 1.6D's, één met 120k, de ander 135K. Prima blokjes. Advies is portemonnee afhankelijk.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Alles is reeds gezegd, 1.6D is iets zuiniger en 2.0D is iets steviger.
Als ik op dit moment zou moeten kiezen, zou ik voor een (V40) D3 gaan, 2.0 liter 5 cylinder, die is VEEL steviger dan een D2 en maar een BEETJE onzuiniger.
Als ik op dit moment zou moeten kiezen, zou ik voor een (V40) D3 gaan, 2.0 liter 5 cylinder, die is VEEL steviger dan een D2 en maar een BEETJE onzuiniger.