Hoi Bernhard,
Bij mijn Jeep was de limiter van 80% op de een of andere manier defect dus ik kon de tank dan ook echt helemaal tjok vol doen, s'zomers deed ik dat dan uiteraard ook niet maar als ik s'winters naar Oostenrijk reed dan ging hij wel mooi vol.....
Ik zou het zelf nooit opzettelijk doen die 20% oprekken..
Groet Barry
80% vulling lpg
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
- Locatie: hardenberg
ha barry
ik heb me dr al bij neergelegd;) en in duitsland kun je ook op bepaalde punten gas tanken. dus ik blijf het veilig doen...
groeten bernhard
ik heb me dr al bij neergelegd;) en in duitsland kun je ook op bepaalde punten gas tanken. dus ik blijf het veilig doen...
groeten bernhard
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Uhm, da's niet helemaal waar, Bart.bart simpson schreef:Jongen toch, je begint zelf over het gegeven dat je een technische achtergrond hebt, dat was na die specifieke vraag voor mij het ALLERLAATSTE wat ik van je verwacht had. die 80% vulling zat toch altijd al op een gastank?
Voor de rest had ik geen commentaar.
Op LPG-tanks van vóór ongeveer (het precieze jaartal weet ik even niet meer) 1980 zat er géén 80% vulling op. Je kon toen gewoon dóórtanken tot nagenoeg 100%.
Ik heb 2 Volvo's gereden die dat zo hadden.
Overigens is er toen nooit een ongeluk gebeurd vanwege de 100%vulling. Wél door onoordeelkundige inbouw en door lekkende gastanks in garages. Ook toen explodeerde de LPGtank niet als een auto uitbrandde.
In de eerste jaren van de 80%vulling werd die er vaak vanaf gehaald zonder enig veiligheidsrisico.
De 80%-vulling is erop gekomen door de hysterische angst die men vooral in landen als Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk kreeg door het ongeluk in Los Alfaques, waar een Spaanse tankauto (die dus niet jofel geïnstalleerd was) bovenop een camping kwam.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
ben net terug uit Hongarije en heb daar wat hongaren en duitsers gesproken(renault en volvo850)...iedereen vulde 100%.Ze zouden het voor mij ook wel even opheffen. Nein danke
Die duitser was notabene een polizist.
nou ja??!!@@##$$
Die duitser was notabene een polizist.
nou ja??!!@@##$$
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
Het woord Bleve is hier al gevallen maar volgens mij niet in de juiste context waaronder dit kan gebeuren.
Met 80% vulling heeft het in ieder geval niets van doen.
Bleve is de afkorting voor Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion.
Wat gebeurt er met het gas als de gastank in een vuur ligt.
Door de hitte zal de druk toenemen. Hierdoor zal de drukbeveiliging inwerking treden en wordt er gas afgeblazen.
Dit is opzich niet erg, steekvlam en afsluiter gaat weer dicht.
Maar...........
Doordat een gastank in een vuur ligt of aangestraald wordt door een vlam zal de tankwand minder sterk worden.
De tankwand zal op een gegeven moment zo dun worden dat deze barst voor dat het overdrukventiel open gaat.
Dan wil je niet in de buurt zijn.
Het ’’warme’’ vloeibare gas expandeert en verdampt zo snel dat je een geweldige ontploffing krijgt.
Met 80% vulling heeft het in ieder geval niets van doen.
Bleve is de afkorting voor Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion.
Wat gebeurt er met het gas als de gastank in een vuur ligt.
Door de hitte zal de druk toenemen. Hierdoor zal de drukbeveiliging inwerking treden en wordt er gas afgeblazen.
Dit is opzich niet erg, steekvlam en afsluiter gaat weer dicht.
Maar...........
Doordat een gastank in een vuur ligt of aangestraald wordt door een vlam zal de tankwand minder sterk worden.
De tankwand zal op een gegeven moment zo dun worden dat deze barst voor dat het overdrukventiel open gaat.
Dan wil je niet in de buurt zijn.
Het ’’warme’’ vloeibare gas expandeert en verdampt zo snel dat je een geweldige ontploffing krijgt.
Waarom 80% vulling?
Als je de gastank vult zal dit gebeuren met overdruk.
Gas blijft vloeibaar met een overdruk van 4 bar.
Als je de gastank vult zal je op de drukmeter van het tankstation zien dat je tank gevuld word met ongeveer 10 bar overdruk.
Als het gas in jouw gastank komt zal het gas opwarmen door de omgeving.
Warm interieur, warme garage, brandende zon, enz…………
Dit kan makkelijk er is immers 20% ruimte.
Nu gaan we in onze wijsheid de 80% beveiliging aanpassen.
Ja joh, gewoon vol tanken die hap. :? 100%.
Als je hem buiten laat staan (niet naast een kampvuurtje) zal er niet zo veel gebeuren.
Als de druk te hoog wordt in de tank zal door het overdruk ventiel het overtollige gas worden afgeblazen.
Maar.................
Gebeurt dit in jouw garage en bijvoorbeeld de diepvriezer slaat aan, dan krijg je een leuke explosie.
En dan heb je misschien nog mazzel, erger is dat jij op een morgen het licht (voor het laatst dan) in de garage aan doet.
Dit kan dus ook gebeuren in een parkeergarage.
Dit is dus de reden van een 80% beveiliging.
Duidelijk genoeg?
Als je de gastank vult zal dit gebeuren met overdruk.
Gas blijft vloeibaar met een overdruk van 4 bar.
Als je de gastank vult zal je op de drukmeter van het tankstation zien dat je tank gevuld word met ongeveer 10 bar overdruk.
Als het gas in jouw gastank komt zal het gas opwarmen door de omgeving.
Warm interieur, warme garage, brandende zon, enz…………
Dit kan makkelijk er is immers 20% ruimte.
Nu gaan we in onze wijsheid de 80% beveiliging aanpassen.
Ja joh, gewoon vol tanken die hap. :? 100%.
Als je hem buiten laat staan (niet naast een kampvuurtje) zal er niet zo veel gebeuren.
Als de druk te hoog wordt in de tank zal door het overdruk ventiel het overtollige gas worden afgeblazen.
Maar.................
Gebeurt dit in jouw garage en bijvoorbeeld de diepvriezer slaat aan, dan krijg je een leuke explosie.
En dan heb je misschien nog mazzel, erger is dat jij op een morgen het licht (voor het laatst dan) in de garage aan doet.
Dit kan dus ook gebeuren in een parkeergarage.
Dit is dus de reden van een 80% beveiliging.
Duidelijk genoeg?

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een 80% vulling dateerd al uit de jaren 60,
verwijderen is APK afkeur maar het valt niet op als je het doet.
Het is niet verstandig om het te doen.
En wat moet ik zeggen over de IVA in Driebergen,ik zeg maar niks.
verwijderen is APK afkeur maar het valt niet op als je het doet.

Het is niet verstandig om het te doen.
En wat moet ik zeggen over de IVA in Driebergen,ik zeg maar niks.

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dank voor de duidelijke uitleg over een BLEVE. Dit klopt helemaal.AlexV70 schreef:Het woord Bleve is hier al gevallen maar volgens mij niet in de juiste context waaronder dit kan gebeuren.
Met 80% vulling heeft het in ieder geval niets van doen.
Bleve is de afkorting voor Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion.
Doordat een gastank in een vuur ligt of aangestraald wordt door een vlam zal de tankwand minder sterk worden.
De tankwand zal op een gegeven moment zo dun worden dat deze barst voor dat het overdrukventiel open gaat.
Dan wil je niet in de buurt zijn.
Het ’’warme’’ vloeibare gas expandeert en verdampt zo snel dat je een geweldige ontploffing krijgt.
Maar even voor jou duidelijkheid. Dat BLEVE kwam van mij af en werd in zijn algemeenheid genoemd. Niet in combinatie met de 80% of het overdruk/veiligheidsventiel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik zie het probleem niet zo. Rij al tijden in een 100% vulbare LPI tank. 48ltr ringtank, ik rij deze normaal leeg en vul deze tot 40ltr. Afgelopen zomer op en neer naar Spanje of in de winter op wintersport is het ideaal om de tank vol te gooien en 600km op 1 tankje te kunnen rijden. Veiligheidsmaatregelen zijn mooi en goed, vooral bedoeld voor onkundige mensen om ze tegen zichzelf te beschermen. Maar voor een beetje comfort en praktische toepassing/genot kan je vele veiligheidsregels anders toepassen met absoluut 0% verhoogde kans op ongelukken. Gezond verstand werkt vaak beter dan 10 veiligheidsmaatregelen bij elkaar. Het is alleen jammer dat veiligheidsmaatregelen de meeste mensen blind maakt (blind van vertrouwen).
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Technisch kon het al in de jaren 60.Ramon&Ramon schreef:een 80% vulling dateerd al uit de jaren 60,
verwijderen is APK afkeur maar het valt niet op als je het doet.
Het is niet verstandig om het te doen.
En wat moet ik zeggen over de IVA in Driebergen,ik zeg maar niks.
Maar pas vanaf ongeveer 1980-81 werd het verplicht om de 80% vulling te hebben. Dus hebben praktisch alle LPGauto's van vóór die tijd een 100% vulling.
Overigens gebeurden er toen minder ongelukken met lpgtanks dan met benzinetanks.
Dus, is het allemaal een beetje overdone...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Overigens moest er echt heel wat gebeuren voordat het overdrukventiel afging. Ook al tankte je 'm helemaal vol in de zomerhitte, dan nóg blies zo'n ding niet af. Theoretisch moet ie dat wel doen, maar in de praktijk blijkt er toch nog heel wat rek te zitten in het systeem: er is meer ruimte dan de "100%" suggereert.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Wist ik wel.V480-V40 schreef:Dat BLEVE kwam van mij af en werd in zijn algemeenheid genoemd. Niet in combinatie met de 80% of het overdruk/veiligheidsventiel.
Ik heb het toch maar even uitgelegd, want van die algemene uitspraken krijg je de meest wilde verhalen.
En dat willen we toch niet?

Juist omdat dat LPG een veiligere brandstof is dan benzine!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de meeste regels in nederland zijn dat,kijk maar naar de APK ook een soort soap actie.

Je mag van mij gelijk hebben. Heb hier enige ervaring mee!VolvoXC70 schreef:Ben ik niet helemaal met je eens. Staal/ijzer blijft lang sterk. Als je echter een bepaalde temperatuur overschrijdt (als het staal/ijzer boven de vloeigrens komt) verminderd de sterkte dramatisch agv rek. Hierdoor scheurt de tank open (in combinatie met de hogere druk).
De boosdoener is niet de verhoogde druk maar het verliezen van de belangrijkste eigenschap van het materiaal (daarom zien stalen spanten er vaak zo verwrongen uit na een brand)..
Maar je geeft het zelf al aan, verhoogde druk.
Heb je enig idee wanneer het overdukventiel open gaat?
Dus druk is zeer zeker een oorzaak en het zwakker worden van het materiaal maakt het LEVENS gevaarlijk.
De vloeigrens wordt niet bereikt.
Spanten staan na een brand naar binnnen.
Van een gastank staan de delen naar buiten.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Kip ei
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ubermenschen hebben we ook nodig.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Battlecruiser S80 schreef:Kip ei
? :?: ?mightyspawn schreef:Ubermenschen hebben we ook nodig.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
AlexV70 schreef:"Remember die kip die dat ei had gelegd, en niet meer wist of ze ze nu voor dan wel na het ei was ontstaan?"Battlecruiser S80 schreef:Kip ei
Oftewel: is het wel zo belangrijk oorzaken en gevolgen in deze om te draaien en/of andersom te benoemen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.