Dynamo C70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
EvGerven
2nd Gear member

Maar even een apart draadje over de dynamo

Ik wil hem vervangen maar heb per-ongeluk de verkeerde besteld.

Vandaag maar eens gekeken hoe het met de diverse massa-aansluitingen gesteld is. De B+ kom ik niet bij dus maar eens geprobeerd de dynamo uit te bouwen

- accu losgekoppeld
- kap van de distributie weggehaald
- tankjes van koelvloeistof en stuurbekrachtiger opzij gehangen (pas op dat de olie niet uit de dop van de stuurbekrachtigertank loopt!
- Multiriem losgehaald met een vrij platte ringsleutel 15 om de spanner ter verdraaien
- Stuurbekrachtiger losgehaald (3 boutjes dop 12). De boutjes kan je goed bereiken door de gaten in de poelie met een ratelsleutel
- de 2 bouten tussen de dynamo en aircopomp gelost
- de onderste 2 bouten van de aircopomp gelost. Van bovenaf met ring 12 redelijk te bereiken maar je moet knokken voor elke kwartslag
- de bovenste 2 bouten helemaal gelost en de bovenste bout van de dynamo losgehaald.
- De dynamo laat zich dan makkelijk optillen

Maar nu? De dynamo is weliswaar los maar de aansluitingen zijn niet te bereiken en dus kan de dynamo er niet uit. Hoe kom je hierbij? Het spruitstuk van de inlaat zit erboven en dus in de weg.

Wie heeft dit al eens gedaan?

Voor het starten nog even de accubak schoongemaakt en de massa aansluiting naar het chassis schoongemaakt

Na het terugbouwen en starten bleek dat ik minder verlies had op de massa (nu 70 mV) maar ik kon nu wel de kabel tussen de B+ van de dynamo en de + van de accu meten. (het afdekkapje zet ik later wel terug :) ) Hier verlies ik 0,4 volt op. Dat is duidelijk teveel als je weet dat de accuspanning nu bijna 13,7 Volt is geworden.
De dynamo lijkt dus wel prima te werken. Als ik alle spanningsverliezen bij de accuspanning optel kom ik keurig op de 14,2 V
Hooguit is er nog een diode defect maar dat is wel te fixen. Er hoeft volgens mij geen nieuwe dynamo in.

Als iemand dus een tip heeft hoe de kabels van de dynamo los te halen dan hou ik mij aanbevolen!
robert31
2nd Gear member

Gaat idd lastig.
Ik had de kabels los voordat de dynamo losging. Dan hoef je de dynamo niet vast te houden. Pianovingers helpen wel een beetje. (heb ik niet....)
Grt Rob
Veneficus
2nd Gear member

Ik heb volgens mij ook de kabels van tevoren los gekregen. Ik kan het me niet meer goed herinneren, maar volgens mij was het inderdaad best wat gepruts. Misschien wel puur op gevoel gedaan, zonder direct zicht.
EvGerven
2nd Gear member

Dan wel van onderaf ben ik bang voor... Ik kom nauwelijks met mijn handen achter de dynamo, laat staan dat ik daar een -naar beneden gevallen- stroomkabel weer opvis.

Ik ga eens kijken wat ik van onderaf kan bereiken als ik de motorbeschermplaat weghaal...
robert31
2nd Gear member

Heb ik gewoon van boven vandaan gedaan. De kabels zijn zo kort en best stug dat ze niet omlaag gevallen zijn.
Maar misschien is jouw manier wel beter!
Succes!!
EvGerven
2nd Gear member

Vandaag even bij Nordicar langsgeweest om de dynamo te ruilen maar helaas hadden ze de goede niet liggen Vida geeft wel die dynamo aan als de juiste... dat heb ik weer :(

Misschien zit er een ruilmotor in. Dat zal ik later eens uitzoeken.

Nog even rondgekeken en één van de medewerkers vertelde dat ik inderdaad van onderaf er makkelijk bij kan. Morgen de Volvo dus maar weer even op pootjes zetten als het weer meezit.
EvGerven
2nd Gear member

Update: Het probleem is gevonden, niet de dynamo maar de accuklem is slecht.

Vandaag nog eens bezig geweest en uitgevist dat je wel van bovenaf de dynamokabel eraf kan krijgen. Naast de auto staan kan je net met je handen er tussendoor om met een kleine ratel de kabel los te maken.
Ik zag geen corrosie, de kabelschoen zag er prima uit... weg theorie...
Maar tijdens het meten (met draaiende motor) volde ik dat de kabelaansluiting aan de accuklem (+) knap warm wordt. Je brandt er net niet je handen aan. Bingo dus!

Accuklem heb ik niet liggen maar ik heb mijn 0,7 Volt spanningsverlies gevonden!

Na het morrelen aan de kabel is het spanningsverlies gedaald naar 0,3 Volt .
Deze week dus maar even een nieuwe klem scoren en ertussen zetten. Gelukkig is er wat overlengte in de kabel want ergens onder de accubak verdwijnt hij een kabelharnas in.
volvo-s40
4th Gear member

Vervang je massakabel ook eens... vind zo'n wagen ook wel fijn.
Grote kans dat deze bij demontage van gekheid al door midden breekt....
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
robert31
2nd Gear member

Lekker verder puzzelen, gaat je echt wel lukken met een beetje geduld!
Succes!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”