Ik wil hem vervangen maar heb per-ongeluk de verkeerde besteld.
Vandaag maar eens gekeken hoe het met de diverse massa-aansluitingen gesteld is. De B+ kom ik niet bij dus maar eens geprobeerd de dynamo uit te bouwen
- accu losgekoppeld
- kap van de distributie weggehaald
- tankjes van koelvloeistof en stuurbekrachtiger opzij gehangen (pas op dat de olie niet uit de dop van de stuurbekrachtigertank loopt!
- Multiriem losgehaald met een vrij platte ringsleutel 15 om de spanner ter verdraaien
- Stuurbekrachtiger losgehaald (3 boutjes dop 12). De boutjes kan je goed bereiken door de gaten in de poelie met een ratelsleutel
- de 2 bouten tussen de dynamo en aircopomp gelost
- de onderste 2 bouten van de aircopomp gelost. Van bovenaf met ring 12 redelijk te bereiken maar je moet knokken voor elke kwartslag
- de bovenste 2 bouten helemaal gelost en de bovenste bout van de dynamo losgehaald.
- De dynamo laat zich dan makkelijk optillen
Maar nu? De dynamo is weliswaar los maar de aansluitingen zijn niet te bereiken en dus kan de dynamo er niet uit. Hoe kom je hierbij? Het spruitstuk van de inlaat zit erboven en dus in de weg.
Wie heeft dit al eens gedaan?
Voor het starten nog even de accubak schoongemaakt en de massa aansluiting naar het chassis schoongemaakt
Na het terugbouwen en starten bleek dat ik minder verlies had op de massa (nu 70 mV) maar ik kon nu wel de kabel tussen de B+ van de dynamo en de + van de accu meten. (het afdekkapje zet ik later wel terug

De dynamo lijkt dus wel prima te werken. Als ik alle spanningsverliezen bij de accuspanning optel kom ik keurig op de 14,2 V
Hooguit is er nog een diode defect maar dat is wel te fixen. Er hoeft volgens mij geen nieuwe dynamo in.
Als iemand dus een tip heeft hoe de kabels van de dynamo los te halen dan hou ik mij aanbevolen!