Beste mensen,
Drie maanden geleden heb ik een zilver grijze Volvo V50 2.0D (2006) met 215.000km op de teller gekocht. De eerste weken viel me op dat de auto absoluut niet zuinig rijd, zeg maar gerust zeer onzuinig, ondanks dat ik veel snelwegkilometers maak en niet harder dan 120 km/u rijd. Om toch wat zuiniger te rijden ben ik eens die hele stukken op de snelweg 110 km/u gaan rijden in plaats van 120, en met heel veel moeite heb toen 1:14,5 gehaald. Echter nu weer enkele weken verder rijd ik nog steeds zo zuinig mogelijk, maar haal nu nog maar met veel moeite 1:13. Dat is absoluut niet normaal voor een diesel auto van deze tijd. Met snelheden van 110 km/u op de snelweg, en vooral snelwegkilometers moet een verbruik van 1:17 makkelijk haalbaar zijn. Mijn oude Opel Vectra 2.0D uit 2000, met 415.000 km die ik hiervoor had reed zelfs 1:17 bij snelheden van 130 km/u op de snelweg.
Daarnaast viel me in de eerste weken op dat de auto soms wat schokt, sputtert, inhoud, of hoe je t ook mag noemen. Dit gebeurde eerst vooral in de 3e of 4e versnelling bij een stabiel toerental, maar ook dit lijkt de laatste weken weer erger te worden. Als ik echter dan meer gas geef trekt ie wel op.
Afgelopen week kwam daar ook nog eens een melding “Motorsysteem service vereist” bij. Of dit alles een verband heeft met elkaar weet ik niet, maar dat er iets niet goed is, is een feit.
Wellicht is hier iemand bekend met deze problemen? Ik heb zelf niet zo veel verstand van auto's, dus alle hulp/advies is welkom.
Bedankt. Groeten, Rob.
Volvo V50 2.0D overmatig brandstof verbruik
-
- Starter
- Contacteer:
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
EGR of roetfilter vol?
Onderhoudshistorie bekend?
Vragen, vragen, vragen.
Onderhoudshistorie bekend?
Vragen, vragen, vragen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Dat verbruik is inderdaad aan de hoge kant, de combinatie met de melding “Motorsysteem service vereist” maakt een bezoek aan de dealer noodzakelijk.
Heb je garantie op de auto?
Heb je garantie op de auto?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
- Contacteer:
Dank u wel voor deze reactie.
Volgens mij is de auto altijd dealer onderhouden geweest. Ik heb net telefonisch contact gehad met de verkoper en heb voor volgende week woensdag een afspraak staan. Ben benieuwd wat ze dan gaan vinden.
Groeten Rob.
Volgens mij is de auto altijd dealer onderhouden geweest. Ik heb net telefonisch contact gehad met de verkoper en heb voor volgende week woensdag een afspraak staan. Ben benieuwd wat ze dan gaan vinden.
Groeten Rob.
- Kurt1975
- 4th Gear member
Waar ik spontaan aan denk is het roetfilter. Wanneer deze vol zit / aan vervanging toe is, krijg je die melding, een hoger verbruik en mogelijk ook de stottering die je beschrijft.
Heb je de wagen gekocht met garantie? Indien het het roetfilter is, kost dit een aardige duit (6 a 700 euro).
Het roetfilter moet bij deze motoren om de 120.000KM vervangen worden.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Heb je de wagen gekocht met garantie? Indien het het roetfilter is, kost dit een aardige duit (6 a 700 euro).
Het roetfilter moet bij deze motoren om de 120.000KM vervangen worden.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
-
- Starter
- Contacteer:
Dank jullie wel.
Ik hoop dan maar dat het binnen de garantie valt. Ik had zes maanden garantie op de motor.
Groeten Rob.
Ik hoop dan maar dat het binnen de garantie valt. Ik had zes maanden garantie op de motor.
Groeten Rob.
-
- 3rd Gear member
Een 2.0D van 2006 , zou wel eens kunnen dat die net nog geen roetfilter heeft.
Kan vanalles zijn, schokken.
EGR klep syndroom; dit hele systeempje koekt stiletjes aan vol met roet, veel van ons doppen de EGR klep af of trekken de stekker eruit. Steekt de stekker in? Misschien dat eens laten nazien.
Wat ook kan;
zitten de sensors op het inlaatspruitstuk nog ingeplugd of zijn die verstopt met roetaanslag?
Die sensoren zitten net wel/niet in het circuit dat de vule lucht via de EGR klep aflegt, als die vuil zijn of los zitten, dan kan je deze fenomenen hebben.
En als laatste ; zit de kabel van de rail pressure sensor goe dvast?
Oh, en dan heb je nog duizend andere mogelijke oorzaken, das het plezier van moderne motors...
veel geluk
Kan vanalles zijn, schokken.
EGR klep syndroom; dit hele systeempje koekt stiletjes aan vol met roet, veel van ons doppen de EGR klep af of trekken de stekker eruit. Steekt de stekker in? Misschien dat eens laten nazien.
Wat ook kan;
zitten de sensors op het inlaatspruitstuk nog ingeplugd of zijn die verstopt met roetaanslag?
Die sensoren zitten net wel/niet in het circuit dat de vule lucht via de EGR klep aflegt, als die vuil zijn of los zitten, dan kan je deze fenomenen hebben.
En als laatste ; zit de kabel van de rail pressure sensor goe dvast?
Oh, en dan heb je nog duizend andere mogelijke oorzaken, das het plezier van moderne motors...
veel geluk