V60 PIH - tuning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
jp-v60
4th Gear member

NielsPHEV schreef:Ik er vaar de PIH in power modus tot 160 kmh als echt snel en het zou me verbazen wanneer een getunede ml vlotter is gezien de enorme luchtweerstand van de benz
Dat verwacht ik ook, maar zal je verbazen hoe snel die zware auto er vandoor gaat, ook nog na de 160. Dus als de v60 hetzelfde is, verander ik niets. ( je moet een keer tevreden zijn :razz: )
Magliaveli
3rd Gear member

@ NielsPHEV: de powerstand is tot de 150 km vlot, daarboven doet de electro niet meer mee en is het verschil zeer goed waarneembaar. Tot 150 hou je veel hele snelle auto's gewoon bij (zo ben ik van 95 tot 145 'aan de bumper' van een maseratie quatroporte blijven 'hangen' die vol weg ging / probeerde te komen. Wat een geluid maakt zo's wagen dan trouwens :eeeek: Dat ik er gewoon bij bleef vond de bestuurder niet echt grappig geloof ik :8:)
Dat je de hele snelle nog zwaardere diesels niet bij houdt is gewoon een feit trouwens. Maar zolang de electro nog mee doet kom je op de tussensprints een eind.
Jacqueline_dF
1st Gear member

Mijn PIH na een maand door Rica laten chippen. Niet om continu in Power-modus te rijden maar gewoon wat extra vermogen achter de hand te hebben. Rij grotendeels in Hybride/Save-mode. In "Power" mode rijdt de auto subliem. Bij eerdere testen bleek de trekkracht boven 150km/h af te nemen. Nou...na de Rica-tuning blijft de auto doortrekken tot 200km/h!! :D :D Daarna gestopt en besloten om toch een keer naar Duitsland te rijden. Moet dat nog doen want ben zelf ook reuze benieuwd wat het daarna gaat doen. Gewoon voor de leukigheid want 90% van de tijd rij ik op Hybride/Save-mode.
normanu
1st Gear member

Pure mode neem ik aan?
Is hij op de lange afstanden ook zuiniger geworden ?
tomtom
3rd Gear member

Jacqueline_dF schreef:Mijn PIH na een maand door Rica laten chippen. Niet om continu in Power-modus te rijden maar gewoon wat extra vermogen achter de hand te hebben. Rij grotendeels in Hybride/Save-mode. In "Power" mode rijdt de auto subliem. Bij eerdere testen bleek de trekkracht boven 150km/h af te nemen. Nou...na de Rica-tuning blijft de auto doortrekken tot 200km/h!! :D :D Daarna gestopt en besloten om toch een keer naar Duitsland te rijden. Moet dat nog doen want ben zelf ook reuze benieuwd wat het daarna gaat doen. Gewoon voor de leukigheid want 90% van de tijd rij ik op Hybride/Save-mode.
Wat kost deze leukigheid en hoe zit het met de motorgarantie?
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70D5AWD
3rd Gear member

De enige reden die ik me kan bedenken om de PIH te tunen is meer power in Hybrid mode. Ik vind de mapping van het gaspedaal en de reactie van de diesel te sloom. Het lijkt alsof hij in Hybrid mode wat is teruggetuned. In power rijden vind ik helemaal niks. De bak schakelt als een idioot veel te zenuwachtig heen en weer. Alleen als ik op een b weggetje een traktor inhaal duw ik de power in. En dan gaat hij ook echt van kiet… En heel af en toe op de snelweg achter iets met een V8 erin tot 160…. :-)) Het meeste comfort vind ik de AWD stand. De motor rijdt dan op koppel en schakelt soepel. Wanneer de mapping van gaspedaalstand/motorreactie verandert na een tuning in Hybrid mode doe ik het ook. Wie kan daar iets over zeggen ? Zie trouwens op de site van Rica dat ze ook aanbieden om het EGR filter te verwijderen en de software aanpassen. Iemand dat al gedaan op een PIH ?
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
Bobbling
2nd Gear member

Ben benieuwd naar de prestaties, filmpje voor YouTube?
V60 T5 Momentum 2019 / Onyx Black metallic met een berg opties :)
Renault Megane Estate TCE 180
Volvo V60 D6 MY2014 Crystal white
Audi A4 Cabriolet 3.0
VW Golf 6 GTD
Peugeot 307 CC 180pk
Toyota Avensis 2.0 d4d
Renault Megane Grandtour 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6
IV39
4th Gear member

0-100 ??
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Jacqueline_dF
1st Gear member

tomtom schreef:
Jacqueline_dF schreef:Mijn PIH na een maand door Rica laten chippen. Niet om continu in Power-modus te rijden maar gewoon wat extra vermogen achter de hand te hebben. Rij grotendeels in Hybride/Save-mode. In "Power" mode rijdt de auto subliem. Bij eerdere testen bleek de trekkracht boven 150km/h af te nemen. Nou...na de Rica-tuning blijft de auto doortrekken tot 200km/h!! :D :D Daarna gestopt en besloten om toch een keer naar Duitsland te rijden. Moet dat nog doen want ben zelf ook reuze benieuwd wat het daarna gaat doen. Gewoon voor de leukigheid want 90% van de tijd rij ik op Hybride/Save-mode.
Wat kost deze leukigheid en hoe zit het met de motorgarantie?
Kosten te vinden op hun website. Motorgarantie vervalt maar ik heb chiptuning niet om te racen. De auto voelt dan veel beter aan en je hebt altijd vermogen beschikbaar. Verder ben ik niet zo bang dat er iets gebeurt. s'Morgens de diesel rustig warm laten worden...that's it. In de Power mode rij ik dus niet zo vaak maar als ik hem gebruik...dan gaat'ie snoei hard. Zo hard dat ik denk dat de vering best stugger mag zijn...
RichieB
6th Gear member

Een vrouw in een getunede PIH! Hebben we Mrs. Superfunky gevonden? ;-)
Welkom op het forum.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Jacqueline_dF
1st Gear member

NielsPHEV schreef:Ik er vaar de PIH in power modus tot 160 kmh als echt snel en het zou me verbazen wanneer een getunede ml vlotter is gezien de enorme luchtweerstand van de benz
Hee Niels, kan je zeggen: Na tuning door Rica trekt mijn PIH gewoon supersnel door naar 200km/h. Moet nog naar Duitsland rijden om te kijken wat hij maximaal kan maar eerlijk gezegd...hoef het niet perse te weten. Het is gewoon "pure fun" om te merken dat hij gewoon door blijft trekken. Mooie van Rica is dat je met de isoftoader de standaard software er terug op kan zetten. En bij iedere beurt (had mijn XC60D5 ook door Rica getuned) doe ik dat dan ook :P
IV39
4th Gear member

Jacqueline_dF schreef:
Hee Niels, kan je zeggen: Na tuning door Rica trekt mijn PIH gewoon supersnel door naar 200km/h. Moet nog naar Duitsland rijden om te kijken wat hij maximaal kan maar eerlijk gezegd...hoef het niet perse te weten. Het is gewoon "pure fun" om te merken dat hij gewoon door blijft trekken. Mooie van Rica is dat je met de isoftoader de standaard software er terug op kan zetten. En bij iedere beurt (had mijn XC60D5 ook door Rica getuned) doe ik dat dan ook :P
Merk je ook duidelijk verschil van 0-100 ?
Hierover is namelijk erg weinig info te vinden dus wellicht dat jij het antwoord kan geven. Ik heb al begrepen dat de meeste winst boven de 100 zit, maar wil natuurlijk graag een verdeling weten.
Het is toch zo dat de auto 2 sec sneller wordt van 0-150?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Jacqueline_dF
1st Gear member

uhhh...ben geen persoon die met een stopwatch in de auto zit. Weet wel dat welke auto er ook naast staat dat "geen problemen ::D " geeft. Maar goed, er zijn natuurlijk altijd auto's die sneller gaan. Heb daar geen problemen mee maar die zijn er gewoon niet zo veel. Dus ik kan je (nog) geen tijd geven maar die 200km/h kost hem geen moeite.
kameel1
2nd Gear member

Cijfers zijn niet belangrijk, wat je voelt is wat telt.
Ik ben het met v70d5awd eens dat de gaspedaal respons wat beter zou mogen zijn.
Overigens is m'n zwager (KLPD) laatst in z'n onopvallende passat vr6 tot zijn verbazing door een pih v60 weggeblazen, hij was gelukkig voor de bestuurder niet in functie.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
tomtom
3rd Gear member

Jacqueline_dF schreef:uhhh...ben geen persoon die met een stopwatch in de auto zit. Weet wel dat welke auto er ook naast staat dat "geen problemen ::D " geeft. Maar goed, er zijn natuurlijk altijd auto's die sneller gaan. Heb daar geen problemen mee maar die zijn er gewoon niet zo veel. Dus ik kan je (nog) geen tijd geven maar die 200km/h kost hem geen moeite.
Daar heb je mooie Appjes (speedtracker bijvoorbeeld) voor die (itt de Volvo App) wél werken! Cijfers zijn best belangrijk; gevoel lijkt me erg lastig.... Ik zie inderdaad op de site dat chippen + lader ongeveer 1000 euries kosten.
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef:Een vrouw in een getunede PIH! Hebben we Mrs. Superfunky gevonden? ;-)
Welkom op het forum.
Nee, gelukkig niet! 200 km/h?? Zou mw SF nooit doen!!! hahahaha.

Volgens mij laat je je foppen door de nick. volgens mij is Jacqueline gewoon Jack!
lightfeet
Starter

Ik zal mij ook eens mengen in het tuningsverhaal...
Ik bezit sinds 2,5 week mijn zwarte PIH met zwart interieur en hemel en donkere ruiten +sportpakket, direct na aflevering is de auto via forsgoedkoper.nl voorzien van antreciet 18 inch wielen/banden dus een plaatje, tenminste in mijn beleving.
Vooraf heb ik alle kanalen afgezocht inzake tunning, met name om in de hybrid modus mee koppel tot mijn beschikking te krijgen.
Via Volvo belgië wordt dit wel aangeboden, maar in NL niet.
Diverse zijn er niet klaar voor maar het pakket wat in BE wordt aangeboden is wel leveraar via Datatechniek in Goor. Dus een paar dagen na aflevering na Goor getogen.
Uiteindelijk heb ik nu + 102 Nm koppel en + 48 pk!!
Het effect? het is me gelukt om in powerstand in binnen 5,5 sec naar 100 km te sprinten en dan is hij nog nieuw...dus moet nog iets sneller kunnen.

Met name op de snelweg, inhalen, doortrekken dan voel je het grote verschil en doe je weer gewoon meer met de duitse clan.

Overigens rij ik heel erg veel nu in ruim 2 weken al meer dan 5000 km....dus ik rij noodgedwongen gewoon veel op diesel. De eerste paar dagen reed ik gemiddels 1:15, 5 nu na tunen 1:16 uitgaande van een lege accu.

Verder bevalt de V60 mij prima, ondanks dat ik grotere auto's gewend ben...hiervoor audi A7..Jaguar XF...etc.

De zaken waar ik mij aan stoor zijn de handrem die niet automatisch lost als je gas geeft, dus in de file moet je met de voet op je rem blijven.
Verder ben ik deels kleurenblind en kan ik onmogelijk de kleuren van de nav onderscheiden.
En heeft 1 van jullie een idee voor een kledinghanger achter de bestuurdersstoel?
lightfeet
Starter

O ja en de kosten voor de tuning zijn 499,-
Superfunky
5th Gear member

lightfeet schreef: Ik bezit sinds 2,5 week mijn zwarte PIH met zwart interieur en hemel en donkere ruiten +sportpakket, direct na aflevering is de auto via forsgoedkoper.nl voorzien van antreciet 18 inch wielen/banden dus een plaatje, tenminste in mijn beleving.
Pics or it did not happen!!! :) :)

Wat is de reden om geen Rica te nemen?
kameel1
2nd Gear member

De handrem hoort wel automatisch te lossen bij gasgeven. Misschien even naar laten kijken (als je er tijd voor hebt).
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”