Afwijking in stuur

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
40
Starter

Beste forumleden,

Ik ondervind al sinds levering van mijn v40 (in oktober) dat het stuur licht naar links staat, maw als ik het stuur recht houdt rijdt de auto naar rechts. Tevens lijkt het sturen naar links het eerste stuk lichter te gaan dan naar rechts.
De dealer heeft de auto al 2 maal laten uitlijnen, banden l en r omgewisseld, er is een software update uitgevoerd en de stuurhoeksensor is opnieuw gekalibreerd, echter allemaal zonder resultaat.. De laatste 2 acties zijn uitgevoerd op aanraden van Volvo naar aanleiding van een technisch rapport dat is opgemaakt.
Heeft iemand anders dit probleem ook geconstateerd bij zijn v40 en zo ja hoe is dit toen opgelost?
Alvast bedankt voor de reacties!
Voskuh
2nd Gear member

Herkenbaar...
Bij de aflevering was het wel heel erg en daarna is de auto uitgelijnd.
Maar ook nadat de auto uitgelijnd was bleef het stuur heel licht nog naar links staan. Maar omdat ik geen zin heb om weer terug te gaan rij ik ermee door tot de eerste beurt. Het is echt zeer minimaal, maar het stoort wel.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
CHRISITO
4th Gear member

Heb ik ook. Denk dat dit meer voor komt. Had een alfa mito die had het ook.
Agnax
2nd Gear member

Ik kan het mis hebben, maar herinner mij een andere post op dit forum over hetzelfde euvel. Hier bleek na alles nagelopen te hebben dat de as uit het lood onder de auto zat.

En als dat één keer gebeurt...
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R Design

Vorige auto's:
Renault Megane 1.5 dci
Hyundai i30 CW
Toyota Prius III
Toyota Yaris Luna
fricandellightspecial
1st Gear member

Heb ik ook, al een keer terug geweest en had vandaag weer een afspraak staan maar apparatuur dealer is kapot, dinsdag weer een poging.
Ik neem de opmerking van @Agnax ff mee naar de dealer!
reingraat
2nd Gear member

Ik merk deze afwijking ook.
Wanneer ik het stuur recht zou houden, zou ik de vangrail binnen 100 meter raken...

Polletje opzetten?
-Wie heeft dit?
-Wie heeft dit gehad?
-Geen last van?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Voskuh
2nd Gear member

Agnax schreef:Ik kan het mis hebben, maar herinner mij een andere post op dit forum over hetzelfde euvel. Hier bleek na alles nagelopen te hebben dat de as uit het lood onder de auto zat.

En als dat één keer gebeurt...
Oh .. dat klinkt niet best ..
Misschien toch maar even terug naar de dealer dan
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
fricandellightspecial
1st Gear member

reingraat, goed idee, mocht het een breder probleem zijn, dan komt het snel genoeg aan het licht. (en kan ik de dealer dinsdag de goede richting op helpen ;-) )
CHRISITO
4th Gear member

mijn stuur staat ook een beetje scheef maar lijkt toch rechtdoor te gaan als ik het stuur loslaat! denk dat het te maken heeft met die elektronische stuurbekrachtigers !!
Inny
2nd Gear member

CHRISITO schreef:mijn stuur staat ook een beetje scheef maar lijkt toch rechtdoor te gaan als ik het stuur loslaat! denk dat het te maken heeft met die elektronische stuurbekrachtigers !!
Om een beetje te overdrijven en het probleem duidelijk te maken: Al staat 'ie ondersteboven, als 'ie maar rechtuit gaat als je je stuur los laat toch..?

Ik herken 't euvel (gelukkig) niet in ieder geval.
Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
fricandellightspecial
1st Gear member

Inny, dat is inderdaad het belangrijkste. Maar ik zie het stuur gewoon graag recht staat (mij valt dat nogal snel op, als iets niet geheel horizontaal is), daarnaast zie ik duidelijk verschil: de ene hendel aan de stuurkolom zie ik meer dan de andere...
kisman
2nd Gear member

Ook hier staat stuur iets naar links gedraaid om rechtuit te gaan en is het wachten op eerste keer garagebezoek om dat recht te laten zetten.
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
spacewagon
3rd Gear member

Hier idem dito. Het stuur stond bij aflevering iets naar links. Met het stuur los reed de auto wel perfect rechtdoor.

Ik wilde het stuur netjes recht hebben. Dit hebben ze geprobeerd. Het gevolg was dat het stuur nu niet meer naar links stond, maar flink naar rechts... Dus nog een keer langs gegaan. Het staat nu nog steeds een klein beetje naar rechts, maar wel minder dan dat het eerst naar links stond.

Hij blijft evengoed netjes rechtdoor rijden met stuur los.

Ik laat het maar zo.
Mijn V40: D2 Summum
CHRISITO
4th Gear member

denk dat het eigen is aan de elektronische sturing maar ik zag het ook meteen toen ik mijn wagen ging afhalen! mijn vrouw hare mito had het zelfde probleem toen die nieuw was! na uitlijnen minder maar nog steeds niet 100% .
reingraat
2nd Gear member

@40 (TS)
Zou je een poll aan dit topic kunnen toevoegen door je eerste bericht te editten?
Anderd komt er weer een nieuw Topic voor het zelfde.
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
SaturN
2nd Gear member

Hier hetzelfde geval. Na aflevering merkte ik op dat het stuur scheef stond, iets naar rechts. Als ik het stuur optisch recht zette dan trok de auto dus rechts de berm in. Ik ben tweemaal terug gegaan naar de dealer.

De eerste keer hebben ze een uitlijning gedaan maar er werd gezegd dat deze in orde was. Ik rijd de straat uit bij de dealer en het stuur stond nog scheef. Weer terug gegaan, opnieuw gecontroleerd en het is nu zo goed als verholpen, ik vermoed dat ze de stand van het stuur hebben gecorrigeerd. 100% recht staat het stuur nog steeds niet maar voor deze minimale afwijking heb ik geen zin om wéér terug te gaan, dit komt wel bij een beurt.

Als ik de reacties zo lees lijkt het een V40 kwaaltje te zijn. Ik merk wel op dat het stuur zeer gevoelig is en dat is mogelijk inherent aan de electronische bediening?
V40 T4 R-Design Polestar Tuned
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
Get!em
3rd Gear member

Stuur staat als ik em los laat en dus met de wielen rechtdoor ga ook bij mij scheef naar links.
Aangezien ik nog bij 120km/u het stuur los kan laten en rechtdoor blijf gaan is het niet de uitlijning van de wielen. Het is zo goed als zeker dat het stuur gewoon scheef erop is gezet. Maar afwijking is minimaal, dus ik laat het niet fixen.
zakraket
4th Gear member

Idem. Auto rijdt rechtdoor maar het stuur staat naar links (0,5 tot 1 graad). Ik heb dit een keer laten verhelpen bij de dealer, maar ik vermoed dat ze de wielen uitgelijnd hebben (die goed stonden) maar met het stuur niks gedaan hebben.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
40
Starter

Poll toegevoegd.
Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn met hetzelfde probleem. Wat me nog meer verbaast is dat mijn dealer me vertelde dat Volvo NL nog niet eerder van dit probleem had gehoord, en er dus ook geen (correcte) aanwijzingen kan geven hoe te verhelpen.
Ik hoop dat de schaal van dit probleem snel doordringt en dat er een officiele oplossing voor komt..
MichelR
6th Gear member

Stuur staat gewoon normaal al vanaf levering. Niets mis mee..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Plaats reactie

Terug naar “V40”