V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Tankiej
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 21.06.2013 - 10:41

mauclau, puntje 7: daar zit toch een mat bovenop? Hoe heb je hier last van? :o
Gebruikersavatar
mauclau
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 25.06.2007 - 11:51
Locatie: Weststellingwerf

Tankiej schreef:mauclau, puntje 7: daar zit toch een mat bovenop? Hoe heb je hier last van? :o
Dat luikje zit vlak voor de stoel, waar de mat nog niet ligt..
Tankiej
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 21.06.2013 - 10:41

mauclau schreef:
Tankiej schreef:mauclau, puntje 7: daar zit toch een mat bovenop? Hoe heb je hier last van? :o
Dat luikje zit vlak voor de stoel, waar de mat nog niet ligt..
Is me nog niet opgevallen, zal er eens op letten als ik weer in stap vanmiddag :)
wombido
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 27.08.2013 - 19:32
Locatie: Amersfoort

Dat luikje is de nooduitgang, er is ook overal aan gedacht. :P
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
Carlsson 900

Dan moet daar wel zo'n groen verlicht bordje met pictogram bij gemonteerd zijn.
Ik denk dat uw verklaring niet correct is. :o ;-)
Gebruikersavatar
Elanski
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 04.11.2013 - 20:59
Locatie: Breda

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken zoals Voskuh schreef, maar inderdaad, de details, daar gaat het om. Zelf viel mij tijdens de testritten op dat de richtingaanwijzer hendel nogal slap en goedkoop aanvoelde. Toen had ik wel een "ahum, als het hier maar bij blijft" gevoel. Waar hebben we het over, de richtingaanwijzer! Toch, bedenk hoe vaak je die gebruikt en als ontwerper zou ik daar dus een solide geheel van maken.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

Zijn er berijders die de V40 ook ervaren met krakend onderstel/voorvering? Die van mij my2013 D3 is al voor de 3e keer naar de dealer geweest.....
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

RLB schreef:
v70bio schreef:
mauclau schreef:Nu een weekje in de V40 en over het algemeen erg tevreden, maar toch ook al ene aantal punten van aandacht.
1 Voor de voorstoelen zitten 2 steunen tegen de grond, zwart plastic met een bout erdoor. Vind ik wel erg goedkoop, waarom niet en afdekkapje er over. Ik heb espresso bruin leer en dus beige vloerbedekking, nu met zwarte steun en alu kleur bout niet mooi.
2 Ik krijg RDS op geen enkele manier aan de praat, zie alleen naam zender, verder niets, op FM niet en op DAB+ ook niet, erg irritant.
3 Als Navi aanstaat (dus opgegeven bestemming) dan zie je niets van je radiostation of je media die speelt, want bovenbalk van beeldscherm in in gebruik door navi, erg irritant!! Waarom niet in je tellerscherm voor je wat informatie van radio/media ???? Is toch software kwestie.
4 Onderin beeldscherm van navi staat " auto klimaat" ja, dat weet ik, groen lmapje bij "auto" airco brandt toch, waarom niet daar dan info radio/media of wat ook.
5 Auto start achteruitverwarming, superhandig, maar wil ik ook voor mijn voorruit verwarming, lijkt me logisch!! Maar kan niet.
6 Follow home verlichting, moet via richtaanwijzer hendel, die moet je aantrekken bij uitstappen, vind ik vaag, zou mijn inziens ook via software instelbaar moeten zijn.
7 inspectieluikje in vloerbedekking bij passagiersstoel, is rechthoekig uitgesneden, maar zie je dus, vind ik vrij goedkoop aandoen.
8 Navi, jemig wat ouderwets beeld, dat moet toch ook ge-upgrade zijn/worden, ook de gesproken tekst, ze eindigt alles met " op" ook al klopt de zin niet. HEt inspreken werkt overigens wel erg prettig en foutloos, prima!
9 Media spelen, ik speel spotify lijsten maar die zie je niet, je moet die op je telefoon of iPod zelf selecteren, zou ik graag via menu doen op beeldscherm.

Zo, dat was week 1, hoop niet dat er meer komt.
Druk even op [FAV} en je NAV scherm wordt kleiner en je krijgt wel de radiozender in beeld.....
Hangt ervan af wat je als FAV gekozen hebt ;) KLOPT INDERDAAD
Welke FAV-keuze doet wat jij beschrijft?
Ik weet zo niet 1-2-3 waar je dat kunt instellen maar ik heb het wel zo gedaan. Duurde bij mij ook 6 maanden voor ik hier achterkwam. Volgens mij zit het bij de hoofdinstelling van de NAVI
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

mauclau schreef:(...) betreft de details die een merk premium maken, wat ik nog vergat, de matjes, 13 in een dozijn, dun, matig, die gaan geen 20 duizend km mee en blijven dan netjes, geloof ik niks van...
Je voorgevoel zou kunnen kloppen. Ik heb zo'n 47k gereden en ben intussen met de derde mattenset bezig. Bij beide beurten zijn ze vervangen omdat de mat bij de bestuurder doorgesleten was ter hoogte van de plek waar mijn linkerhak rust. Nee, ik ben niet zwaar en lomp, mijn vriendin ook niet, en in mijn vorige auto was de mat op die plek na 152k nog keurig in orde.

Mijns inziens is zoiets bij uitstek een detail wat een auto 'premium' maakt. Het oogt allemaal zeer verzorgd en hoogstaand, terwijl de echte duurzaamheid ontbreekt. En 'premium' staat ook gelijk aan winstmaximalisatie: Wat duurdere vloermatten (hier kun je wat mij betreft diverse onderdelen invullen) is minder marge.

In een meer positieve benadering zou 'premium' ook kunnen verwijzen naar diverse instelmogelijkheden en state of the art multimedia. Wat mij betreft doet de V40 op beide terreinen al heel aardig mee. VAG en BMW zijn misschien wat verder, maar tov een Mégane of een Focus is de V40 op eenzame hoogte. Wat je er ook van mag vinden, de hoeveelheid instelmogelijkheden en functionaliteiten is aanzienlijk, er blijft altijd wel wat te wensen over. Dat zo'n fabriekssysteem ingehaald wordt door de ontwikkelingen op gebied van mobiele apparaten, is m.i. onvermijdelijk.

Overigens heb ik bij de meeste punten van Mauclau het idee dat er qua instellingen nog e.e.a. aangepast kan worden.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Lampo
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 19.06.2013 - 21:50

Waar ik in toenemende mate last van heb is de regensensor, als ik hem 's ochtends aanzet om de dauw weg te wissen, beginnen de ruitenwissers later tijdens de rit, wanneer het helemaal droog is, te wissen... Ik kan het alleen stoppen door de regensensor weer uit te zetten. Geen idee waarom die begint met wissen. Gebeurt nu bijna elke rit en wordt toch wel irritant.
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Lampo schreef:Waar ik in toenemende mate last van heb is de regensensor, als ik hem 's ochtends aanzet om de dauw weg te wissen, beginnen de ruitenwissers later tijdens de rit, wanneer het helemaal droog is, te wissen... Ik kan het alleen stoppen door de regensensor weer uit te zetten. Geen idee waarom die begint met wissen. Gebeurt nu bijna elke rit en wordt toch wel irritant.
Misschien staat 'ie wat te gevoelig afgesteld? Dit kun je aanpassen mbv het wieltje voor de interval in de rechterstengel.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Lampo
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 19.06.2013 - 21:50

Helaas, daar heb ik ook al mee geëxperimenteerd, hij staat nu in de minst gevoelige stand. Weet ook niet hoe het nu is ontstaan, want in het begin had ik nergens last van en werkte het allemaal perfect.
Gebruikersavatar
SaturN
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 25.07.2013 - 09:45

mauclau schreef:Nu een weekje in de V40 en over het algemeen erg tevreden, maar toch ook al ene aantal punten van aandacht.
3 Als Navi aanstaat (dus opgegeven bestemming) dan zie je niets van je radiostation of je media die speelt, want bovenbalk van beeldscherm in in gebruik door navi, erg irritant!! Waarom niet in je tellerscherm voor je wat informatie van radio/media ???? Is toch software kwestie.
4 Onderin beeldscherm van navi staat " auto klimaat" ja, dat weet ik, groen lmapje bij "auto" airco brandt toch, waarom niet daar dan info radio/media of wat ook.
6 Follow home verlichting, moet via richtaanwijzer hendel, die moet je aantrekken bij uitstappen, vind ik vaag, zou mijn inziens ook via software instelbaar moeten zijn.
Eens met bovenstaande punten. Het wegvallen van media informatie als de routebegeleiding aanstaat is inderdaad jammer, dat geldt ook voor de "auto klimaat", overbodig om in het scherm te tonen, neemt veel ruimte in gebruik.
V40 T4 R-Design Polestar Tuned
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2208
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

zakraket schreef:....
Dat systeem was zelfs zo mooi dat bij een beetje regen de wissers langzaam heen- en weer gingen, dus niet heenweer.....heenweer....heenweer..., maar heen....weer....heen....weer...
Werkte perfect, en ook heerlijk rustgevend :)
Bij de Volvo is de sensor loopt de sensor vaak achter de feiten aan: ruit vol druppels en dan komt ie niet (moet ik alsnog de hendel hanteren), ruit droog en dan gaat ie nog een halve minuut door op een droge ruit.
Of hij stopt ermee omdat de ruit schoongeveegd is, behalve dan die vlek regenspray voor mijn neus. :-x

....
De snelheid van de ruitenwisser icm de regensensor kan je zelf regelen d.m.v. het scrollwieltje van de interval. Als je die goed zet, hoef je er nooit naar om te kijken. Tenminste, ik vind van niet. Werkt allemaal prima, precies zoals het in mijn ogen zou moeten.
En dat aanzetten gaat op de tast, knopje is zeer eenvoudig te vinden en hoeft alleen als het echt nodig is, ik vind het ideaal in ieder geval!
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2208
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

D2 schreef:
mauclau schreef:(...) betreft de details die een merk premium maken, wat ik nog vergat, de matjes, 13 in een dozijn, dun, matig, die gaan geen 20 duizend km mee en blijven dan netjes, geloof ik niks van...
Je voorgevoel zou kunnen kloppen. Ik heb zo'n 47k gereden en ben intussen met de derde mattenset bezig. Bij beide beurten zijn ze vervangen omdat de mat bij de bestuurder doorgesleten was ter hoogte van de plek waar mijn linkerhak rust. Nee, ik ben niet zwaar en lomp, mijn vriendin ook niet, en in mijn vorige auto was de mat op die plek na 152k nog keurig in orde.

Mijns inziens is zoiets bij uitstek een detail wat een auto 'premium' maakt. Het oogt allemaal zeer verzorgd en hoogstaand, terwijl de echte duurzaamheid ontbreekt. En 'premium' staat ook gelijk aan winstmaximalisatie: Wat duurdere vloermatten (hier kun je wat mij betreft diverse onderdelen invullen) is minder marge.

In een meer positieve benadering zou 'premium' ook kunnen verwijzen naar diverse instelmogelijkheden en state of the art multimedia. Wat mij betreft doet de V40 op beide terreinen al heel aardig mee. VAG en BMW zijn misschien wat verder, maar tov een Mégane of een Focus is de V40 op eenzame hoogte. Wat je er ook van mag vinden, de hoeveelheid instelmogelijkheden en functionaliteiten is aanzienlijk, er blijft altijd wel wat te wensen over. Dat zo'n fabriekssysteem ingehaald wordt door de ontwikkelingen op gebied van mobiele apparaten, is m.i. onvermijdelijk.

Overigens heb ik bij de meeste punten van Mauclau het idee dat er qua instellingen nog e.e.a. aangepast kan worden.
Ik heb inmiddels ruim 45.000 km met m'n V40 gereden en matten zien er nog uit als nieuw. Mijns inziens beetje te kort door de bocht om de matten maar de schuld te geven... Ook bij m'n vorige C30 nooit problemen mee gehad, zijn minstens 190.000 km mee gegaan, waarschijnlijk nog wel meer, maar toen heb ik 'm ingeruild...
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

SaturN schreef:Aangezien dit het ervaringen topic is heb ik ook nog wel wat te zeiken ;)
  • - Cruiscontrol bediening is niet ergonomisch plus dat het keer op keer opnieuw geactiveerd moet worden.
Die begrijp ik niet. Wat is er niet ergonomisch aan? Die knoppen zitten op de allerbeste plek denkbaar! Ja, jij komt -meen ik- uit een VAG-auto, daar zit de CC bediening op een stengeltje. Ik vind dat dus weer verschrikkelijk onhandig. Zeker bij de modellen waarbij het geïntegreerd is met de stengel voor de richtingaanwijzer (o.a. Seat Ibiza). Het is net wat je gewend bent wellicht, maar feit is dat bij de 'stengel-constructie' de knoppen wel áchter het stuur verborgen zijn, wat per saldo nooit méér ergonomisch verantwoord kan zijn dan wanneer je de knoppen wél kunt zien...

Wat betreft het opnieuw moeten activeren bij iedere rit geef ik je volledig gelijk.
Poolrev schreef:Ik heb inmiddels ruim 45.000 km met m'n V40 gereden en matten zien er nog uit als nieuw. Mijns inziens beetje te kort door de bocht om de matten maar de schuld te geven...
Haha, ja het is mijn schuld. Moet ik maar niet tijdens het rijden mijn voet erop laten rusten... ](*,)

(nee, ik doe echt niets ongebruikelijks met die vloermat)
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
twcoolen
3rd Gear member
Berichten: 353
Lid geworden op: 13.04.2013 - 08:45

Timmy schreef:
zakraket schreef:Het zou nóg handiger zijn als de regensensor gewoon zelf begint...waarom heb je anders een regensensor?
Omdat er momenten zijn dat je wellicht niet de ruitenwisser wil activeren. Zo had de sensor in de Seat er een handje van om bij pekel aan de slag te gaan. Erg vervelend omdat de ruit daarna alleen maar minder uitzicht bood. Kon je weer gaan sproeien waarna de wisser nog net een paar maal extra bezig was waardoor de ruit wederom smerig was.
Wat dacht je van een vastgevroren ruitenwisser in de winter? Rubbers kapot trekken? Of kapotte ruitenwissermotor?
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
wombido
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 27.08.2013 - 19:32
Locatie: Amersfoort

+1 Bij mijn vorige auto was het ondersom, en geloof me het is niet fijn als je tijdens het ijsvrij maken van je voorruit wordt aangevallen door een ruitenwisser.
Mijn voorkeur gaat toch naar de default van Volvo. Ook al moet ik nu zelf mijn nagels knippen. :shock:
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
Black kiwi
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 14.07.2013 - 23:38

D2 schreef:
SaturN schreef:Aangezien dit het ervaringen topic is heb ik ook nog wel wat te zeiken ;)
  • - Cruiscontrol bediening is niet ergonomisch plus dat het keer op keer opnieuw geactiveerd moet worden.
Die begrijp ik niet. Wat is er niet ergonomisch aan? Die knoppen zitten op de allerbeste plek denkbaar! Ja, jij komt -meen ik- uit een VAG-auto, daar zit de CC bediening op een stengeltje. Ik vind dat dus weer verschrikkelijk onhandig. Zeker bij de modellen waarbij het geïntegreerd is met de stengel voor de richtingaanwijzer (o.a. Seat Ibiza). Het is net wat je gewend bent wellicht, maar feit is dat bij de 'stengel-constructie' de knoppen wel áchter het stuur verborgen zijn, wat per saldo nooit méér ergonomisch verantwoord kan zijn dan wanneer je de knoppen wél kunt zien...
Ik vind de positie van de CC ook niet handig - ik gebruik hem daardoor ook steeds minder. Misschien ontbreekt het mij aan hand-oog coordinatie, maar ik zal echt moeten kijken om het juiste knopje in te drukken. Dit doe ik dan ook met mijn wijsvinger, want anders kan ik er niet goed bij.
Poolrev schreef:Ik heb inmiddels ruim 45.000 km met m'n V40 gereden en matten zien er nog uit als nieuw. Mijns inziens beetje te kort door de bocht om de matten maar de schuld te geven...
Haha, ja het is mijn schuld. Moet ik maar niet tijdens het rijden mijn voet erop laten rusten... ](*,)

(nee, ik doe echt niets ongebruikelijks met die vloermat)
Mijn matten zijn na 18.000km ook nog netjes...in ieder geval geen punt van aandacht voor mij.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Black kiwi
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 14.07.2013 - 23:38

Twee weken terug eens in de nieuwe Focus van een collega gezeten. Hij heeft hetzelfde budget, dus ook de 1.6 Focus aangekleed tot +/- €35.000.

Wát een verschil qua schermen voor navigatie/boordcomputer. Alsof je van de nieuwste iPhone (V40) naar een oer-nokia (Focus) gaat. De Focus heeft namelijk een inbouw-navigatie ten grootte van een postzegel, met een VGA resolutie.

Oftewel: V40 boordcomputer is niet perfect, maar er is in ieder geval op formaat/kwaliteit scherm niet bezuinigd.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Plaats reactie

Terug naar “V40”