remleidingen 440

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
peter vd werff
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.09.2006 - 23:00

Voor de APK moest van m'n 92'er 440 de remleidingen vervangen worden. Kosten voor dit grapje: 300 euro :( . Sinds de keuring rammelt ook ineens m'n uitlaat dus ik onder de auto gekropen om naar de uitlaat te kijken en nu blijkt dat er slechts 1 remleinding (rechtsachter) vervangen is.
Ik krijg nu toch het gevoel dat ik door de garage behoorlijk ben opgelicht :-x : 1 remleiding vervangen lijkt mij een klusje van hooguit een uurtje en een paar tientjes materiaal.

Wie heeft er ervaring met het vervangen van remleidingen en weet hoeveel werk dit normaal ongeveer is.

Groet,

Peter
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Alle remleidingen vervangen is best een hoop werk, en daarom zou 't wel heel zuur zijn als ze 't volle pond rekenen en maar 1 vervangen. Ik weet van een Mazda 323F waarbij ik ooit geholpen heb alle leidingen te vervangen dat er zeker wel een aantal uren in gaat zitten.
Controleer alleen even goed of alles vervangen is! Aan de leidingen moet je 't duidelijk kunnen zien wat vervagen is, en wat niet.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
peter vd werff
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.09.2006 - 23:00

Het is overduidelijk dat er maar één vervangen is. De nieuwe leiding is van koper, de oude zijn van ijzer met wat coating eroverheen.

thanx,

Peter
Gebruikersavatar
volvo440dl
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 29.01.2006 - 20:22
Locatie: Randstad

Een remleiding vervangen van een 440 is een eitje...300 eurie is een hele berg geld voor die klus. Materiaal is relatief goedkoop en een uurtje arbeidsloon is toch echt het maximum. Hooguit 120 eurie met ontluchten enzo lijkt mij normaal. Je hebt het wel over 660 gulden voor een leidinkje...ik zou het ook zeker niet vertrouwen hoor. Ga anders naar de Volvo dealer voor advies. Vraag aan ze wat het vervangen van een leiding kost, inclusief BTW...
peter vd werff
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.09.2006 - 23:00

Volgens de garage was het erg veel werk, tank moest eronder uit, uitlaat moest eraf enz enz. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of de leiding inderdaad over de tank heen loopt maar zelfs dan blijf ik 300 euro erg veel vinden. De uitlaat is 1,5 maand oud dus die ligt er zo onderuit. Het verwijderen van de tank lijkt me ook geen uren werk.

Heb laatst zelf het blok van m'n r80/7 (=BMW motorfiets) gereviseerd, ben ongeveer 8 uur bezig geweest om van een berg onderdelen weer een rijdend blok te maken. Het lijkt mij dat dit toch meer als 2 maal zoveel werk moet zijn als één remleidinkje vervangen. Voortaan toch ook aan de auto maar weer alles zelf doen.

Groet,

Peter
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Wanneer worden die leidingen vervangen? Oke die flexibele slangen vanaf de leiding naar het wiel slijten wat sneller. Die moesten bij mij 2 jaar terug vervangen worden.

maar die hoofdleiding, vreemd. En gebruiken ze koper daarvoor?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
peter vd werff
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.09.2006 - 23:00

Ik had voor de keuring zelf gezien dat de leiding rechtsachter behoorlijk verroest was, dan moet die vervangen worden voor de keuring.

Bij het vervangen worden bijna altijd koperen leidingen gebruikt. Deze kan je gewoon met de hand buigen waardoor ze wat handiger te verwerken zijn dan de standaard stalen leidingen.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Dacht dat die van aluminium waren, bij mij zie je van die verwering erop die je ook op aluminium materiaal ziet wat lang in de buitenlucht is geweest.
peter vd werff
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.09.2006 - 23:00

Geen idee of het wellicht per type verschilt maar de mijne waren verroest en waren dus van ijzer c.q. staal.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Er wordt inderdaad ook wel koper gebruikt, ik zal mijn collega dinsdag vragen wat hij kwijt was aan twee nieuwe koperen remleidingen.

Was wel Kwik Fit......... :lol:
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
JanT
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.03.2007 - 22:06
Locatie: Bladel

Hallo mensen,

Sorry dat ik met de eerste post ook direct een vraagsteller ben.
Komt omdat bij ons achter nu een 440 staat met precies dit probleem.
Auto is van mijn oom...

Heb de auto op mijn brug gehad en zoals ik het kan zien zit de brandstoftank in de weg voor het vervangen van de remleidingen.
Onder de tank lopen ook de handremkabels, mooi "in de tank" gelegd...
Dus die zullen ook los moeten?

Wie kan me vertellen of dat ook echt moet, misschien een werkvolgorde?

Groet,
Jan
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”