V60 PIH - tuning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
tomtom
3rd Gear member

Thx, dat van de powerbox nadelen ga ik even navragen bij Datatechnic. @Roald; heb jij daar alvast wat zinnigs over te melden?
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Smartbart
1st Gear member

Een 'powerbox' is in veel gevallen iets totaal anders dan kenveld tuning. Een powerbox verhoogt vaak alleen de druk in de barandstofleiding teneinde meer brandstof in te spuiten (evt alleen bij bepaalde toerentallen. Aangezien een diesel altijd met 'luchtoverschot' werkt, betekent meer brandstof in theorie ook meer vermogen. Risico hierbij is dat er teveel brandstof ingespoten wordt waardoor de brandstof niet meer goed verbrandt danwel de (koude) cilinderwand raakt, ergo roken en uiteindelijk cilinderschade. Chiptuning ofwel kenveldtuning is veel gecompliceerder aangezien het hele kenveld (rekening houdend met alle sensoren) opnieuw geprogrammeerd wordt. Dit betekent dat zowel turbodruk, inspuitmoment als hoeveelheid brandstof opnieuw geprogrammeerd wordt.
Ik weet niet precies wat datatechnic doet maar op de site lijkt de powerbox niet de beste oplossing.
Op het gebied van chiptuning is er veel kaf onder het koren. Ik wil evt ook tunen maar dan niet op topvermogen in de powerstand maar met name in het samenspel van dieselmotor en electromotor in de hybridestand. De dieselmotor wordt dan vaak erg ruw bijgeschakeld. Ik ga in ieder geval even bij RICA informeren.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Doorzoek het forum maar op 'powerbox' en je leest telkens weer dat het gewoon een fopdoosje is. Het houdt het systeem voor de gek waardoor het lijkt alsof de prestaties verbeteren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jp-v60
4th Gear member

powerbox is meestal troep, Mercedes levert het wel van Brabus, dit zal dan waarschijnlijk wel heel goed onderzocht zijn.
ErikV60D6
1st Gear member

Powerboxen zijn niet altijd troep, er zitten veel verschil tussen de eenvoudige ebay prullen en de zeer geavanceerde powerboxen van bijvoorbeeld burger en vishnutuning(bmw), met onder andere canbus, methanol, lachgas integratie etc. Deze zijn sinds 2007 in ontwikkeling en nog steeds worden verbeterde en meer uitgebreide mappen uitgegeven.
Toch zal mijn voorkeur uitgaan naar een kenveld tuning. De opgegeven vermogenswinst van datatechnic zie ik ook nergens onderbouwt, ik mis een rollenbankuitdraai waar duidelijk voor en na tuning zichtbaar is, en een afr verloop om te zien of de motor happy is. Misschien dat datatechnic het een en ander zou kunnen toelichten en onderbouwen in dit topic.

Persoonlijk zou ik iedereen ook aanraden eerst geruime tijd met de auto te rijden om zeker te zijn dat de auto goed en probleemloos functioneert, de mijne heeft al 10 dagen bij de dealer gestaan en ik begreep van mijn dealer dat ik niet de enige ben.
V60 D6
Mini Cooper S
tomtom
3rd Gear member

Zinvolle en onderbouwde bijdrage; Thanks!! Ik wacht nog op antwoord van DT en neem vooralsnog je advies ter harte. Mijn V60 doet het nog prima maar ik heb er ook al 300 km mee gereden…..:-)!
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
tomtom
3rd Gear member

Nog even contact gehad met DT. Vrijdag gaan we installeren én een volledig antwoord formuleren. 2 delen zijn alvast bekend;
- het is beslist geen Powerbox
- vanwege eigen bouw en ontwikkeling kan de prijsstelling zo interessant zijn
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
Ben
Executive Member
Contacteer:

En de garantie nemen ze over?
ErikV60D6
1st Gear member

Aan de hand van het gesprek dat ik met DT heb gevoerd ben ik er vrij zeker van dat het een extern kastje / powerbox / piggyback is. Het is de vraag hoe geavanceerd het is; welke signalen het allemaal kan onderscheppen en aanpassen, verder weet ik niet of dat de module afgesteld wordt per auto of dat de 'tune' voor iedereen gelijk is.

Eigenbouw? Dat is waarschijnlijk enkel de hardware, ik meen dat de tune ontwikkeld is in Oostenrijk.

Ben benieuwd naar je bevindingen! Misschien vooraf en achteraf op de rollenbank, Misschien dat DT hier voor wil betalen, ik denk dat ze dit zeker extra verkopen zou opleveren, als we ook "echt" bewijs zien van de geclaimde cijfers.
V60 D6
Mini Cooper S
HFH
2nd Gear member

Geïnformeerd bij Fasttech in Haaksbergen.
De D5 en D6 na 2011 kunnen ze niet chiptunen via obd. Is te goed dicht getimmerd. Rica kan dit blijkbaar wel, doordat ze daar mbv een originele volvokast de code kraken bij een zogenaamde update....
Fasttech bied een externe module aan van Steinbauer. Deze registreert de gaspedaalstand en regelt de inspuittijden, speciaal afgestemd op de piezo injectoren van de D5. Dit kastje is ook nog bij te regelen.
Kost 1050 euro incl btw, en inbouwtijd is 2 uur 110ex btw.
Bij aanschaf vanaf 10 stuks, vervalt het arbeidsloon.
vermogen tot max 500nm en 246pk.
http://www.steinbauer.cc/media/datashee ... 151-kw.pdf
Zelf weet ik het nog niet, liever polestar.
Rollenbank kan bij fasttech ook.
V60 D6 MY14 Rood
IV39
4th Gear member

HFH schreef:Geïnformeerd bij Fasttech in Haaksbergen.
De D5 en D6 na 2011 kunnen ze niet chiptunen via obd. Is te goed dicht getimmerd. Rica kan dit blijkbaar wel, doordat ze daar mbv een originele volvokast de code kraken bij een zogenaamde update....
Fasttech bied een externe module aan van Steinbauer. Deze registreert de gaspedaalstand en regelt de inspuittijden, speciaal afgestemd op de piezo injectoren van de D5. Dit kastje is ook nog bij te regelen.
Is het dan niet beter om naar Rica te gaan? Daar kost het volgens mij € 938,- excl Isoftloader. Dan heb je OBD tuning en geen extern kastje. De prestaties zijn nagenoeg hetzelfde.
Op een bepaalde manier spreekt een kastje me minder aan.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
ErikV60D6
1st Gear member

HFH schreef:Geïnformeerd bij Fasttech in Haaksbergen.
Steinbauer is Oostenrijks, DT gaf aan dat hun tune ook uit Oostenrijk komt, het zou mijn niet verbazen als dit gelijk is.
Verder is de link naar steinbauer denk ik nog van de motor met 205 pk, niet de nieuwere motor met 215 pk. Ook vraag ik mij af of met deze modules echt wel rekening wordt gehouden met de hybride aandrijving.
V60 D6
Mini Cooper S
NielsPHEV
7th Gear member

Tijdens het werken aan mijn MY12 D3 kwam Fasttech er ook achter dat deze door hen niet te tunen was. Ik vind de move van FT naar een tuning box opvallend gezien hun eerdere uitlatingen over dit soort oplossingen. Aan de andere kant Heico biedt naast chiptuning ook boxen ook aan met Volvo Dld garantie als ik het goed begrijp.
drowel
5th Gear member

toch lastig om op deze manier de knoop door te hakken. Zie nog niet een perfecte optie qua tuning op dit moment. Risico nemen door "mindere kwaliteit" te kiezen lijkt me niet handig. Overigens goede ervaring met de tuning van Fasttech op de V70 destijds (Downpipe, kat, chip).
RoaldH
6th Gear member

tomtom schreef:Thx, dat van de powerbox nadelen ga ik even navragen bij Datatechnic. @Roald; heb jij daar alvast wat zinnigs over te melden?
Ik was afgelopen week ff in Paris voor een training. Hierboven is al eea geschreven. Mijn eerste ervaring (8 jaar geleden) met DT, betrof een eenvoudige powerbox. Inmiddels zijn die externe modules enorm geavanceerd geworden (net als de beveiliging tegen ODB tuning), zodat de nadelen van toen niet meer actueel zijn.

Mijn BMW 520d (2010) had eerst ODB tuning, maar die raakte ik na een software update kwijt. Vervolgens een externe module laten plaatsen. Met (subjectieve) waarneming is, dat een externe module de oorspronkelijke mapping verbetert en minder "ruw" aanvoelt dan bij ODB tuning. Ik hoorde iemand in deze topic zeggen dat de tuning van Rica minder comfortabel is met mede passagiers. Ik heb dat ook gehad met mijn BMW 330d (2008).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef:Tijdens het werken aan mijn MY12 D3 kwam Fasttech er ook achter dat deze door hen niet te tunen was. Ik vind de move van FT naar een tuning box opvallend gezien hun eerdere uitlatingen over dit soort oplossingen. Aan de andere kant Heico biedt naast chiptuning ook boxen ook aan met Volvo Dld garantie als ik het goed begrijp.
Ik denk dat externe modules tegenwoordig (gezien de vele software updates) de voorkeur hebben boven ODB tuning.
vroonhof
2nd Gear member

Ik heb Datatechnic gesproken. Ik heb niet gevraagd naar de wijze waarop zij tunen (via een PB of ODB). Wel gaven zij aan dat hun tuning de versnellingsbak ongemoeid laat.
M.i. zou juist - als je al iets wilt wijzigen - de versnellingsbak na tuning 'rustiger' moeten getuned omdat het koppel is toegenomen.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van Datatechnic.
Superfunky
5th Gear member

RoaldH schreef:Ik was afgelopen week ff in Paris voor een training.
Hebben ze daar geen internet?? Wel ff blijven opletten he, een hele week zonder jouw bijdrages redden we niet hoor :) :)!!!
RoaldH
6th Gear member

Superfunky schreef:
RoaldH schreef:Ik was afgelopen week ff in Paris voor een training.
Hebben ze daar geen internet?? Wel ff blijven opletten he, een hele week zonder jouw bijdrages redden we niet hoor :) :)!!!
Hahah. Ik heb geprobeerd om in te loggen, maar met > 300 man en een kleine verbinding naar het web viel dat niet mee. Was weer lekker om 's nachts weer in de PIH te stappen en terug te blazen naar NL.
Ben
Executive Member
Contacteer:

drowel schreef:toch lastig om op deze manier de knoop door te hakken. Zie nog niet een perfecte optie qua tuning op dit moment. Risico nemen door "mindere kwaliteit" te kiezen lijkt me niet handig. Overigens goede ervaring met de tuning van Fasttech op de V70 destijds (Downpipe, kat, chip).
Misschien moet je even wachten tot je V60 er is en je er mee gereden hebt voor je gaat overwegen of tuning gewenst is?
Dan heb je ook nog tijd om na te denken of je het garantieverlies gaat verzekeren of dat risico zelf gaat dragen. ;-)
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”