Vandaag ging in een snelle bocht heel even het oliedruk lampje aan.
Thuis direct (na afkoelen) gekeken naar het oliepeil, dat leek redelijk oké.
Bij controle van de koelvloeistof schok ik van de smurrie in het reservoir. :oops: Zeker opdat ik pas enkele maanden geleden de auto een goede beurt heb gegeven inclusief niet koelvloeistof.
Verdachte nummer 1 is natuurlijk de koppakking. Is, naast een compressie test, nog iets dat ik kan doen ik er achter te komen of het daadwerkelijk de koppakking is of toch misschien de turbo?
Smurrie in koelvloeistof reservoir
Een lektest zal ik bij een garage moeten laten doen, lijkt mij....admiral schreef:Een lek test doen van het koelvloeistof systeem.
Ik heb even gegoogled naar eea. Op Youtube kwam ik "block tester" tegen.
Vandaag even de dealer gebeld. Hij kan een chemische test doen met het koelsysteem. Deze test zoekt naar verbrandingsgassen in het koelsysteem. Soort van "block tester" dus.
Maar ik denk dat een lek tussen olie- en koelsysteem in de koppakking niet gedetecteerd wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vandaag even de dealer gebeld. Hij kan een chemische test doen met het koelsysteem. Deze test zoekt naar verbrandingsgassen in het koelsysteem. Soort van "block tester" dus.
Maar ik denk dat een lek tussen olie- en koelsysteem in de koppakking niet gedetecteerd wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
piet22 schreef:Vreemd is dat wel. Normaal is de druk in het koelwater hoger als in de olie. Dus als je een lek hebt in de kopppakking tussen olie en koelwater krijg je water en je olie en niet andersom.
Piet
Piet,
Dat is inderdaad vreemd, maar ik denk dat de druk van de olie veel sneller opgebouwd is dat de druk in het koelsysteem. Eigenlijk zou er geen vloeistof meer moeten zitten in het koelvloestof reservoir.....??
Dat is dus wel het geval.