Winterbanden V40 D2 R Design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Tankiej
3rd Gear member

Zo knalletje, een grotere foto was ook niet mogelijk zeker? :P
Zou je ze willen verkleinen..?
knalletje
1st Gear member

ja als ik weet hoe? heb er al mee lopen stoeien op die imagechack site

edit nu zie ik het komt eraan

zo beter denk ik;)
LightStar
4th Gear member

Zo knalletje die zijn zwart !
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Poekoek
3rd Gear member

Edit: foto weggehaald.
Tankiej
3rd Gear member

Poekoek, ehh nu heeft knalletje zijn megafotos vervangen door foto's van normaal formaat en ga jij weer een grote foto van hem plaatsen? Wat doe je? :P
Poekoek
3rd Gear member

Zal 'm even weghalen. Ik vind de huidige foto's nog klein ;)
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic

Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
Mike Philippens
3rd Gear member

Nou lees ik (en hoor ik van mensen die mij willen overtuigen winterbanden te nemen) dat je ook met regen zoveel meer grip hebt. Maar ik vraag me af of de mensen die dat zeggen ook daadwerkelijk LAST hadden van de 'verminderde' grip van 'zomerbanden' (een begrip waar ik me tegen verzet overigens) onder natte omstandigheden? Ik drift nl alleen maar door de bochten als ik dat zelf wil en oproep door flink gas te geven of gewoon te hard de bocht in te knallen.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand gladheid ondervindt met normale banden in de regen. Volgens mij rij je dan gewoon te hard. Je hoort toch je snelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden? Winterbanden of niet, je hoort je toch altijd aan te passen. Zeker met winterbanden zou ik zeggen: rij alsof je ze niet hebt.
Ik zie zelf op zich het nut wel van winterbanden, ik ben overtuigd van hun betere prestaties onder gladde (lees: sneeuw en ijs) omstandigheden. Maar aangezien er meteen gestrooid en geveegd wordt bij sneeuw enzo heb ik zelf in mijn omstandigheden hooguit een dag of 3-4 per winter echt last van sneeuw op de weg. Dat is dus mijn persoonlijke reden om het niet te doen.

Maar ik vind het verhaal van die regen zo vaag. Ik kan begrijpen dat ze betere grip hebben, maar om nou te zeggen dat gewone banden helemaal geen grip hebben...
Afbeelding
LightStar
4th Gear member

Mike Philippens schreef:Nou lees ik (en hoor ik van mensen die mij willen overtuigen winterbanden te nemen) dat je ook met regen zoveel meer grip hebt. Maar ik vraag me af of de mensen die dat zeggen ook daadwerkelijk LAST hadden van de 'verminderde' grip van 'zomerbanden' (een begrip waar ik me tegen verzet overigens) onder natte omstandigheden? Ik drift nl alleen maar door de bochten als ik dat zelf wil en oproep door flink gas te geven of gewoon te hard de bocht in te knallen.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand gladheid ondervindt met normale banden in de regen. Volgens mij rij je dan gewoon te hard. Je hoort toch je snelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden? Winterbanden of niet, je hoort je toch altijd aan te passen. Zeker met winterbanden zou ik zeggen: rij alsof je ze niet hebt.
Ik zie zelf op zich het nut wel van winterbanden, ik ben overtuigd van hun betere prestaties onder gladde (lees: sneeuw en ijs) omstandigheden. Maar aangezien er meteen gestrooid en geveegd wordt bij sneeuw enzo heb ik zelf in mijn omstandigheden hooguit een dag of 3-4 per winter echt last van sneeuw op de weg. Dat is dus mijn persoonlijke reden om het niet te doen.

Maar ik vind het verhaal van die regen zo vaag. Ik kan begrijpen dat ze betere grip hebben, maar om nou te zeggen dat gewone banden helemaal geen grip hebben...
Het heeft echt nut, er is 1 bocht waar ik echt het verschil merk met dit weer (Hoogeveen - Assen en dan de bocht bij Assen zuid) met de zomerbanden merk ik hem heel lichtjes zoeken (bij regen) met mijn winterbanden heb ik dat totaal niet.. puur omdat de afwatering van een winterband zoveel beter is als een zomerband.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Mike Philippens
3rd Gear member

LightStar schreef:Het heeft echt nut, er is 1 bocht waar ik echt het verschil merk met dit weer (Hoogeveen - Assen en dan de bocht bij Assen zuid) met de zomerbanden merk ik hem heel lichtjes zoeken (bij regen) met mijn winterbanden heb ik dat totaal niet.. puur omdat de afwatering van een winterband zoveel beter is als een zomerband.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de rubbersoort, maar dan nog...ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat ik zomaar aquaplaneer op mijn gewone banden. Vandaar dat ik het vraag. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, tenzij ze de laatste jaren 'zomerbanden' zijn gaan saboteren zodat we allemaal braaf winterbanden kopen.
Lichtjes zoeken zou ook zomaar veroorzaakt kunnen worden door de ondergrond (slecht asfalt/veel rubber van vrachtwaggels), maar zolang je traction control of dsc nog niet ingrijpt is er in principe nog niets aan de hand. En in feite is het dan ook een indicatie dat je op dat moment misschien iets langzamer door die bocht moet.
Ook met winterbanden zou ik dat doen trouwens, want winterbanden zouden je meer marge moeten geven onder omstandigheden die de grip verminderderen. Als je gewoon blijft doorjakkeren alsof het droog is, heb je er weinig aan. Dan verspeel je de extra marge die je nu eenmaal hebt op een glad wegdek.
Afbeelding
Get!em
3rd Gear member

@ Mike,

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik rij al 10tallen jaren op winterbanden. Afwatering kan beter zijn bij winterbanden, maar dan had je ook betere banden als zomerbanden kunnen kiezen.

Vanuit tests/lezen en ervaring:
Op droog wegdek bij temperaturen >0C, dan blijken in veel tests de zomerbanden alsnog beter te zijn in remweg en bochten.
Op nat wegdek blijken de winterbanden bij <7C beter te worden, maar marges zijn marginaal (afhankelijk van type band, maar generiek gezien).
De grote verschillen zijn vooral te merken bij temps <1C, en dan met neerslag zijn de verschillen echt groot.

Voor prive zit ik steeds meer te denken aan de Vredestein Quattracs. Die heeft ook de volledige winterband certificering.

Edit: even een grofweg plaatje van de Consumentenbond:
Afbeelding

Afbeelding
Mike Philippens
3rd Gear member

Mooi, dan is dat ook weer uit de weg. Goede info, thanks!
Afbeelding
MichelR
6th Gear member

Gisteravond weer mijn wintervelgen/banden gemonteerd.

En ook de Vredestein Wintrax Xtreme 17" + Mannan zoals iedereen met banden van dealer.

Foto vanmorgen gemaakt op aankomst werk.

Afbeelding
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
MvR
2nd Gear member

Zo net ook mijn winterbanden erop laten leggen. Matres 16" velgen met de best geteste winterband van 2013 blijkt! De Continental WinterContact TS 850.

Heb er nog maar 10km mee gereden dus kan er eigenlijk nog niet heel veel over zeggen. Maar wel een verassing dat ze de beste winterband van 2013 erop hebben gelegd.. en dat terwijl ik de set er zelfs nog voor niks bij heb kunnen regelen.
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
JustinK
2nd Gear member

Praveen schreef:Mijn auto heeft ook de Vredestein Wintrac xtrem design by giugiaro, maat banden 205/50/17. Op deze banden is de auto afgeleverd afgelopen woensdag.
Bij mij is ie ook afgeleverd op deze winterbanden.
Huidig
Volvo XC40 Recharge TE - Ultimate / Bright Dusk
MicroTech in Charcoal | 20" Glossy Black/Diamond Cut | Pixel-LED | Extra getint glas

Historie
Volvo XC40 D3 GT Polestar Engineered - Inscription / Pine Grey
Volvo V40 D4 - R-Design / Caspian Blue
Volvo V40 D2 - R-Design / Ice White
basboers
1st Gear member

Gister setje Pirelli Winter 240 Sottozero laten monteren. Kan er nog niet veel over zeggen maar het afrol geluid lijkt niet meer maar eerder hetzelfde gebleven.
patvdberg
2nd Gear member

Gisteren ook de welbekende Vredestein Wintrac Xtreme (17"), developed by Giugiaro Design laten monteren

Als ik ze afzet tegen mijn vorige winterbanden Vredestein Snowtrac 3, zijn ze veel minder lawaaig. Wat ik verder opmerkte, als ik met de zomerbanden (de Pirelli's van de R-design) een rotonde driekwart neem is het een soort hobbelig, met de Vredestein Wintrac Xtreme geen last van. Kan er verder nog niet veel over zeggen, maar tot nu toe voelen ze goed aan.
V40 MY14 - D2 R-Design | Business pack pro | Winterline | Keyless Start |
empee1977
2nd Gear member

ik heb ook michelin alpines eronder : gelukkig op de gewone R-design velgen. Geen stalen velgen meer voor mij
Plaats reactie

Terug naar “V40”