Sinds ik alle vier de banden heb laten vervangen in de garage, brand er af en toe het ABS waarschuwingslampje. Uiteraard mee naar de garage gegaan, maar die kunnen niks vinden. Zij dachten dat het misschien vuil was van na de bandenwissel en hebben het voor zover mogelijk schoon gemaakt.
Als ik de S70 2.5T start, brand het lampje niet. Na een willekeurige tijd springt het soms ineens aan (als ik me niet vergis, alleen maar als ik rem). Het gaat dan pas uit als ik de motor uit zet.
Iemand nog suggesties waar ik op kan (laten) letten? Met de eerder berichten op het forum kom ik er niet uit.
ABS waarschuwing, dan weer niet, dan weer wel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 18:42
- Locatie: Amersfoort
Een 1973 1800ES Overdrive Light blue metallic
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De ABS krans kan beschadigd zijn of vuil of de ABS controller stuk. Dat laatste komt veel voor. Is een kwestie van intern losse contacten. Als je zelf handig bent kun je de controller los nemen, uit elkaar halen en doorsolderen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 18:42
- Locatie: Amersfoort
Dank voor je reactie edraket. Zouden lossen contacten niet moeten leiden tot permanent een ABS lampje zien branden?
Waar kan ik kijken of de ABS krans beschadigd of vuil is? Dat moet mijn garage toch ook kunnen constateren?
Waar kan ik kijken of de ABS krans beschadigd of vuil is? Dat moet mijn garage toch ook kunnen constateren?
Een 1973 1800ES Overdrive Light blue metallic
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
Een 2024 XC90 T8 Denim Blue
Een 2019 V60 T5 Momentum geartronic Denim Blue
Een 2012 V70 T5 bi-fuel geartronic
Een 2004 V70 2.5T geartronic
Een 1997 S70 2.5T
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zo'n krans zit bij elk wiel. Het bestaat uit een sort tandwiel waar de sensor de tandjes van telt. Hieraan kan de computer zien of een wiel sneller of langzamer draait dan de rest, en aktie nemen. Soms roesten die kranzen stuk waardoor de sensor geen goed signaal meer meet. De garage moet dat inderdaad kunnen zien.
Maar zoals Ludo al aangaf eerst even de storingscodes uit (laten) lezen. Dan weet je waar je dat moet zoeken.
Maar zoals Ludo al aangaf eerst even de storingscodes uit (laten) lezen. Dan weet je waar je dat moet zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Ik heb het ook wel eens met mijn 740.
het kan stuk zijn, maar bij mij is het altijd een kwestie van schoonmaken.
het kan stuk zijn, maar bij mij is het altijd een kwestie van schoonmaken.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 21:45
Ik heb dit probleem ook al geruime tijd met mijn 440glt. De garage kan niets vinden en al die onderzoeken hebben handen vol geld gekost.
Hierboven las ik: "de ABS controller stuk. Dat laatste komt veel voor. Is een kwestie van intern losse contacten. Als je zelf handig bent kun je de controller los nemen, uit elkaar halen en doorsolderen"
Kan iemand mij uitleggen waar die controller zit en hoe die eruit ziet?
Hierboven las ik: "de ABS controller stuk. Dat laatste komt veel voor. Is een kwestie van intern losse contacten. Als je zelf handig bent kun je de controller los nemen, uit elkaar halen en doorsolderen"
Kan iemand mij uitleggen waar die controller zit en hoe die eruit ziet?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14.11.2006 - 19:48
- Locatie: Achterhoek
Bij de Volvodealer heeft men het over een computer, ik neem aan dat dit de controler betreft waar jullie het over hebben ??
Duur geintje zo'n nieuwe computer, is dit dan de enige echte remedie ??
Hoor het graag van jullie kenners.
MvG
Leonard
Duur geintje zo'n nieuwe computer, is dit dan de enige echte remedie ??
Hoor het graag van jullie kenners.
MvG
Leonard
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 20.10.2006 - 15:25
Hmmmm, zal de tijd van het jaar zijn. Sinds kort heb ik dat ook in m'n 940. Soms brandt het helemaal niet en soms al na 3 à 4 keer remmen al.
Er is geen peil op te trekken.
Ik snap er helemaal niets van. Zal toch eens bij een garage binnenhobbelen.
Er is geen peil op te trekken.
Ik snap er helemaal niets van. Zal toch eens bij een garage binnenhobbelen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Meet eens met een voelermaat of de afstand tussen pulswiel en sensor ongeveer gelijk is. Soms is de sensor ook iets weggedrukt, kijk ook of de sensor nog wel goed naar het pulswiel gericht staat.
Timen
Timen
- Marco C70
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
- Locatie: omgeving Rotterdam
Been there done that,
Oftewel heb ik ook gehad, het kunnen 2 dingen zijn,
- de wiel sensor van het rechter achterwiel(+/-100EUR)
- De ABS controller unit op de hoofdremcillnder(800EUR voor coupe/ 1100EUR voor cabrio versie.
Het is verstandig om eerst de wielsensor rechts achter te vervangen, in 5% van de gevallen is die het. In 95% van de gevallen is het de controller unit. (gescheurde printplaat door hitte in motorcompartiment)
Is het de controller unit. dan zou ik voor je kunnen regelen dat hij gerepareerd wordt met levenslange garantie.
In Amerika ken ik een Volvo engineer die deze dingen in z'n vrije tijd repareerd en verbeterd. kosten +/- 300EUR
Indien je meer wilt weten stuur een PBtje. (inbouwen uitbouwen kan ik evt nog wel voor je doen, als lotgenoten onder elkaar)
Dit is overigens voor vrijwel alle volvo's mogelijk.
Ik rij nu een jaar met een gerepareerde ABS unit, PERFECT!!!! nooit meer last. en dat voor minder dan de helft van een nieuwe.
Hopelijk heb je hier wat aan. Je bent hem ongeveer drie weken kwijt, je kan dan wel gewoon rijden en remmen, heb ikzelf ook gedaan.
Greetz,
Marco
Oftewel heb ik ook gehad, het kunnen 2 dingen zijn,
- de wiel sensor van het rechter achterwiel(+/-100EUR)
- De ABS controller unit op de hoofdremcillnder(800EUR voor coupe/ 1100EUR voor cabrio versie.
Het is verstandig om eerst de wielsensor rechts achter te vervangen, in 5% van de gevallen is die het. In 95% van de gevallen is het de controller unit. (gescheurde printplaat door hitte in motorcompartiment)
Is het de controller unit. dan zou ik voor je kunnen regelen dat hij gerepareerd wordt met levenslange garantie.
In Amerika ken ik een Volvo engineer die deze dingen in z'n vrije tijd repareerd en verbeterd. kosten +/- 300EUR
Indien je meer wilt weten stuur een PBtje. (inbouwen uitbouwen kan ik evt nog wel voor je doen, als lotgenoten onder elkaar)
Dit is overigens voor vrijwel alle volvo's mogelijk.
Ik rij nu een jaar met een gerepareerde ABS unit, PERFECT!!!! nooit meer last. en dat voor minder dan de helft van een nieuwe.
Hopelijk heb je hier wat aan. Je bent hem ongeveer drie weken kwijt, je kan dan wel gewoon rijden en remmen, heb ikzelf ook gedaan.
Greetz,
Marco
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Deze week een ongebruikelijke ABS storing tegen gekomen. Wanneer ik de auto startte dan ging het lampje ABS op het dashboard uit, zoals het hoort. Reed ik een klein eindje dan ging het storingslampje aan. Bij het uitlezen geen storingsmelding. Wat bleek, ik ontdekte een wat opgezwollen aansluitdraad van een achterwielsensor. Inwendig was er corrosie ontstaan. Er was nog wel verbinding maar blijkbaar niet altijd voldoende. Na wat soldeerwerk was de storing opgelost. O ja, ik had er ook al een andere ABS-unit ingezet maar geen resultaat zul je nu begrijpen.
Timen
Timen
- enzoman
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 29.12.2006 - 00:41
- Locatie: Enschede
Ik heb weleens een controller gerepareerdvan een c70 van '98.
Het uit elkaar van de controller is wel een beetje lastig(geplakt met ruitenkit)
Maar eenmaal los heb ik alle soldeerverbindingen van de connectors doorgesoldeerd en het probleem was weg!
Deze auto gaf de ra. wielsensor als fout op, vervangen hielp niet.
Als je het te ingewikkeld vindt om zelf te doen, dan kun je hier eens kijken.
www.absrepair.com
Ik was zelf te eigenwijs om het ding te laten repareren, zo kan eigenwijsheid je toch nog wat opleveren
Succes
Het uit elkaar van de controller is wel een beetje lastig(geplakt met ruitenkit)
Maar eenmaal los heb ik alle soldeerverbindingen van de connectors doorgesoldeerd en het probleem was weg!
Deze auto gaf de ra. wielsensor als fout op, vervangen hielp niet.
Als je het te ingewikkeld vindt om zelf te doen, dan kun je hier eens kijken.
www.absrepair.com
Ik was zelf te eigenwijs om het ding te laten repareren, zo kan eigenwijsheid je toch nog wat opleveren

Succes
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
http://www.volvo850forum.nlHolvo schreef:dit is toch het 850/forum?