hoe zelf een wervelklep vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Verstuivers heb ik getest in Vida en die zijn goed. Ik heb de 'oude' leidingen hergebruikt en ze lekken niet. Gewoon op gevoel.


Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
RolandG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.11.2013 - 16:27

Beste Ewout, en andere volvo mannen,
Ik heb het topic + de foto's gezien: super duidelijk! Ik heb hetzelfde euvel met mijn volvo (v70 2006 D5 185 pk 250.000 km en chip-tuned (oude politiewagen)). Lijkt mij verstandig om in één keer het goed te doen (ik heb al zitten freubelen met de tijdelijke oplossing en dat lukt niet echt).
Nu vraag ik mij af of ik dit ook zelf kan doen; ik heb ergens gelezen dat kleppendeksel moeizaam los te maken is => ik heb geen speciaal volvo gereedschap en ik ben geen autotechnicus.
Mijn vragen aan jullie zijn:
A kan iemand met weinig technische kennis in samenwerking met een oudere buurman (oude brommer sleutelaar + weleens vroeger een koppakking bij een kleine auto vervangen) dit aan (is het niet te moeilijk en echt een klus voor de specialisten)?
B kan ik zonder speciaal volvo gereedschap werken (losmaken en plaatsen vd injectoren) nb ik heb wel voldoende gewoon gereedschap (waaronder een moment sleutel ed).
C wat zou ik dan allemaal moeten vervangen (als spul toch open ligt). Ik dacht uit het verslag aan de pakking, natuurlijk de wervelklep en wellicht ook de brandstoffilter (wat is de beste bestelsite?)
Graag advies
Groet
Roland
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Hallo Roland,

Je stelt mij een moeilijke vraag. Of ik kan aanraden of iemand met weinig ervaring het kan. Dat is lastig. Zoals een van m'n mede sleutelaars altijd zegt: het is net als Lego. Met die insteek in combinatie met nadenken voor elke handeling zou ik geneigd 'ja' te zeggen. Het enige tooltje wat speciaal was, was dat witte bruggetje op een van de foto's. Achteraf gezien was die niet nodig. Kwestie van de verstuivers 'recht' terug monteren. De kleppendeksel liet prima los. Let wel bij montage dat je heel weinig kracht gebruikt, de deksel is van kunststof.

De brandstof leidingen zijn her te gebruiken. De XC rijdt alweer een maand of 10 rond zonder lekkage's of andere problemen. Denk eraan dat je de verstuivers niet droog laat liggen, maar zet ze in een dieselbadje.

Ik/wij hebben toen vervangen:

Wervelklep
brandplaatjes tbv verstuivers
kleppendekselpakking

Geschatte kosten: 200 à 250 euro. Dealerprijs rond de 700 euro. Uiteraard heb ik alles via de dealer gekocht. Ik wil uitsluitend originele delen gebruiken voor m'n motor.

Suc6,

Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
RolandG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.11.2013 - 16:27

Thanks Ewout!
Ik ga als fase 1 de spullen kopen en in fase 2 met de 'buur'de spullen plaatsen. Ik houd jullie op de hoogte.
Groet
Roland
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Klinkt een beetje naar "Buurman & Buurman"... succes!!
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Owjee dan! Foto's!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
RolandG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.11.2013 - 16:27

Even status up date van buurman-buurman. Ik heb nu als eerste een vida 2013 (engelse versie) met patch aangeschaft. Ik heb zitten klungelen en kreeg deze vida maar niet aan de praat (op een windows 8 machine). Gelukkig was er weer die buurman en die had nog een windows machien en ... gelukt: wat is die vida super gaaf!!!
De wervelklep gevonden bij de uitlaat (exhaust manifold). Ik heb nu de onderdelen nummers voor de wervelklep (trottle disk) met bijbehorende arm (link) en pakking (gasket).
In de VIDA beschrijving kom ik ook de benodigde tooling tegen (het plaatje om de verstuivers te richten, maar ook een tool (puller + slide hammer) om de injectoren te lichten.
Is jullie idee dat ik deze nodig zou hebben?
Ik ga vandaag het spul bestellen en daarna afspraak maken met de 'buur' voor het avontuur. Ik zal foto's maken!
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Die verstuivers tilden we er zo uit. Zaten helemaal niet vast. Da's bij veel auto's wel anders. Richt tooltje (op de foto) zou ik een volgende keer ook niet meer bestellen, maar het kost geen drol.


Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
RolandG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.11.2013 - 16:27

Thanks!
Ik stel de klus nog even uit naar begin januari (even de feestdagen door). Op engels forum zag ik aangegeven, dat ook zij het als een 'doenbare' klus zien!

Tijdens het bestellen (zoeken naar de juiste leverancier) kwam ik de engelse work-a-round tegen, waarvan ik al eerder iets gelezen had op het forum, maar geen specs van kon vinden. Ik overweeg nu om toch ook de engelse work-a-round te bezien (met het originele volvo onderdeel 31293291 (service set: is een pin + sluitring)). De kosten hiervoor zijn 4 euro en vijftenzeventig cent... en zou in een piep en een zucht uitgevoerd kunnen worden. Alleen de engelse beschrijving die erbij hoort, past niet bij mijn belgische motor (D5244T5) die ik heb. Er is nl een armpje verschil. Mijn arm nr 31216460 is nl een arm met twee gaten (aan de wervelklep en aan de wervelklep besturingszijde). De engelse arm (8692676) heeft een piemeltje aan de wervelklep zijde. De engelse beschrijving gaat uit van deze engelse arm. Hun beschrijving is deze:
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc5.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v17/rufe_v6/sc7.jpg

Ik overweeg nu dus begin januari om met het originele volvo onderdeel hetzelfde doen als hierboven (met de pictures) is aangegeven, maar dan vanaf de andere zijde. Vanzelfsprekend maak ik foto's enne als het niet werkt dan ga ik toch echt het diepe in (de wervelklep vervanging).
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Dat gaat dus ook niet werken. Ik had zelf een andere oplossing gevonden en die functioneerde prima. Ik wilde het alleen weer origineel hebben en de uitdaging aangaan. We waren met drie redelijk geroutineerde klussers.

Mijn, werkbaar gebleken, oplossing staat hier:

in/aanleiding:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1317813

Oplossing tot de volgende klusmeet:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1318508

Definitieve oplossing:

Scroll helemaal naar boven. :D


De oplossing zoals ik die had gemaakt heeft probleemloos een vijftal weken gewerkt en zal zeker langer hebben gewerkt, maar ik wilde verder.

Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
fremaes
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.04.2015 - 12:06

hallo beste ewout en natuurlijk ook alle andere volvisten

ik zit met hetzelfde euvel en ik heb me net een nieuwe wervelklep (met brandplaatjes, enz) aangeschaft.
wat ik echter nergens vind zijn de aanhaalmomenten voor bijvoorbeeld: kleppendeksel en de boutjes naast de verstuivers
ik vraag ernaar want ik heb bij mijn 850 verschillende boutjes rond gedraaid wat de afdichting echt niet ten goede kwam :'(

heeft er iemand een idee? Volvo V70 D5 185 pk

daarnaast zit ik met een paar kapotte gloeikaarsen wat zijn de aanhaalmomenten daarvan?

alvast bedankt,

Frédéric
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan nu even niet bij de aanhaalgegevens, maar vergeet niet op de spanbeugels te vervangen van de injectoren. Die worden heel graag vergeten (zijn namelijk nogal duur), maar kan desastreuze gevolgen hebben als uitgeklapte injectoren enz. met enorm veel gevolg schade.
Injector leidingen: op gevoel doen, deze hebben wel een aanhaalmoment (meen aantal graden na), maar dat werkt alleen bij nieuwe leidingen. De oude kunnen hergebruikt worden, maar heel goed checken als je gemonteerd hebt en gestart of er lekkage is. Maar als je bij de 850 al veel bouten hebt rond gedraaid zou ik er heel voorzichtig mee doen. Blijkbaar heb je de armen van Schwarzenegger.

Vervangen zelf is niet heel ingewikkeld, ongeveer 3-4 uurtjes al bij al als je rustig aan doet.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Smokeyneo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.11.2016 - 17:20

Beste,

ik heb een Volvo S80 2.4d uit 2007, waarvan het wervelklepstangetje met een tie-wrap vast is gemaakt zodat de wervelklep altijd open staat.
De auto rijdt in mijn ogen naar behoren, echter is dit de eerste Volvo waarin ik rijd, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Kan het kwaad dat mijn wervelklep op deze manier altijd open staat, of doe ik er verstandig aan om hem toch te vervangen voor een nieuwe?
Ik ben erg benieuwd

Mvg, Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Smokeyneo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kwaad kan het niet, maar hij heeft wel nut.

Wat is de reden dat ze hem vast hebben gezet?
Als het stangetje uitgesleten is deze wisselen voor een nieuwe (kost een paar euro) en je hebt weer een werkende klep
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Smokeyneo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.11.2016 - 17:20

Oké, ik weet niet waarom dit zo gedaan is. Ik heb hem zo gekocht en de garage van wie ik hem heb gekocht wist het ook niet.
Het stangetje ziet er verder nog goed uit. Ik lees hier en daar dat als de wervelklep kapot is men hem dan handmatig open zet en vastzet, dus ik vermoed dat dat het geval dan is??? Ik weet het anders ook niet.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het maakt in jouw geval een behoorlijk verschil hoe de motor oppakt in de lage toeren.
Mijn D5 kreeg tijdens een trip in Dld boven 150 geen lucht meer, de snelheid moest eerst onder de 150 komen voordat hij weer wilde versnellen.
Tussen de 150 en 200 gas los betekende dus dat hij daarna niet meer kon versnellen.
In NL bij de dealer het eea laten controleren waarna bleek dat het stangetje van het kogelgewricht was gegleden, ze hebben hem daarna weer gemonteerd en dat is enige tijd goed gegaan.
Enkele weken terug viel mij op dat de motor bij het verlaten van rotondes niet mooi oppakte en lang nodig had om op adem te komen, ik heb toen zelf gekeken en wederom lag het stangetje los.
Ik heb de dealer toen opdracht gegeven om het stangetje zo vast te zetten dat hij niet meer los kan komen maar dat het nog wel zijn functie kan doen.
Ze hebben een gaatje door het kogelgewricht geboord en daar een klein splitpennetje doorheen gedrukt, werkt perfect en met de wintersport heeft de auto even gegymnastiekt alsook in de bergen gereden en hij pakt overal even mooi op.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dat gaatje door het kogeltje en het splitpennetje heb ik ook gehad, maar op een gegeven moment is ook dat door en stuk. De gehele klep zal dan toch vervangen moeten worden.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Thijs schreef: Dat gaatje door het kogeltje en het splitpennetje heb ik ook gehad, maar op een gegeven moment is ook dat door en stuk. De gehele klep zal dan toch vervangen moeten worden.
Klopt Thijs, dit is het laatste jaar dat de XC bij ons is en alhoewel de V90 lonkt denk ik dat het prijs technisch niet mogelijk is.
Een jonge V70 D4 zal het dan gaan worden, die wervelklep gaan wij hem niet meer geven.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Smokeyneo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.11.2016 - 17:20

Ik denk dat ik het stangetje binnenkort even losmaak dan en vast probeer te zetten aan het kogeltje. Misschien dat ik dan merk of er enig verschil is.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”