Waar is het s90 topic?!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

Gmid schreef:
volvorider schreef: De kofferbak van een 900 serie volvo is toch gauw 20% groter dan een 850.
Niet echt...

850: 960-1580

960: 992-1702

Voor de estate.

En voor de sedan liet Bart al zien.
hoe ouder, des te groter:

940 Estate tot 1994: 992-2130 liter
240 Estate: 1200-2150 liter
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

kan me geen verschil tussen een 960 en een 940 voorstellen, ze zijn qua koets tenslotte gelijk, vermoed hier een andere meetmethode.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Gmid
3rd Gear member
Berichten: 347
Lid geworden op: 23.05.2006 - 19:11
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Oh jawel hoor bart. interieur is ook compleet op de schop gegaan bij de 960 en bij de v90 nog een keer. Het kan heel goed zijn dat door een ander interieur ontwerp de bank net een halve cm verder naar voren komt, of gewoon dunner is. En een halve mm over de gehele breedte is al gauw een paar liter.

De maten van de 240 estate verbazen me daarentegen wel heel erg.
Afbeelding

'Als ik boodschappen ga doen, ga ik met de auto, omdat ik niet van die vieze uitlaatgassen wil inademen' - Theo Maassen

Redactie Roffel Volvo 850 Club Nederland
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

maar die 240 is platgeklapt dan ook het allerlangst
2,06 m (? zoiets)
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Gmid schreef:Oh jawel hoor bart. interieur is ook compleet op de schop gegaan bij de 960 en bij de v90 nog een keer. Het kan heel goed zijn dat door een ander interieur ontwerp de bank net een halve cm verder naar voren komt, of gewoon dunner is. En een halve mm over de gehele breedte is al gauw een paar liter.
De koetsmaten (zonder bumpers) had ik het over, en die zijn gelijk gebleven, de 960/V90 zijn identieke auto's, de V90 heeft maar een klein jaar bestaan, voor zo'n korte periode ga je geen ingrijpende verandering meer voor aan.
Gmid schreef:De maten van de 240 estate verbazen me daarentegen wel heel erg.
Ben ook bang dat een verschil van meetmethode de reden zal zijn, ben wel nieuwsgierig als er forummers zijn die beide hebben wat hun ervaring is.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Jongens jongens maak het niet te moeilijk!

De Volvo 145/245/265 heeft met neergeklapte achterbank een maximale laadlengte van 188cm, een maximale laadhoogte van 83cm en een laadbreedte ter hoogte van de kozijnlijn van 135 cm. Dat geldt voor alle normale modellen (dikke bumpers, andere bekleding of whatever), omdat de carrosserie vanaf het schutbord tot en met de achterkant identiek* is.. De laadruimte bedraagt 2151 liter (volgens Volvo 1990**).

De Volvo 745/765/945/965/V90 heeft met neergeklapte achterbank een maximale laadlengte van 181.5cm, een maximale laadhoogte van 82cm en een laadbreedte ter hoogte van de kozijnlijn van 151 cm. Dat geldt voor alle normale modellen (dikke bumpers, andere bekleding of whatever), omdat de carrosserie vanaf het schutbord tot en met de achterkant identiek* is. De laadruimte bedraagt 2120 liter (volgens Volvo 1990**).

* Opmerking 1: er zijn door de jaren heen altijd wat kleinere wijzigingen aan een carrosserie, denk aan andere verstevigingsdelen of -montagepunten. De carrosserie bestaat uit een aaneengelaste body, aanschroefdelen als de voorspatborden en de portieren, motorkap en achterklep.
De aaneengelaste body (ook wel body in white) is nagenoeg onveranderd door de jaren heen en zal in maatvoering niet veranderen.
Exterieurdelen zoals grille, lampunits, bumpers, spiegels, handgrepen en dergelijke bepalen in hoge mate het aanzicht van een auto, en kunnen de buitenmaten en het gewicht natuurlijk doen laten veranderen.
Interieurdelen, waaronder stoelen, banken, panelen en dashboard hebben wel een zekere invloed op de binnenmaten. Bij beide modelseries is de wijzigingen maar zeer beperkt geweest. Zo zijn de zogenaamde H-punten (zitreferentiepunten) niet veranderd, en dat is zeer logisch daar een wijziging op dit vlak betekent dat een fabrikant het voertuig opnieuw dient te laten goedkeuren (homologatie).

** Opmerking 2: het bepalen van de interieurruimten kun je op diverse manieren doen: met blokken, tassenset, of theoretisch uitrekenen hoeveel liter vloeistof ergens inpast. Dit kan tot en met het plafond of tot en met de raamlijn. Eén en ander is vastgelegd in normen (die landafhankelijk kunnen zijn). Dus het grote verschil volgens de technische gegevens komt door de gebruikte meetnorm.
De invloed van de dikte van de bekleding of stoelen is nul. Voor metingen wordt sowieso uitgegaan van een bepaalde uitvoering en dergelijke verschillen worden ook niet meegenomen, tenzij duidelijk meetbaar.
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

bart simpson schreef:kan me geen verschil tussen een 960 en een 940 voorstellen, ze zijn qua koets tenslotte gelijk, vermoed hier een andere meetmethode.
Die heb ik vaker gehoord. Kun jij echter verklaren hoe het kan dat met de twee verschillende meetmethoden de 992 liter met de bank opgeklapt hetzelfde blijft? In mijn ogen zou daar dan ook een verschil moeten opduiken, al is het maar minimaal.

Tijdens de Volvobeurs zal ik eens een 740 of een oudere 940 opzoeken om ze eens naast een V90 te zetten.

Sja en die 240, het is me een (laad)ruimte hè?
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

bart simpson schreef:
Gmid schreef:Oh jawel hoor bart. interieur is ook compleet op de schop gegaan bij de 960 en bij de v90 nog een keer. Het kan heel goed zijn dat door een ander interieur ontwerp de bank net een halve cm verder naar voren komt, of gewoon dunner is. En een halve mm over de gehele breedte is al gauw een paar liter.
De koetsmaten (zonder bumpers) had ik het over, en die zijn gelijk gebleven, de 960/V90 zijn identieke auto's, de V90 heeft maar een klein jaar bestaan, voor zo'n korte periode ga je geen ingrijpende verandering meer voor aan.
Gmid schreef:De maten van de 240 estate verbazen me daarentegen wel heel erg.
Ben ook bang dat een verschil van meetmethode de reden zal zijn, ben wel nieuwsgierig als er forummers zijn die beide hebben wat hun ervaring is.
Blijft een feit dat de 240 groter is dan de 740 die dan volgens dezelfde meetmethode gemeten zou moeten zijn in dit verhaal.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

mbroeren schreef:
bart simpson schreef:kan me geen verschil tussen een 960 en een 940 voorstellen, ze zijn qua koets tenslotte gelijk, vermoed hier een andere meetmethode.
Die heb ik vaker gehoord. Kun jij echter verklaren hoe het kan dat met de twee verschillende meetmethoden de 992 liter met de bank opgeklapt hetzelfde blijft? In mijn ogen zou daar dan ook een verschil moeten opduiken, al is het maar minimaal.
Waar ik niet kan verklaren waarom gelijke koetsen verschillende getallen geven kun jij niet hard maken wat je gevoel meent te vinden.... maar lees het epos van de echte expert Maurice Pierik ook even.
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

Goed verhaal van Maurice idd. Terugkomend op de 850, hoe is die gemeten (zie eerder vergelijk met de 960/V90)?
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Ik heb nog een grote reeks folders van de 240 en van de 940 en van de 960. Ook Volvo gebruikt soms ineens andere volvumes. In het instructieboekje staat het nauwkeuriger.

Dat de 850 estate kleiner is dat een 940/960 is bij ons met de rolstoelstest overduidelijk.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volvorider schreef:Ik heb nog een grote reeks folders van de 240 en van de 940 en van de 960. Ook Volvo gebruikt soms ineens andere volvumes. In het instructieboekje staat het nauwkeuriger.

Dat de 850 estate kleiner is dat een 940/960 is bij ons met de rolstoelstest overduidelijk.
Dat bestrijdt toch ook niemand? hij is ook iets van 20cm korter
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Tja, welke Volvo is nu ruimer?

De 200 en 700/900 zijn qua buitenmaten ongeveer gelijk. De 200 is wel wat smaller.
Dat de 200 meer bagageruimte heeft ligt niet aan een compacter bouw. Ik denk dat als je in beide type wagens hebt gezeten dat je er achter komt dat je bij de 200 duidelijk minder zitruimte hebt. De wielbasis is 13cm korter en de voorstoelen kunnen minder ver naar achteren. Vandaar dat de laadlengte achter de achterbank en met opgeklapte achterbank gewoon iets meer is.
In laadvolume maakt het maar heel weinig uit (want de 200 is smaller).

De 850 is een stuk korter dan de 200/700/900. En om een indruk van de verschillen te krijgen kun je nu beter even de 700/900 als vergelijkingsmateriaal kiezen.

De 850 heeft een 10cm kortere wielbasis dan de 700/900. Maar dankzij de dwarse motoropstelling is de zitruimte bijna gelijk aan die van de 700/900.
Dit komt omdat het schutbord wat verder naar voren staat. De totale wagenlengte is zo'n 15 cm korter, maar door de compacter bouw uit zich dat in de laadlengte waarschijnlijk in zo'n 7 cm kortere maat.
De overige maten van de 850 zijn behoorlijk vergelijkbaar met die van de 700/900. De 850 is van bovenaf gezien wel wat ronder, dus de wat smaller lopende achterzijde kan nog een negatieve invloed hebben op de laadruimte.
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

volvorider schreef:Ik heb nog een grote reeks folders van de 240 en van de 940 en van de 960. Ook Volvo gebruikt soms ineens andere volvumes. In het instructieboekje staat het nauwkeuriger.

Dat de 850 estate kleiner is dat een 940/960 is bij ons met de rolstoelstest overduidelijk.
Nee, dat bestrijdt niemand, alleen weet ik nu niet meer van welke maten ik uit moet gaan omdat er kennelijk op verschillende manieren gemeten wordt. Dus hoe is de 850 gemeten, op de V90 manier of op 745 manier?
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Nou, daar kan ik je niet zomaar een antwoord opgeven. Officieel hoort er bij de opgave van dergelijke data verwezen te worden naar de gebruikte meetmethode (VDA-norm bijv.), en dan moet je achterhalen hoe die norm precies werkt.

Ik denk dat je het beste gewoon met een meetlint aan de gang kunt gaan.

De technische data verschillen van jaar tot jaar, dus het is aannemelijk dat in hetzelfde jaar Volvo op dezelfde wijze de metingen weergeeft.
Maar ik verdenk marketing ook een beetje verdacht mee te splen. De 940 is op een gegeven moment meer als 'ruime' auto vermerkt, en de 850 als de dynamische (en dus minder ruime?) auto.

Uiteraard geldt dat afhankelijk van een bepaalde vervoersbehoefte een bepaalde auto juist veel gunstiger te zijn dan op het eerste gezicht lijkt.

Dus: gewoon zelf bepalen. Zo objectief is de aanschaf van een auto ook weer niet.
Gebruikersavatar
Henk_vG
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.07.2005 - 13:40

Wij wilden een Volvo met veel laadruimte. De vrouw heeft een zanggroep dus er moet wat apparatuur mee. Sinds kort ook (helaas) een rolstoel.
Keuze moest vallen tussen een 245 een 7/945 of een 855.

De 855 viel als 1e af vanwege het feit dat niet alle apparatuur er makkelijk in paste. Oke het lukte wel maar dan stond de achterbank ook vol. Laten we dan maar zwijgen over de rolstoel.

De 245 was de volgende die afviel. Reden : gebrek aan luxe ondanks de grootste laadruimte.

Uiteindelijk is het de 945 geworden. Ruimte genoeg voor de apparatuur en de rolstoel. Daarnaast kunnen er nogsteeds 3 personen op de achterbank plaats nemen.

Dus als je wilt weten wat de (funcionele) laadruimte van je auto is, zou ik zeggen : Pak je spullen, zoek iemand op met een ander model waarmee je wilt vergelijken en proppen maar !!

Leve de Estate !!
Volvo 945 - 2.3 LPT - LPi G3 - > 295.000 km - 02/1996
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Henk_vG schreef: De 245 was de volgende die afviel. Reden : gebrek aan luxe ondanks de grootste laadruimte.
Ik heb anders luxe zat!
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

Henk's probleem is herkenbaar, er zijn zeer weinig (goede) 245's te vinden met de combinatie leer, automaat en airco, waarbij ik leer nog zou kunnen missen. Zes cilinders (ook luxe) zijn er niet, of je moet naar diesel overgaan, en die vind ik nu eenmaal niet echt luxe te noemen gezien het lawaai.

Het is in mijn ogen echt een geweldige station maar vind er maar eens eentje met die combinatie aan luxe. En dan heb ik het nog maar niet over de veiligheidsaspecten als abs en airbags die ineens een rol gaan spelen bij het ontstaan van een gezin.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

geestschrijver schreef:
Henk_vG schreef: De 245 was de volgende die afviel. Reden : gebrek aan luxe ondanks de grootste laadruimte.
Ik heb anders luxe zat!
euhhh....ik ook, denk ik.......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

mbroeren schreef:En dan heb ik het nog maar niet over de veiligheidsaspecten als abs en airbags die ineens een rol gaan spelen bij het ontstaan van een gezin.
Euhhh....die heb ik ook....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”