Goeie morgen,
Ik heb het geluk om een nieuwe wagen te mogen bestellen (leasing).
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de V40 r-design. Alleen weet ik nog niet welke motorisatie te kiezen. :?
Ik twijfel tussen een D3 (150pk) met iets meer opties of een D4 (177pk) met iets minder opties.
Hier op het forum zie je vooral veel D2 versies passeren waardoor ik nog niet veel informatie heb gevonden over de rijervaring met de D3/D4.
Heeft er iemand al met de D3/D4 gereden en wat zijn jullie ervaring?
Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in rijplezier en bruikbaarheid van de extra Pk's/nm.
bedankt,
D3 vs D4
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
Beide motoren zijn identiek aan elkaar, de D3 is een software-matig geknepen D4. Ga voor de D3 met meer opties. Kom je naar je gevoel kracht tekort, dan kun je langs bij bijvoorbeeld Rica voor de OEM-upgrade. Hierbij plaatsen ze de software van een D4 op jouw D3 en heb je wezenlijk een D4.
Veel succes met de keuze!
Veel succes met de keuze!
- Poekoek
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 11.07.2013 - 23:32
Reis je veel in de spits/sta je veel in de file? Dan zou ik op zeker voor de D3 gaan. Lekker genieten van de extra opties en het extra vermogen kun je toch nergens kwijt tijdens kantoorreistijden.
Zelfs al zou je 'm enkel planken op de Autobahn dan denk ik dat een D3 nog wel voldoet. Je hebt in ieder geval al die lekker 5-cilinder in het vooronder
Zelfs al zou je 'm enkel planken op de Autobahn dan denk ik dat een D3 nog wel voldoet. Je hebt in ieder geval al die lekker 5-cilinder in het vooronder

-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25.02.2013 - 22:12
Ik rij sinds 7 maanden met een D3 en ik ben zeer tevreden over de prestaties en het verbruik.
Ik heb bij de aankoop getwijfeld tussen een volledig aangeklede (Summum) D2 en een iets minder uitgeruste D3 (momentum),na een proefrit met beide toch besloten om voor de D3 te gaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Probeer een proefrit te bekomen om het verschil te voelen.
Ik heb bij de aankoop getwijfeld tussen een volledig aangeklede (Summum) D2 en een iets minder uitgeruste D3 (momentum),na een proefrit met beide toch besloten om voor de D3 te gaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Probeer een proefrit te bekomen om het verschil te voelen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
- Locatie: wachtebeke
Ik rij sinds een week met een D3 R-design en moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben.
Voldoende vermogen en verbruik lijkt wel mee te vallen.
Maar na 1 week kan ik daar nog niet echt veel over zeggen.
Voldoende vermogen en verbruik lijkt wel mee te vallen.
Maar na 1 week kan ik daar nog niet echt veel over zeggen.
V40 D3 R-design Ice White
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
Ik zie vooral Belgen in dit topic.
Toch leuk, die bijteling bij onze noorderburen:-)
Toch leuk, die bijteling bij onze noorderburen:-)
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
In principe moet je inschrijving aangepast worden en je verzekering op de hoogte gebracht. Als je dat al dan niet doet, staat je natuurlijk vrij. Op de keuring zullen ze er bijvoorbeeld niets van merken en de politie zal jouw voertuig echt niet op een rollenbank plaatsen om na te gaan of het vermogen klopt.pietie schreef:Bedankt voor de feedback.
Hoe zit het dan met de verzekering/garantie als je deze upgrade doet?
Ik vraag me af of ik die extra pks/nm in het dagelijks gebruik ga merken?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
Hier ook een gelukkige Belgische D3-rijder 
Hét grote verschil tussen de D2 en de D3/4 zit hem in het feit dat je met de 5-cilinder ontzettend lui kan rijden. In stadsverkeer kom ik niet boven de 1700 rpm uit en ben ik toch zeer snel uit de voeten.
Wanneer je de motor boven de 2000 rpm brengt, dan verandert het karakter helemaal: het geluid wordt hard en rauw, en dat maakt de duw in de rug alleen maar spectaculairder.
Het verschil tussen de D3 en de D4 begint pas op 1500 rpm. Daarboven is het koppel tot 50 Nm (= 15%) hoger, en dat duurt tot 4000 rpm. Dat ga je zeker en vast voelen, en vooral op de snelweg (130 km/u in 6e is 2250 rpm, midden in het maximum-koppelbereik) waar veel mensen toch het meeste aantal uren spenderen.
Is de D3 krachtig genoeg? Ja. Is de D4 krachtiger? Ja. Wil je nóg meer, ook als je al een D4 hebt? Natuurlijk
Anderzijds denk ik dat ik de extra luxe die voor de D3 kiezen in plaats van de D4 me het wel waard is. Voor de € 1650 verschil in motorisatie kies je best wat leuke optie's (hifi, navigatie, adaptive cruise control) die het leven aan boord best wel aangenamer maken!
Maar laat ons eerlijk zijn: wat is dit toch een heerlijk luxeprobleem!

Hét grote verschil tussen de D2 en de D3/4 zit hem in het feit dat je met de 5-cilinder ontzettend lui kan rijden. In stadsverkeer kom ik niet boven de 1700 rpm uit en ben ik toch zeer snel uit de voeten.
Wanneer je de motor boven de 2000 rpm brengt, dan verandert het karakter helemaal: het geluid wordt hard en rauw, en dat maakt de duw in de rug alleen maar spectaculairder.
Het verschil tussen de D3 en de D4 begint pas op 1500 rpm. Daarboven is het koppel tot 50 Nm (= 15%) hoger, en dat duurt tot 4000 rpm. Dat ga je zeker en vast voelen, en vooral op de snelweg (130 km/u in 6e is 2250 rpm, midden in het maximum-koppelbereik) waar veel mensen toch het meeste aantal uren spenderen.
Is de D3 krachtig genoeg? Ja. Is de D4 krachtiger? Ja. Wil je nóg meer, ook als je al een D4 hebt? Natuurlijk

Anderzijds denk ik dat ik de extra luxe die voor de D3 kiezen in plaats van de D4 me het wel waard is. Voor de € 1650 verschil in motorisatie kies je best wat leuke optie's (hifi, navigatie, adaptive cruise control) die het leven aan boord best wel aangenamer maken!
Maar laat ons eerlijk zijn: wat is dit toch een heerlijk luxeprobleem!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25.01.2013 - 16:33
Voor mij 100% een D4. De auto is zwaar dus het koppel komt goed van pas, zeker bij af en toe een momentje.
Ik rijd vrij veel, maar vooral in het buitenland (UK, D, F) en dan is het vermogen zeker nodig. Ik kan me wel voorstellen als je alleen in NL rijd een D3 ook voldoende zou moeten zijn.
Ik rijd vrij veel, maar vooral in het buitenland (UK, D, F) en dan is het vermogen zeker nodig. Ik kan me wel voorstellen als je alleen in NL rijd een D3 ook voldoende zou moeten zijn.
ik heb een D4 Summum, Vibrant Copper met espresso-bruin leer, Intro line, 18"; Taranis. De schuifdaken waren uitverkocht.
Voor de fun heb ik een Lotus Elan+2. Die heeft alles wat een Volvo niet heeft (of eigenlijk andersom: een Volvo heeft alles wat een Lotus niet heeft)
Voor de fun heb ik een Lotus Elan+2. Die heeft alles wat een Volvo niet heeft (of eigenlijk andersom: een Volvo heeft alles wat een Lotus niet heeft)