Mijn stuur maakt sinds kort een krakend, schurend geluid bij het op lage snelheid sturen (inparkeren bijvoorbeeld).
Komt onder het stuur vandaan, niet bij de motor.
Ook sinds vorige week een metaal op metaal geluid linksvoor bij het nemen van een drempel. Bij het verdere rijden geen last van.
Iemand ideeen? De auto gaat volgende week naar een specialist maar ik ben nieuwsgierig naar wat de kenners hier er van zeggen.
Ik heb trouwens een XC90, 2.5T uit 2004.
Kraken, piepen stuur en kloenk geluid linksvoor.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
- Locatie: Oegstgeest
Ja ik heb een idee.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn V70 en het was bijzonder makkelijk op te lossen.
Het ging bij mij om de veer-isolator voor. Dat is een simpel stukje plastic wat om de veer heen zit, waar deze op de veerschotel rust. Als deze niet op z'n plek zit, kraakt elk stukje zand en dat hoor je erg luid in de auto. Ik had er last van bij het inparkeren en bij het nemen van grote verkeersdrempels.
Ik heb een schematische tekening en foto's van dit onderdeel, maar ik weet niet hoe ik dat hier kan invoegen. Deze zijn overigens op dit forum te vinden.
Wat je moet doen: aan de kant waar het geluid vandaan komt, de auto opkrikken tot het wiel los komt van de grond. Dan kan je dit stukje plastic naar beneden schuiven zodat deze weer contact heeft met de veerschotel.
Ik kan de foto's evt. naar je e-mailen, stuur dan een PM.
succes!
Ik heb hetzelfde gehad met mijn V70 en het was bijzonder makkelijk op te lossen.
Het ging bij mij om de veer-isolator voor. Dat is een simpel stukje plastic wat om de veer heen zit, waar deze op de veerschotel rust. Als deze niet op z'n plek zit, kraakt elk stukje zand en dat hoor je erg luid in de auto. Ik had er last van bij het inparkeren en bij het nemen van grote verkeersdrempels.
Ik heb een schematische tekening en foto's van dit onderdeel, maar ik weet niet hoe ik dat hier kan invoegen. Deze zijn overigens op dit forum te vinden.
Wat je moet doen: aan de kant waar het geluid vandaan komt, de auto opkrikken tot het wiel los komt van de grond. Dan kan je dit stukje plastic naar beneden schuiven zodat deze weer contact heeft met de veerschotel.
Ik kan de foto's evt. naar je e-mailen, stuur dan een PM.
succes!
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Bij mij was het veerpootlager aan gruzelementen, te lang met dezelfde symptomen blijven rijden. Toen ik laatst een drempel te hard nam, schoot de veerpoot door het lager heen, met als gevolg dat ik een deuk en scheurtje in de motorkap kreeg.
Onaangenaam en duur geintje, dus niet te lang blijven rijden, maar even langs een werkplaats of dealer rijden voor een goede diagnose.
Onaangenaam en duur geintje, dus niet te lang blijven rijden, maar even langs een werkplaats of dealer rijden voor een goede diagnose.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 31.03.2012 - 11:35
Daar lijkt het geluid bij het sturen volgens mij het meest op. Is dit makkelijk op te lossen? Zo ja, hoe. Kan ik het misschien zelf eens proberen.NJ8 schreef:het zou ook weer het rubber in het schutbord kunnen zijn waar de stuurstang doorheen beweegt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 31.03.2012 - 11:35
Bij de specialist geweest. Nieuwe brembo remschijven gemonteerd omdat ik ook al een tijdje last had van trillen bij het remmen. Trillen is weg, bonk en kloenk geluid linksvoor is nu ook weg!!
Vergeten over het geluid bij het sturen te hebben. Dit weekend maar eens zelf kijken.
Bedankt voor het meedenken.
Vergeten over het geluid bij het sturen te hebben. Dit weekend maar eens zelf kijken.
Bedankt voor het meedenken.