Inrijden PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Klaasisbaas
Starter

Na vele jaren BMW 3 serie gereden te hebben kies ik nu voor meer comfort en
elektrisch rijden met behoud van dieselkracht.
Ergens las ik de tip over inrijden met verwijzing naar een Amerikaanse site,
maar ik kan die tip niet terugvinden helaas.
Ik las het Amerikaanse advies wel. Ik begreep dat de eerste kilometers erg belangrijk zijn, dat je geen synthetische motorolie moet gebruiken, dat de
auto stevig maar beheerst, en zeker niet voorzichtig, moet worden ingereden,
Waar je dan nog jaren plezier van zult hebben. Eigenlijk werd me niet goed duidelijk of het advies ook dieselmotoren betrof. In de USA rijden alleen de vrachtwagens op diesel en personenauto's bij mijn weten bijna niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat vinden jullie van de break-in secrets?

Een aanstaande Volvo-rijder (levering maart 2014
Skibs
2nd Gear member

Dat amerikaanse stukje ging volgens mij vooral over luchtgekoelde motorfietsmotoren. Met de pih heb ik in ieder geval de eerste 1000km op 'save' gereden (ja, dat vonden de ijsberen niet leuk) hoge toerentallen vermeden en niet te lang dezelfde snelheid op de cruise. Leek me niet goed als ie wordt ingereden in Hybrid stand met al die 'paar seconden' dieselmomentjes en koude diesel die er bij 120kmh ineens bijkomt.
Klaasisbaas
Starter

Ik heb de Amerikaanse website weer gevonden:
www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Misschien kunnen jullie eens kijken en jullie mening geven?
Fazioli
1st Gear member

Mijn 2e en 3e auto waren identiek; Toyota's, zelfde model, zelfde (benzine)motor. Er zat alleen 2 jaar en 120.000km tussen.

De 2e heb ik destijds ingereden, ongeveer zoals aangegeven in bovenstaande website. Met de 3e ben ik vrijwel direct naar Duitsland gereden. Redelijk veel toeren, wel steeds wisselende snelheden, relatief weinig koppel.

Toen ik de 2e inruilde kreeg ik complimenten i.v.m. de soepelheid van de motor. De 3e heb ik eigenlijk nooit heel lekker vinden rijden.
jp-v60
4th Gear member

nou ik blijf erbij dat je de eerste 1000 km rustig aan moet doen en bij koude motor nooit boven de 2000 toeren komen zijn hele leven.
Doe ik nu ook en huidige auto heeft inmiddels 230.000 km gelopen zonder problemen en kan nog wel een paar ton mee
Fazioli
1st Gear member

De eerste 200 km van mijn PIH.
- alleen handmatig schakelen
- motor rustig warm rijden en daarna
- telkens veel gas geven maar snel schakelen. Dus weinig toeren en veel koppel
Klaasisbaas
Starter

Dankjulliewel,
Hebben jullie de eerste 200 km minerale motorolie gebruikt?
En hebben jullie toen de olie ververst?
Skibs
2nd Gear member

Nee natuurlijk niet. Dat usa stuk gaat over hoogtoerige motorfietsmotoren. Wij rijden een lomp en zwaar dieselblok..
kissyfur
3rd Gear member

Klaasisbaas schreef:Dankjulliewel,
Hebben jullie de eerste 200 km minerale motorolie gebruikt?
En hebben jullie toen de olie ververst?
je bedoelt bij de dealer gelijk de auto leeg laten lopen en nieuwe olie er in, en daarna nog een keer nieuwe olie? Lijkt me niet dat dat bij een auto van 70K echt hoeft hoor
Klaasisbaas
Starter

Dus vind jij Skibs dat die USA adviezen helemaal niet van toepassing zijn op ons dieselblok?
Heb jij wel andere adviezen voor het inrijden?
Skibs
2nd Gear member

Ja, zie mijn bijdrage boven.. :-)
WouterJ
2nd Gear member

Gewoon goed warmrijden en dan gasgeven. Met al mijn nieuwe auto's gedaan, altijd soepel, nooit 1 drup olieverbruik.

Bij mijn vorige auto (Golf GTI) mocht ik volgens het instructieboekje tot 3/4e van de topsnelheid inrijden. Met een top van 240 is dat 180 km/u dus al best rap. In het Volvo boekje staat het niet eens.

Oftewel, maakt volgens mij niet zoveel meer uit. Belangrijkste is dat de motor lekker warm is.
Klaasisbaas
Starter

Ik heb de breakinsecrets van mototuneusa.com nog eens goed gelezen en Skibs je hebt helemaal gelijk, het gaat over benzine race motoren en niet over ons mooie dieseltje.
Dat natuurlijk wel optimaal moet gaan draaien.
Ik ga hem gewoon goed warm rijden en dan gasgeven (WouterJ) en snel schakelen, dus weinig toeren en veel koppel (Fazioli) .
Dus bedankt voor jullie adviezen.
Toch nog een vraag over het snelle verversen van de olie dat mototuneusa adviseert.
Het is toch geen onzin dat juist in de eerste kilometers kleine losse metaaldeeltjes kunnen
ontstaan? Of geldt dat ook meer voor snelle hoogtoerige motorbikes en niet voor onze vijfcilinder?
v60pih
4th Gear member

WouterJ schreef:Gewoon goed warmrijden en dan gasgeven. Met al mijn nieuwe auto's gedaan, altijd soepel, nooit 1 drup olieverbruik.

Bij mijn vorige auto (Golf GTI) mocht ik volgens het instructieboekje tot 3/4e van de topsnelheid inrijden. Met een top van 240 is dat 180 km/u dus al best rap. In het Volvo boekje staat het niet eens.

Oftewel, maakt volgens mij niet zoveel meer uit. Belangrijkste is dat de motor lekker warm is.
Helemaal mee eens. Ik ga vanaf huis na 10 minuten de autosnelweg op, ik rij dan ook standaard in de AWD bij vertrek (met dieselstankachel vooraf aangezet) zodat de motor al warm is. Verder lekker het gas erop, niet te gek natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”