OBD2 mogelijkheden en evt. Canbus (volvo on call)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
bassiej
2nd Gear member

Zoals wellicht al opgevallen ben ik nu druk aan het uitzoeken wat ik met mijn volvo s60 uit 2003 allemaal ga doen en de volgorde.

Aangezien ik software ontwikkelaar ben en gek ben in het ontwikkelen van leuke apps (voornamelijk veel home automatisering) denk ik te beginnen met een beperkt alternatief voor volvo on call te maken.

Ik wil de Raspberry PI (al vele projecten mee gedaan) gaan gebruiken als basis en starten met de opties welke er zijn binnen OBD2.

In eerste instantie zal alles met intervallen gebeuren, maar ik wil uiteindelijk ook realtime info gaan tonen op de RTI.

De bedoeling is dat de raspberry 1 keer per minuut of 1 keer per paar minuten de informatie ophaalt en opslaat en wanneer de volvo connectie op zijn 3G heeft de informatie te uploaden via een API.

Aan de hand van deze informatie kan ik mooie rapportages (telefoonapp) bouwen, waarmee ik bijvoorbeeld kan zien of ik nog voldoende benzine heb, en of ik er nog rare fouten geconstateerd zijn tijdens de ritten.

Nu kom ik op de 1e vraag:
De meeste info die je uit OBD haalt zijn volgens mij motortechnische gerelateerd. Zoals snelheden, sensors en een boel andere informatie. Wat zijn leuke en handige details welke leuk zijn om eruit te halen? Ik kom als basis op het volgende:

- Benzinepijl
- Oliepijl
- Temperaturen
- Rijgedrag (evt gekoppeld aan GPS)
- Diverse sensoren zoals de turbodruk.

Bovenstaande informatie is gemakkelijk via OBD2 eruit te halen ben ik achtergekomen via andere opensource pakketten.

Echter zou ik graag een stap verder gaan, alleen ben ik bang dat deze informatie niet terug te vinden is via OBD2 maar dat ik dit uit canbus moet halen.

Bijvoorbeeld:
- zijn de deuren op slot?
- Deuren openen?
- Staat stoelverwarming aan?
- Enz
- Nog meer leuke dingen?

Nu is de vraag of er linux canbus readers zijn? Ik zie wel het een en ander maar weet dus niet of een willekeurige zal werken.

Kan ik met een canbus reader gemakkelijk info uitlezen of is het heel moeilijk om data te ontcijferen uit de data?

Alvast bedankt
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ga maar eens praten met m@rcel en Volvotech.eu
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bassiej
2nd Gear member

Ben schreef:Ga maar eens praten met m@rcel en Volvotech.eu
bedankt voor je reactie.

Ik denk dat je hier doelt op de VolvoExtender. Echter wil ik niet de functionaliteit van de auto brengen aangezien mijn kennis van de techniek in de auto minimaal is.

Echter ben ik meer opzoek naar een lijst met OBD functionaliteit in de Volvo. Ik kan wel lijsten vinden, maar dat zijn voornamelijk errormeldingen.

Ik zoek voornamelijk iets waar ik makkelijk info op canbus kan uitlezen.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik bedoel wat ik zeg.
Ga maar eens praten met M@rcel en Volvotech.eu.
Die kennen hun weg in de elektronica van Volvo en kunnen je wellicht verder helpen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Fredhead
Geartronic member

Dat zijn inderdaad dé namen die goed weten wat er mogelijk is en hoe je het het beste aan kan pakken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bassiej
2nd Gear member

fredhead schreef:Dat zijn inderdaad dé namen die goed weten wat er mogelijk is en hoe je het het beste aan kan pakken
Bedankt voor je reactie. Dan ga ik toch maar even jouw en Ben zijn advies opvolgen :).
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ben wel benieuwd naar zo'n benzine-pijl in deze tijd van het jaar ;-)
Ik denk dat je benzine peil bedoelt ;-)

Veel plezier met ontwikkelen in ieder geval!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
bassiej
2nd Gear member

VolvoTech schreef:Ben wel benieuwd naar zo'n benzine-pijl in deze tijd van het jaar ;-)
Ik denk dat je benzine peil bedoelt ;-)

Veel plezier met ontwikkelen in ieder geval!
Haha oeps... En dan te bedenken dat Nederlands vroeger zo'n goed vak was. Heel hard achteruit gegaan in de afgelopen jaren.

Maar ben jij in staat op mij hier meer informatie over te geven. Ik kon het een en ander vinden dat je bij de Volvo ook via ODB2 info uit de canbus kan halen. Enkel vraag ik me af of dit wel werkelijk is wat ik wil.

Dus met andere woorden is het gemakkelijk om met behulp van een canbus usb module gemakkelijk info uit te lezen?

En heb je eventueel iets waarmee ik op weg geholpen kan worden.
PIH
2nd Gear member
Contacteer:

Ik denk niet dat volvotech de geheimen van de canbus, melbus en mostbus cadeau gaat doen? Zullen ze wel ff mee bezig zijn geweest om een en ander uit te vogelen denk ik?
En Volvo är som bäst på diesel och Electicity tillsammans!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”