Hallo,
Onze S80 2.4T automaat uit 2002 (200.000km) begon van de zomer raar te schakelen (lange pauze van 2 naar 3 met soms even in de "vrij") en soms wat bonkerig gedrag. Dit gebeurde wat vaker en al redelijk snel zijn we naar de volvo-dealer gegaan. Zij hebben de bak gespoeld a 250 euro. Hierna leek het allemaal over te zijn.
Dit is nu zo'n 2 maanden geleden maar hij doet nu andere rare dingen:
Als hij nog niet helemaal warm is schakelt hij erg vroeg op, vooral als we omhoog rijden bv tegen een heuveltje op. Eenmaal warm doet ie het prima.
Als hij warm is geweest en we zetten hem uit en stappen na een half uur weer in dan hebben we de pauze tussen 2 en 3 weer terug, dat gaat daarna snel weer over.
Op langere stukken (dus goed warm) doet hij het perfect, daar merken we ook echt verschil met voor het spoelen, alles gaat veel soepeler.
Wij rijden echter veel kortere ritjes dus het valt wel erg op...
Wij willen graag nog een paar jaar met deze auto rijden (zoeven) maar het gaat waarschijnlijk niet vanzelf over...
Wie kan ons adviseren wat te doen?
Groetjes,
Martijn & Marloes
Automaat doet raar
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Op je reparatie heb je garantie bij de dealer.
Zou nog eens teruggaan en vertellen hoe de zaak er voor staat...
Is het filter van de automaatbak ook vervangen met de het spoelen van de bak?
Zou nog eens teruggaan en vertellen hoe de zaak er voor staat...
Is het filter van de automaatbak ook vervangen met de het spoelen van de bak?
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Terug naar de dealer of automatenspecialist en de bak goed laten controleren op defecten.
Het spoelen van een bak kan nooit al bestaande problemen echt oplossen.
Het spoelen van een bak kan nooit al bestaande problemen echt oplossen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik denk dat de dealer op de conventionele manier heeft geflusht, maar mogelijk is de dealer in Eindhoven inmiddels ook aan het powerflushen geslagen. Zo niet, dan is een powerflush een andere optie. Daarover is heel veel te vinden op het forum. Een defecte bak is daarmee natuurlijk niet te repareren, maar het kan zeker helpen. In Uden zit Gery Slot.
1-wiel, volgens mij kan het filter van deze automaatbak niet vervangen worden zonder een revisie uit te voeren.
1-wiel, volgens mij kan het filter van deze automaatbak niet vervangen worden zonder een revisie uit te voeren.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
grote kans dat er slijtage in de bak is, flushen (ook powerflushen) kan dat niet wegnemen, hooguit uitstel van executie geven. Vaak help flushen, bij mij maakte dat ook niet meer uit. Door de slijtage bouwt de bak te weinig oliedruk op waardoor je dat bonken en vrijlopen krijgt. Probeer maar eens van stilstand goed stevig (met hogere toeren) te accelereren, dan zal je het minder merken omdat er dan wel voldoende druk voorhanden is. Mijn tip; druk het knopje "W" in. Je gaat dan in de winterstand rijden waardoor je de 1 en de 2 overslaat. Dat werkt prima, ook zomers. Ik heb uiteindelijk mijn bak vervangen door een originele ruilbak van Volvo. Kostte wat maar nu rijden wel al jaren lekker door.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Mee eens. Had soortgelijke problemen, ook na powerflush niet geheel opgelost. Na vervangen van het kleppenhuis voelt hij weer als nieuw.brein laten reviseren, kost ca een rug
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- David Oudshoorn
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Bij kilometerstanden tot 2 ton is het raadzaam om een goede diagnose te laten doen en te kijken of het mogelijk is om alleen met een gereviseerd kleppenblok de klachten op te lossen scheelt veel in de kosten!!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
- Locatie: Tilburg
Hoi,
Ik herken jouw probleem ook; het 'vrijkomen' tijdens het schakelen van 2 naar 3 en voor je gevoel gewoon minder fijn schakelen. Dit doet/deed mijn S80 van 1999 ook. In het verleden al een keer gespoeld en recent nog het kleppenhuis laten vervangen door Varioclean. Zelfs dat mocht, ondanks de kunde en moeite van Varioclean, niet meer baten.
Op dit moment staat mijn auto daar voor een volledige revisie van de automaatbak, omdat ik nog een paar ton met de auto wil doen en een automaat flink roet in het eten kan gooien voor wat betreft rijplezier als deze niet goed schakelt. Daarnaast had ik in mijn ogen met een ruilbak niet de zekerheid als met een volledige revisie van mijn eigen bak en ben ik na de revisie overal vanaf. Qua kosten scheelde het wel iets maar op de lange termijn heb ik er dat voor over. Deze bakken zijn blijkbaar toch vaker onderhevig aan merkbare slijtage want dit verhaal zie je vaker voorbijkomen.
Ik wil je niet bang maken en het flushen en kleppenhuis zijn in die volgorde de eerste stappen om te nemen. Wat ook nog kan helpen, is het vervangen van de B4-cover. Er is een serie geweest waarbij er een ring los ging of conisch werd aan de binnenkant van dat dekseltje, wat ook voor het probleem zorgde wat jij noemt. Voor meer info hierover: http://www.ipdusa.com/products/5538/107 ... aw55-50-51
Succes!
Rens
Ik herken jouw probleem ook; het 'vrijkomen' tijdens het schakelen van 2 naar 3 en voor je gevoel gewoon minder fijn schakelen. Dit doet/deed mijn S80 van 1999 ook. In het verleden al een keer gespoeld en recent nog het kleppenhuis laten vervangen door Varioclean. Zelfs dat mocht, ondanks de kunde en moeite van Varioclean, niet meer baten.
Op dit moment staat mijn auto daar voor een volledige revisie van de automaatbak, omdat ik nog een paar ton met de auto wil doen en een automaat flink roet in het eten kan gooien voor wat betreft rijplezier als deze niet goed schakelt. Daarnaast had ik in mijn ogen met een ruilbak niet de zekerheid als met een volledige revisie van mijn eigen bak en ben ik na de revisie overal vanaf. Qua kosten scheelde het wel iets maar op de lange termijn heb ik er dat voor over. Deze bakken zijn blijkbaar toch vaker onderhevig aan merkbare slijtage want dit verhaal zie je vaker voorbijkomen.
Ik wil je niet bang maken en het flushen en kleppenhuis zijn in die volgorde de eerste stappen om te nemen. Wat ook nog kan helpen, is het vervangen van de B4-cover. Er is een serie geweest waarbij er een ring los ging of conisch werd aan de binnenkant van dat dekseltje, wat ook voor het probleem zorgde wat jij noemt. Voor meer info hierover: http://www.ipdusa.com/products/5538/107 ... aw55-50-51
Succes!
Rens