DAB+

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
rverheij
Starter

Na een paar dagen evaluatie van je software-update nog steeds tevreden/is er nog steeds een verbetering? (Zo ja: dan moet ik toch maar eens vervroegd richting de dealer)
V40 D2 Summum MY2013, Vibrant Copper Metallic, Vasa Blond / Espresso Leather, Driver Support Line, IAQS, Intro Line, Verwarmbare voorstoelen, Clean Zone Interieur, DAB, Modern Wood, Laadvloer met Boodschappenhouder, Automatisch Dimmende binnenspiegel, Park Assist, Premium Audio, Security Line
RichieB
6th Gear member

Jazker. Het aantal dropouts is sterk verminderd. Helemaal weg zijn ze niet, maar ze zijn veel minder storend. In het ergste probleemgebied (vlak naast de zendmast in Den Haag) hoor ik nu ipv het fade-out, fade-in effect een korte robotachtige vervorming. Hierdoor kan ik het gesprek of de muziek gewoon blijven volgen. Ik vermoed dat op de plaatsen waar de dropouts voorheen heel kort waren, ik ze nu gewoon niet meer hoor.

Al met kan ik nu tijdens mijn woon-werkverkeer naar 3FM DAB+ luisteren zonder me enorm te storen aan de ontvangst. Ik heb er vertrouwen in dat het in de rest van de randstad nu ook aangenaam luisteren zal zijn.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
rverheij
Starter

Thanks voor de update! Die "bitrate change" heb ik af en toe al bij de NPO, maar dropouts heb ik bij de commerciëlen wel meer.

Ik zal binnenkort eens bellen voor een afspraak om te kijken of een update bij mij ook zinvol is.
V40 D2 Summum MY2013, Vibrant Copper Metallic, Vasa Blond / Espresso Leather, Driver Support Line, IAQS, Intro Line, Verwarmbare voorstoelen, Clean Zone Interieur, DAB, Modern Wood, Laadvloer met Boodschappenhouder, Automatisch Dimmende binnenspiegel, Park Assist, Premium Audio, Security Line
C-style
Starter

Ik heb het aangekaart bij de 10k km beurt. Software-update gehad volgens de dealer en het wegvallen is zo goed voorbij. Heel soms een kort robotachtig geluid maar veel minder storend dan uitval en veel minder. Veel beter in ieder geval
dirkjanw
2nd Gear member

Toch maar eens terug naar mijn dealer. 22 nov mijn V60 met DAB+ opgehaald, met daarbij de kanttekening van de verkoper dat 'ze bezig waren met DAB+' (waarbij 'ze' de radiomannen zouden zijn) en dat daarom de ontvangst zo belabberd is. Hier in Leiden zitten er continue dropouts in en een heel enkele 'garbled' vervorming. Op sommige plekken (denk ik een 'schaduw' van een groot gebouw oid) zelfs helemaal geen geluid...
RichieB
6th Gear member

De software update maakt echt veel uit, maar dan moet de dealer wel de moeite nemen om op te zoeken of er een update is. Er wordt inderdaad gesleuteld aan de DAB zenders, maar dat is men name om de dekking buiten de randstad te vergroten. Binnen de randstad hoort het gewoon goed te werken.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
reingraat
2nd Gear member

Gisteren na programmeren ensemble plots veel extra zenders....
Veel Belgen en Duitsers die ik eerst niet had.

Ik was niet in België, niet in Duitsland, gewoon in Den Bosch. Op een route waar ik bijna dagelijks het Ensemble ververs.

Zou ik nu in Duitslands, tijdens de wintersport, ook 538 kunnen ontvangen?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
RichieB
6th Gear member

Ja hoor, via internet. ;-) Ik denk niet dat het Neserlande DAB signaal tot in de bergen reikt.
Giuseppo
2nd Gear member

reingraat schreef:Gisteren na programmeren ensemble plots veel extra zenders....

Ik was niet in België, niet in Duitsland, gewoon in Den Bosch. Op een route waar ik bijna dagelijks het Ensemble ververs.

Er zijn condities nu die zorgen voor groter bereik. Hetzelfde kan je ook ervaren op de FM. Als het weer omslaat is dat weer meteen gedaan.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
Elanski
2nd Gear member

Weet iemand het verschil tussen DAB 1 en -2?

Alleen in 2 heb ik iets van ontvangst.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
Elanski
2nd Gear member

Soory, my bad. Moest 'm nog laden. Nu de toonhoogtes. God, wat veel basssss.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
Elanski
2nd Gear member

Soory, my bad. Moest 'm nog laden. Nu de toonhoogtes. God, wat veel basssss.

Toch nog even een vraag. Waarom bass en treble en ook een equalizer?
RichieB
6th Gear member

DAB 1 en 2 zijn gewoon verschillende menu's waar je andere ensembles of voorkeurtoetsen kan programmeren. Ik gebruik DAB 1 in Nederland en DAB 2 in het buitenland.
reingraat
2nd Gear member

Giuseppo schreef:
reingraat schreef:Gisteren na programmeren ensemble plots veel extra zenders....

Er zijn condities nu die zorgen voor groter bereik. Hetzelfde kan je ook ervaren op de FM. Als het weer omslaat is dat weer meteen gedaan.
Het was erg mistig, wellicht de oorzaak?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
mavical
1st Gear member

Ik heb in mijn V40 de DAB+ module mee besteld. Vandaag in Gelderland voor het eerst is uitgeprobeerd. Moet zeggen dat het ontvangst van de publieke zenders en de commerciële zenders eigenlijk best goed gaat. Ook de Duitse zenders komen via DAB+ gewoon binnen, zoals WDR etc. Duitse zenders vallen in de omgeving van Zutphen weg. De DAB+ module is een leuke uitbreiding van de standaard FM zenders. Er worden middels DAB+ heel wat meer aan zenders aangeboden dan via de reguliere FM.
reingraat
2nd Gear member

Ik rijd dagelijks het traject Eindhoven - Zaltbommel, maar ik heb spijt van de aankoop.
Valt erg vaak uit.
Ik had liever de achterbank verwarming aangevinkt....
CHRISITO
4th Gear member

Zenders niet sterk genoeg! Weersafhankelijk veel storing ! Geen meerwaarde voor in de v 40
reingraat
2nd Gear member

Heb net wel gelezen dat er voor 1 maart nog veel veranderd...
2-2-2014 is o.a. een nieuwe antenne in Eindhoven geplaatst.
mavical
1st Gear member

Mijn traject is dagelijks Zutphen - Amsterdam. Op dat traject heb ik geen enkele uitval gehad. Zelf in de parkeergarage blijft het systeem werken. In de Coentunnel wel uitval. Maar dat is eveneens het geval met de fm-ontvangst.
Reader
2nd Gear member

Zal dit topic eens in de gaten houden, heb geen DAB+ besteld, maar het schijt ook achteraf beschikbaar te zijn, misschien, als de reviews langzaam beter worden, maar eens naar kijken!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”