Nieuwe D4 181 pk tuning
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Zal Walter zijn lijstje nog wat aanvullen, de vacuüm pomp, de servo pomp, de waterpomp, de oliepomp, de ruitensproeier vloeistofpomp zo bekeken is elke auto minimaal een hexa compressor auto zelfs eentje die geen turbo of compressor op de motor heeft. Overigens is de genoemde 2500 bar “maar” zo’n 25 % hogere inspuitdruk dan wat de huidige systemen halen. Dan heb ik dus ook een compressor motor !
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dus in de redenatie van Marc zou elke vorm van brandstofinspuiting onder een druk hoger dan de heersende druk in de cylinder het vermogen verhogen.
In principe kan ik dat wel volgen, maar weet ik niet of ik het ermee eens ben. Veel zal daarbij afhangen van de inspuiting, tijdsduur, tijdstip, grote van inspuit-opening etc. Daarnaast is die hoge inspuitdruk nodig om de brandstof, die meestal in meerdere 'pulsen' wordt ingespoten, fijn genoeg te vernevelen en ver en verspreid genoeg in de cylinder te krijgen. En hoe hoger die druk hoe fijner de verneveling, hoe beter de verbranding, dus ja het verhoogt het vermogen, maar m.i. niet direct door de hoge druk.
En specifiek de i-art techniek heeft toch meer te maken met de 'per cylinder afzonderlijk geregelde inspuitdruk' ipv specifiek de hoogte van die druk? Inspuiting gebeurt bij hoge(re) druk, maar een gewone commonrail heeft toch, zoals hierboven ook benoemd, ook een erg hoge druk inspuitdruk?
In principe kan ik dat wel volgen, maar weet ik niet of ik het ermee eens ben. Veel zal daarbij afhangen van de inspuiting, tijdsduur, tijdstip, grote van inspuit-opening etc. Daarnaast is die hoge inspuitdruk nodig om de brandstof, die meestal in meerdere 'pulsen' wordt ingespoten, fijn genoeg te vernevelen en ver en verspreid genoeg in de cylinder te krijgen. En hoe hoger die druk hoe fijner de verneveling, hoe beter de verbranding, dus ja het verhoogt het vermogen, maar m.i. niet direct door de hoge druk.
En specifiek de i-art techniek heeft toch meer te maken met de 'per cylinder afzonderlijk geregelde inspuitdruk' ipv specifiek de hoogte van die druk? Inspuiting gebeurt bij hoge(re) druk, maar een gewone commonrail heeft toch, zoals hierboven ook benoemd, ook een erg hoge druk inspuitdruk?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
nee de redenatie van Marc is dat het verhogen van de brandstofdruk hetzelfde is als een compressor, dat beide tot een hoger vermogen van de motor kunnen leiden lijkt me evident, anyway lijkt een semantische discussie aan het worden
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Dan houden we er maar mee op Niels, en de uitleg van Jers3N zit wel dichter bij dan wat jij ervan maakt...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Brandstof kan je niet comprimeren en wordt derhalve met een plunjerpomp op druk gebracht.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 14.08.2013 - 12:40
Niels en Jers3n mogen door naar de 2de ronde. Marc, je gaat voorbij aan het feit dat de inspuitdruk met name gericht is op de efficiëntie van het verbrandingsproces en inlaatluchtdruk op effectiviteit van de motor.
Thijs mag bijna door, er zijn nl ook andere types pompen.
Thijs mag bijna door, er zijn nl ook andere types pompen.
XC60 MY 22.5 Recharge Inscription (Long Range) - Platinum Grey - Lounge B&W
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dan toch ook nog even een essentiële correctie op de posting van Jers3N. Bij 2500 bar is de verbranding net zo compleet als bij 1800 bar. Het is dus niet zo dat de hogere inspuitdruk maakt dat er een betere verbranding is of meer vermogen ontstaat. De verbrandingswaarde van de diesle verandert er echt niet door. Wel is het zo dat je door fijner brandstof mist meer variatie kunt aanbrengen in het moment van inspuiten en daarmee de loop cultuur het specifiek vermogen kunt beïnvloeden. Wat wel van invloed is op de efficiency (de mate waarin de verbrandings energie van de brandstof wordt omgezet naar arbeid) is de druk. Google eens op carnot rendement voor meer informatie. en dan zijn we weer terug bij de turbo of compressor of luchtpomp of hoe we het ding ook noemen.Marc Apeldoorn schreef:Dan houden we er maar mee op Niels, en de uitleg van Jers3N zit wel dichter bij dan wat jij ervan maakt...
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Vertel mij welke andere typen pompen er zijn? Ik ben wel benieuwd. Brandstof pompen dan hè!Basher schreef:Niels en Jers3n mogen door naar de 2de ronde. Marc, je gaat voorbij aan het feit dat de inspuitdruk met name gericht is op de efficiëntie van het verbrandingsproces en inlaatluchtdruk op effectiviteit van de motor.
Thijs mag bijna door, er zijn nl ook andere types pompen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 14.08.2013 - 12:40
Hi Thijs, ik laat even in het midden of alle typen pompen met plunjer(s) (axiaal, radiaal, lijnpompen) plunjerpompen genoemd worden in de volksmond. Daarnaast in ieder geval nog elektrische pompen en pompverstuivers en ik meen zelfs nog een paar principes, die echter nooit brede toepassing hebben gevonden.
XC60 MY 22.5 Recharge Inscription (Long Range) - Platinum Grey - Lounge B&W
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 14.08.2013 - 12:40
Dan zijn we weer on topic want dat is hetzelfde issue als beweren dat compressordruk en inspuitdruk ongeveer hetzelfde zijn 

XC60 MY 22.5 Recharge Inscription (Long Range) - Platinum Grey - Lounge B&W
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24622
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
we zijn pas weer on topic als het over de tuning van deze gloednieuwe motor gaat. Das nog ver weg
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4280
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Volgens Rica "volgende maand", en dat schreven ze in november. Dus helemaal niet ver meer, als we dat mogen geloven...Walter schreef:we zijn pas weer on topic als het over de tuning van deze gloednieuwe motor gaat. Das nog ver weg
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11718
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
En als ze hun test model slopen tijdens de tuning kan het nog een maandje langer duren 

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4280
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Arnoud, wanneer ga effectief je rijden in de nieuwe ? Ben natuurlijk zeer benieuwd naar je bevindingen van de nieuwe aandrijflijn....
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11718
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
De planning is om 6 januari te rijden.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Bedankt eenieder voor de zijdelingse bijdragen aangaande het topic. Zover ik heb begrepen is RIca nog druk doende met de nieuwe D4 en zit de vertraging vnl. in de beveiliging van de computer.
Nog even gedudld dus.
Nog even gedudld dus.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4280
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Blijkbaar is die beveiliging fors verbeterd in de software van de nieuwere motoren, ook BSR geraakt er niet meer door en heeft in Zweden al geprocedeerd tegen Volvo dacht ik, evenwel tot op heden zonder resultaat voor hen. Volgens BSR bevoordeelt Volvo Polestar door hen wel de sleutel te geven, en volgens hen is dat tegen de Europese regelgeving inzake vrij verkeer van goederen en diensten. Benieuwd of het Rica wel lukt.
http://en.bsr.se/about/volvo-pin/
http://en.bsr.se/about/volvo-pin/
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Deze link verwijst naar het vorige type motormanagement wat door Rica wel kon worden aangepastFulaks schreef: Blijkbaar is die beveiliging fors verbeterd in de software van de nieuwere motoren, ook BSR geraakt er niet meer door en heeft in Zweden al geprocedeerd tegen Volvo dacht ik, evenwel tot op heden zonder resultaat voor hen. Volgens BSR bevoordeelt Volvo Polestar door hen wel de sleutel te geven, en volgens hen is dat tegen de Europese regelgeving inzake vrij verkeer van goederen en diensten. Benieuwd of het Rica wel lukt.
http://en.bsr.se/about/volvo-pin/