Olie (?) in expansievat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
RemyW
1st Gear member

Zojuist weer het koelvloeistofpeil gecontroleerd na een stuk rijden. Peil was weer laag en er een halve liter bijgegooid. Nu totaal 5 liter erin gedaan en zie nu voor de eerste keer dat beide retourslangen koelvloeistof retour pompen. Iets wat alleen de rechter, vanaf de motor, deed. Peil zakt niet en blijft nu stabiel. Straks moet ik even weg en weet dan of het peil goed blijft.
Auto loopt nog steeds prima. Denk toch dat het mee valt, maar als het peil weer zakt ga ik maandag meteen naar de garage voor een meting/drukproef.

Sowieso alvast allemaal bedankt! Uiteraard blijven tips en suggesties welkom.
Als ik meer weet horen jullie zeker nog van me!

:thumbright:
mad
6th Gear member

lint schreef:
mad schreef:Afpersen lijkt me toch de enige manier om zekerheid te hebben. Van Almere -> Dronten of Lelystad is toch niet zó ver? Daar heb je betrouwbare dealers met dezelfde naam. Je wilt niet echt met een lekke kop in Duitsland langs de snelweg staan als het 40 graden is en je bekeken wordt door een traag voortschrijdende menigte op weg naar het zuiden...
Je schetst wel weer een doemsenario met dat bekeken worden tijdens een pechgeval in het hoogseizoen!
Lijkt mij ook niets hoor.
Vreselijk... vooral als iemand z'n Fiat Panda -raampje verder opendraait en dan zegt "Volvo??" :evil:
XC70 D5 2009 Ocean Race
RemyW
1st Gear member

Na wat nodige kilometers gereden te hebben bleek wederom het expansievat leeg te zijn. Weer een anderhalf liter koelvloeistof weg. Toch zat er weer niks bij olie en ook was er geen vloeistof gelekt op beschermplaat onder de motor.
Dus vandaag toch bij de garage geweest om eens de boel na te laten kijken.

Al snel kon hij uitsluiten dat de koppakking niet lek was. \:D/ Er was geen lekkage te vinden in het koelsysteem of op een andere plek in de motor ruimte.
Er kwam geen lucht uit het ontluchtingsventiel dus een luchtbel was de oorzaak ook niet, dacht hij... Tot bleek dat er wat lucht in de slang zat van de radiator naar de motor. Toen de vloeistof niet warm werd in deze slang kon hij met aangrenzende zekerheid melden dat mijn thermostaat defect was. Helemaal toen bleek dat de fan niet aansloeg na een tijd met draaiende motor stil gestaan te hebben.

Aangezien de thermostaat voorop zit en makkelijk bereikbaar is gaf de monteur al aan dat ik deze best zelf kon vervangen. Ik heb er meteen een besteld en ga deze er morgen opzetten. (Kosten thermostaat €67,00)

Nog wel even een complimentje naar de garage want naast het feit dat ze even tijd hebben gemaakt voor me en erg goede service hebben verleend vielen de kosten ook erg mee: €34,00 en dat was incl. 1,5 liter koelvloeistof.
Ik denk dat ik dan ook een nieuwe garage gevonden heb voor mijn APK en onderhoud

Ik laat morgen even horen of het allemaal weer werkt.
lint
Geartronic member

Dat is goed nieuws, het lijkt dus mee te vallen en het is gelukkig niet de koppakking die defect is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
edraket
7th Gear member

eerst maar eens vervangen en kijken wat er dan gebeurt. Als het thermostaat stuk is en gedeeltelijk dicht blijft staan kan de koelvloeistof plaatselijk te warm worden waardoor deze eruit wordt gegooid via het overloopje op het expansievat. Als je daar geen sporen ziet van koelvloeistof denk ik dat je niet van het probleem verlost bent.

Hoe hebben ze geconstateerd dat de koppakking niet lekt?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RemyW
1st Gear member

Edraket,

De enige plek onder de motor kap waar koelvloeistof heeft gelekt is bij het expansievat. Op de onderkant van de motorkap zit dan ook wat vocht. Dit lijkt me dan ook de enige plek waar wat gelekt is.

De monteur heeft het blok rondom nagekeken, de olie gecontroleerd en het koelvloeistof gecontroleerd/getest. Hij zag nergens een teken van een lekke koppakking. Er is geen vloeistof gemengd met olie of andersom.

Ben net klaar met het vervangen van de thermostaat. Deze zag er niet heel best meer uit. Dus goede kans dat deze inderdaad stuk is.
Nou heb ik de motor stationair laten lopen, het expansievat gevuld en de bovenste leiding ontlucht. Maar tussen de radiator en de thermostaat zit nog steeds lucht. Dit gaat er denk ik pas uit als de thermostaat open gaat. Of moet dit er ook via het ontlucht gaatje uit? Hoelang zal ik de auto stationair moeten laten draaien voor de fan aanslaat?

Ik ga zo weer verder om te zien of ik het lucht er misschien toch uit kan krijgen. (wilde eerst even eten, had ik nog niet gedaan en met een lege maag kan ik niet zo goed werken merk ik ;) )
RemyW
1st Gear member

Het is gelukt!!! de slang tussen de thermostaat en de radiator is ontlucht. Hij voelt nu hard aan en er zit geen lucht meer in. Ik heb de fan nog niet gehoord maar heb er een stukje meegereden en toen ik terug kwam was het lucht eruit.

Het was dus de thermostaat die niet werkte en daarom liep het koelvloeistof er onder druk uit. Mogelijk is de scheur in het expansievat dat ik vervangen heb veroorzaakt door de druk.

De donkere kleur van het koelvloeistof is gewoon vuil en dus geen olie.

Iedereen bedankt voor het advies en meedenken!!!
edraket
7th Gear member

Fijn dat het is opgelost. Eerst even wat kilometers maken. Je zult het expansievaatje nog wel even een keer moeten vullen, dus niet schrikken de eerste keer. Rijd hem even goed warm.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lint
Geartronic member

Mooi dat het probleem is opgelost!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RemyW
1st Gear member

Het is inmiddels al weer even geleden, maar er is 'nieuws' over het probleem.

Het probleem ik had en wat verholpen leek te zijn kwam weer terug.
Eens in de maand moest ik een beetje koelvloeistof bijvullen. De motor werd niet heter dan normaal en de auto reed prima... tot 2 weken geleden. Toen shockte de auto een klein beetje als de motor koud was. Ik wist meteen dat het niet goed was en dat dan dus toch de koppakking lek zou kunnen zijn...
En wat bleek? Bij cilinder 3 zat een heel klein scheurtje in de pakking. Zeer klein, maar voldoende om te lekken. Toen bleek ineens dat mijn expantievat donkerder was en dat ook het koelvloeistof weer tegen het zwart aan zat. Dit kwam natuurlijk door de uitlaatgassen die zich mengde met het koelvloeistof

De auto heeft afgelopen week bij de garage gestaan en is nu weer gemaakt. Alleen zit er een rubberen slangetje bij een verstuivers niet helemaal goed. Bij 1 verstuiver spuit er wat diesel uit. Ik heb hem al aangedrukt, maar hij komt weer los. Maandag dus maar even terug naar de garage.

Groetjes Remy
RemyW
1st Gear member

Inmiddels ben ik bij de garage geweest en ze hebben naar het probleem gekeken.
De slangen zouden los gaan omdat de retourslang niet goed aangesloten was bij het kliksysteem terhoogte van de filter. Hierdoor zou er druk op komen te staan en laten de slangen los. Echter bleek dit niet de oplossing want de slangen bleven los gaan en diesel spuiten. Slangen zijn vervangen, maar ook dat mag niet baten. Zelfs het vastklemmen met tairibs is niet afdoende en er blijft diesel onder druk uit spuiten. Het is nu wel wat minder, maar het is nog lang niet opgelost.
De garage zelf weet ook niet wat het kan zijn en zelfs rondbellen naar andere garages heeft niks opgeleverd.

Heeft iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn of is er iemand bekend met dit probleem?
edraket
7th Gear member

Ben je al iets verder gekomen?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RemyW
1st Gear member

Ik zou zweren dat ik de oplossing gemeld had! Blijkbaar niet dus! :drinking:

De laatste retour slang, de enige die we niet vervangen hadden, bleek klem te zitten tussen het blok en de zwarte kap op het blok (niet voor het geluid maar op de cilinders).
Nieuwe slang erop en probleem was verholpen.

Gelukkig was het iets kleins, want geen garage in NL had ooit zoiets gehoord.

Nu de koppakking, brandplaatjes, gloeispiralen, waterpomp, riem en bijbehorende rollers allemaal vervangen zijn rijd ze weer als nieuw. Er staat nu 302000km op de teller en denk dat ze nog wel even mee gaat! Nu snap ik de term: Volvo for life

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Schorpioen
5th Gear member

RemyW schreef: De laatste retour slang, de enige die we niet vervangen hadden, bleek klem te zitten tussen het blok en de zwarte kap op het blok (niet voor het geluid maar op de cilinders).
Nieuwe slang erop en probleem was verholpen.

Gelukkig was het iets kleins, want geen garage in NL had ooit zoiets gehoord.
Typisch dat geen garage in NL van zoiets gehoord zou hebben.
Is algemeen bekend dat als je een retourleiding afklemt, de retourleidingen daarvoor zoveel onder druk komen te staan dat ze er van af schieten of scheuren en gaan lekken.
Heb zomaar het vermoedden dat ze bij het vervangen van de koppakking zelf niet goed hebben opgelet en daarbij de leiding is komen klem te zitten.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
RemyW
1st Gear member

@ Schorpioen:
Dat zou je zeggen, maar de garage had alles en iedereen afgebeld en ikzelf heb ook alle hulptroepen ingeschakeld, maar niemand had er ooit van gehoord of had enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Het klopt dat het bij het afmonteren fout gegaan is.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”