Slippende koppeling of ... ?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Mijn V50 (2.0d automaat met bijna 160.000 op de teller) heeft al een tijdje last van het volgende:

Wanneer de automaat schakelt is er soms (niet altijd) een schurend geluid te horen. Dit geluid duurt maar een fractie van een seconde maar is soms duidelijk hoorbaar tussen de versnellingen.
Bij optrekken vanaf ongeveer 70-80 km/h is het langer hoorbaar. Je hoort dan een seconde of 2-3 een schurend geluid terwijl de auto versnelt.

Bij volgas lijkt het toerental ook niet lineair op te lopen. Het toerental loopt op, schiet dan ineens nog hoger, schakelt dan in de volgende versnelling enz...

Vooral dat schurende geluid bij schakelen en het vreemde gedrag van de toeren zijn dus de symptomen. Heeft dit te maken met een slippende koppeling? Moeten de koppeling en het vliegwiel vervangen worden?

Ik heb de olie van de automaat 3 maanden geleden nog laten verversen omdat ik hoopte dat dit het probleem zou verhelpen. Dit heeft echter niets veranderd aan de situatie... Het probleem is echter ook nooit erger geworden in de tijd dat ik ermee verder heb gereden.

Heb ook gedacht aan motorsteunen of baksteunen die niet meer goed zijn (wat een schurend geluid zou kunnen verklaren?). Misschien iemand die dit kan bevestigen/weerleggen?

Wat sinds 2 weken ook gebeurt is dat de auto soms niet achteruit rijdt wanneer hij in R gezet wordt. De ene dag gebeurt het wèl, de andere dag niet. Ik geef gas en de auto blijf op zijn plaats terwijl het toerental oploopt. Dit doet zich nog maar een tweetal weken voor maar ik vrees dat het ook een voorbode is van een versleten koppeling.

Alle tips en meningen zijn welkom!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is de olie van de bak ververst of heeft de bak een flush gehad?
Het probleem voorleggen aan een automaten specialist is ook een optie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

De olie van de automaat is gewoon ververst, dus de automaat is niet geflushed geweest.

Dit is gebeurd in een Volvo werkplaats (kleine garage) en dus niet bij de dealer zelf. Uiteraard had de dealer achteraf weer opmerkingen als "ja het kan zijn dat die andere persoon er te weinig olie in heeft gedaan", enzovoort... Ze steken het altijd graag op iemand anders wanneer je voor de eerste keer in jaren eens niet bij hun langsgaat (omdat ze nota bene gesloten waren voor verlof).

Een automatenspecialist is ook een optie die ik overwogen heb, maar in België zijn deze niet zo goed verspreid als in Nederland heb ik de indruk.

Op 24/12 heb ik een afspraak in de Volvo garage om het geheel eens na te laten kijken. Ik heb echt geen zin om 'een nieuwe bak' te laten steken, want ik weet goed genoeg dat de dealer dat maar al te graag zou willen doen ipv het misschien op een goedkopere manier op te lossen.
De mechanieker zei dat hij tijdens het nazicht de bakolie er nogmaals zou aflaten en checken of deze op 3 maanden tijd al vervuild was geraakt, vreemd rook, ... Indien dat het geval zou zijn dan scheelt er iets met de koppeling als ik hem goed begrepen heb. Als dat niet het geval zou zijn dan scheelt er iets anders, maar heb niet de indruk dat hij meteen wist in welke richting hij dan moest denken.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar afwachten wat het bezoek aan de Volvo garage gaat opleveren qua diagnose van het bakprobleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Zou de automaat flushen een optie zijn? Lees veel gelijkaardige symptomen terug bij topics hierover.

De naam TUNEX is wat dat betreft wel betrouwbaar zo te lezen. Is ook niet heel ver van waar ik woon.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Flushen is een optie alleen verwacht met de achteruit klachten dat er al meer aan de hand is.
Een diagnose bij een automaten specialist lijkt me het verstandigst.
Na zown diagnose kunnen ze kijken of flushen voldoende zal zijn, een gerichte reparatie nodig is ( met alleen het hydraulische brein ) of dat er meer aan de hand is.
Tunex heeft veel verstand van flushen alleen doen ze volgens mij niet de reparaties aan de automatische transmissie
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Ok bedankt voor je antwoord.
Heb al een mailtje naar Tunex gestuurd maar verwacht al dat ze gaan zeggen "tuurlijk, breng hem maar binnen!". De achteruit die het soms niet doet is inderdaad weer een bijkomende zorg die aangeeft dat flushen misschien niet nodig/voldoende is.

Ik denk dat ik hem gewoon 24/12 binnenbreng bij de dealer en dan is het afwachten wat hij zegt. Ik zal zeker niet blindelings akkoord gaan met een nieuwe bak want dat is wel heel erg simpel gesteld. Hoop dat ze de zaak een beetje grondig onderzoeken en dat de kosten een beetje binnen de perken blijven.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Had de powershift niet vaker problemen met de achteruitversnelling?
Klinkt alsof ik het al eerder heb gehoord/gelezen bij deze versnellingsbak
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Geen idee eerlijk gezegd.
Tunex heeft intussen geantwoord dat het spoelen van de bak mijn problemen waarschijnlijk niet zal oplossen. Mooi eerlijk antwoord dus, zoals het hoort. Dan laat ik er de 24ste bij de dealer wel naar kijken... Afwachten dus.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Heb de wagen dan toch een week eerder bij de dealer kunnen achterlaten.
Ik kon gisteren nog niet meer van mijn inrit in achteruit dus het probleem werd ineens een stukje vervelender. Ben benieuwd naar het verdict.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”