Volvo S40 1.6 diesel uit 2006 met kapot motorblok

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Pierre Klaver
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.11.2006 - 13:06

Beste Forumleden,

Hierbij een bericht omtrent mijn Volvo S40 1.6 diesel uit 2006. Ik heb een probleem met het motorblok dat overleden schijnt te zijn. Het blok heeft 170.000 kilometer gereden. De auto heb ik in augustus 2012 gekocht.

Op de één of andere manier is de motor op hol geslagen tijdens een rit over de snelweg. De auto maakte uit het niets gigantisch veel toeren en sloeg in het rood. De auto heb ik direct aan de kant van de weg gezet waarna deze niet meer wil starten.

De ANWB heeft mijn auto opgehaald en naar mijn garage gebracht. Bij de garage laat men weten dat dit een bekend probleem van de Volvo S40 is. Er is olie aangezogen wat tot aan de uitlaat is uitgesmeerd. De reden zou een verstopt roetfilter zijn dat nooit is vervangen. Eerder had ik al het gevoel dat de auto minder vermogen had. Normaliter schijnt het roetfilter rond de 120.000 kilometer vervangen te worden maar dat is klaarblijkelijk niet uitgevoerd. Helaas is dit een welles-nietes-discussie wie aansprakelijk is. Dat verlies neem ik maar.

Op dit moment zit ik met mijn handen in het haar. Een nieuw motorblok is volgens de dealer de enige optie. Echter kost dit direct een hoop geld. Wanneer er geen alternatief is, dan zal ik via de dealer een ander motorblok laten plaatsen of zal ik de auto een schop geven en iets anders zoeken.

Nu vraag ik mij af of jullie mij kunnen adviseren wat te doen? Heeft iemand ervaring of een goed adres waar de auto misschien heen kan? De auto staat op dit moment in Groningen maar kan natuurlijk altijd op transport.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit motorblok reviseren is buiten een ander blok of wegdoen de enige optie en dat is nog kostbaarder dan de andere 2 opties
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28961
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een goede gebruikte motor is het meest verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Ik zou ook voor een goede gebruikte motor gaan.
Vervelend verhaal in ieder geval.
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

http://www.autorima.nl/

En het DPF is idd de boosdoener. Welles / nietes is altijd terug te lezen door de dealer over vervanging. Als hij nu stuk is gelopen is je filter niet vervangen.

auto rima heeft vaak blokken liggen en kunnen het ook voor je inbouwen. 2dehands is de goedkoopste optie. En in het vervolg tijdig de zaak laten vervangen. Een DPF kost 550 ongeveer een blok 3000....
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Pierre Klaver
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.11.2006 - 13:06

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal op zoek gaan naar een ander blok en een partij die dit kan inbouwen.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Pierre Klaver schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik zal op zoek gaan naar een ander blok en een partij die dit kan inbouwen.
Dat is de beste oplossing, ander blok erin. Valt best mee met dit blok, is niet zo ingewikkeld. kijk op onderdelenlijn, er zijn er genoeg hoor. Bij Rima hebben ze er geen momenteel maar bij okesion in Drunen wel dacht ik. Prijs is ong. €1600,00 gebruikt is vrijgesteld van btw. Oude blok moet hier dan wel retour. Hier zet een garagebedrijf het blokje in voor € 500,00, incl. olie/filter (eenmansbedrijf) gelijk roetfilter vervangen, komt €350,00 voor bij en rijden maar......
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

En het DPF is idd de boosdoener. Welles / nietes is altijd terug te lezen door de dealer over vervanging. Als hij nu stuk is gelopen is je filter niet vervangen.
Dit is helaas maar gedeeltelijk waar.
Na alle verhalen gelezezen te hebben, en de ervaringen blijkt het euvel te zijn dat je de motor stilzet tijdens het regenratieproces. De grote hoeveelheid diesel die ingespoten wordt tijdens he tregenratieproces (om de uitlaatgas temperatuur zo hoog mogelijk te krijgen, waardoor het roetfilter schoongebrand wordt) blijft onverbrand in de cylinders zitten, waardoor deze via de veren (die nooit 100% afsluit) in het carter terecht komt. Na een tijdje weer starten en het regeneratieproces gaat vrolijk verder. Maar nu rijdt je een kort stukje naar het winkelcentrum......weer motor uit, en weer diesel in het carter.
Kortom, het oliepeil stijgt, de druk loopt op, en tenslotte loopt de carterolie via diezelfde veren, of via de carterontluchting weer terug de verbrandingsruimte in.
Gevolg, een ongecontroleerde verbranding, en de handel slaat op hol.

Wat je kan doen om de zaak heel te houden:
- het roetfilter laten verwijderen/leeghalen, software eruit schrijven. Daar is al genoeg hierover gezegd hier. Ik ben er zelf ook een voorstander van, maar is natuurlijk op eigen risico, het is strafbaar.
- Als je ziet op je BC dat het proces gaande is (je verbruik is onbeschoft hoog) pas de motor uitzetten als het verbruik weer normaal is. Dan pas is de cyclus netjes afgerond in het systeem. Bij mijn auto is het verschil : normaal 5.8 l/100 km op de snelweg, tegen 11,5 l / 100 km op de snelweg tijdens een regeneratie. Inmiddels is km stand nu 205000 km en ik houd ook de carterolie regelmatig bij. (deze mag niet stijgen)

Losse roetfilter: http://www.mister-auto.nl/fl/roetfilter ... g1256.html
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Deze kerel was 4100 Euro ex. kwijt voor z'n repEratie: http://link.marktplaats.nl/751914877
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

@wim Dat is dan toch een enorme constructiefout van Volvo, dat dit mogelijk is? Het roetfilter regenereert al voordat het aan vervanging toe is, dus dit kan iedereen overkomen. Ik vind het onvoorstelbaar dat Volvo hiervoor niet aansprakelijk kan worden gesteld. Hoe kun je als automobilist nou weten / bijhouden of je regeneratie wel is afgerond. Ik rijd bijna nooit met mijn BC aan op brandstof verbruik. Daarnaast is niet iedere volvo rijder een rijdende monteur met deze kennis
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Op blz 286 van het gebruikershandleiding van de V50 (ik refereer naar mijn boekje, een V50-2.0D - MY09) wordt eea geschreven hierover.
Dieselmodellen zijn mogelijk uitgerust met een roetfilter, waardoor een nog efficiëntere uitlaatgasreiniging mogelijk is.
Onder normale rijomstandigheden blijven de roetdeeltjes uit de
uitlaatgassen in het filter achter. Om de roetdeeltjes te verbranden en het filter te legen wordt een zogeheten regeneratie gestart.
Daarvoor moet de motor de normale bedrijfstemperatuur hebben.
Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt het filter om de 300–900 kilometer geregenereerd.
De regeneratie duurt normaal 10 tot 20 minuten.
Bij een lage gemiddelde snelheid kan dit iets langer duren.
Gedurende de regeneratie kan het brandstofverbruik ietwat stijgen.
Om de motor tijdens de regeneratie zwaarder te belasten is het mogelijk dat de achterruitverwarming zonder verdere indicatie spontaan aanslaat.

Regeneratie bij koud weer:
Als u bij koud weer vaak korte afstanden rijdt, komt de motor niet voldoende op temperatuur. Dit betekent dat het roetfilter niet geregenereerd en niet geleegd wordt. Wanneer het filter voor ca. 80 % met roetdeeltjes gevuld is, licht een oranje informatiesymbool op het instrumentenpaneel op en verschijnt de melding ROETFILTER VOL ZIE GEBR. HANDL. op het display van het instrumentenpaneel. U start de regeneratie van het filter door met de
auto op een secundaire weg of op een snelweg te rijden totdat de motor voldoende op temperatuur is gekomen.
Rijd vervolgens nog ca. 20 minuten verder.
Na afloop van de regeneratie verdwijnt de melding automatisch.
Ik ben wel van mening dat het wat duidelijker kan zijn, en ook vermelden op de BC als er een regeneratieproces in progress is, motor niet uitzetten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27143
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zou inderdaad erg handig zijn.

De vrachttrekker op het werk heeft een roetfilter dat op eenzelfde manier werkt.
Is het roetfilter bezig met de regeneratie kan je de sleutel wel op "uit" draaien, maar het blok blijft dan net zo lang draaien totdat het roetfilter weer schoon is om vervolgens uit te gaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

Uit die instructie blijkt NERGENS dat er schade kan ontstaan als je de regeneratie niet afmaakt. Er wordt geen uitleg gegeven over stijgend oliepijl, overstromende carters, en al helemaal niet over op hol slaande diesels... Daarnaast heb ik nog nooit een roetfilter melding gehad op mijn dashboard..wat op zich ook al vreemd is. Dus, hoe kan het zijn dat je als automobilist aansprakelijk bent voor een opgeblazen motor die door dit euvel lijkt te ontstaan? Het is toch aan Volvo om te voorkomen dat die olie uit je carter stroomt?

Ik vind het een rare gang van zaken, mits het verhaal van wim klopt natuurlijk he...

Beetje gehaaide advocaat kan hier vast meer uit halen voor gedupeerden..
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Daarnaast heb ik nog nooit een roetfilter melding gehad op mijn dashboard..
Die melding krijg je ook alleen als je kleine stukjes rijd, en de motor al een hele tijd geen kans krijgt om te regenereren, ondanks dat het roetfilter nagenoeg vol zit (> 80%). De motor komt dan simpelweg niet op de juiste bedrijfstemperatuur. Dan pas krijg je die melding, en ook dan pas moet je doorrijden een minuut of 20 om het proces via de normale weg te beëindigen, en dan pas de motor uit te zetten. Te zien aan het normale brandstofverbruik. Eventueel wordt de motor extra belast door verschillende verbruikers aan te zetten om de dynamo te belasten, en hierdoor de motor.

Maar ik ben ook van mening dat eea vrij summier beschreven staat, en stukken duidelijker kan. Minstens een melding op de BC dat het proces gaanden is, en de motor niet uitzetten.
Plus een waarschuwing in het boekje dat verkeerd gebruik en/of te vroeg uitzetten, schade kan ontstaan aan de motor, lijkt mij geen overbodige melding.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”