Erik_van_H schreef:XC30 schreef:Dat is ook mijn gedachtegang. Je gaat in 2014 niet opnieuw of deels investeren. Dat heb je in 2013 al gedaan.
Zo kreeg ik het ook te horen. Dit jaar de verplichting aangaan (orderplaatsen) en volgend jaar de KIA. Wil ik dit jaar de KIA zal ik aanmoeten betalen. Fiscaal is het voor mij aantrekkelijker alles in 2014 te nemen.
Jullie snappen het niet helemaal geloof ik. Het werkt als volgt:
- de investering vindt juridisch plaats in het jaar dat je de VERPLICHTING bent aangegaan. De regels van dat jaar gelden dus als de regels waaraan je investering moet voldoen
- fiscaal mag je op de investering KIA en MIA toepassen voor het deel dat je in 2013 hebt
(aan)betaald
- teken je het contract in 2013 (maar krijg je geleverd in 2014), maar betaal je niets aan, dan geldt dat je KIA en MIA volgens de 2013 regels toepast, maar NIETS in de aangifte 2013 opvoert
- je betaalt dan vervolgens in 2014, dus in dat jaar pas je KIA en MIA toe
- betaal je wel een deel in 2013, dan pas je de KIA en MIA op dit deel toe in 2013 en het deel dat je nog betaalt in 2014 verwerk je in de aangifte over 2014
- wanneer nu je totale investering de 55.000 te boven gaat (zoals bij mij) kun je dus de aftrek optimaliseren door de betaling voor de 2013 investering te verdelen tussen beide boekjaren. Stel dat je totaal 110.000 investeert, dan levert je dat 2x een aftrekpost van 15.540 op ipv 1x
Da's allemaal geen hogere wiskunde of SF's wijsheid, dat staat all over het net en niet in de laatste plaats in het topic: PiH Fiscaal!
Dit trucje kan nog een dag of 12 toegepast worden, daarna is het afgelopen met de lol! (En al helemaal als iemand pas in janauri een order plaatst, want dan gelden de 2014 regels voor KIA en MIA en dat betekent: geen recht meer op KIA, geen VAMIL, MIA tegen een maximum bedrag dat nog niet eens bekend is!
Ik doe een voorspelling voor het het aantal PiH orders in januari: minder dan 5% van december!