Koopadvies XC60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
tiswat
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.12.2013 - 16:03

Rijd nu 6,5 jaar in een V50 2.4 aut. en die bevalt uitstekend en is
bloedsnel.
Maar ik word een dagje ouder en zou wel een iets hogere auto willen.
Ik dacht aan een XC60, maar als ik zo rondneus heb ik toch wat twijfels.
Nou kun je zeggen "Maak een proefrit" en dat ga ik zeker doen, maar wat unbiased input is altijd nuttig, toch?
Hier zijn mijn twijfeltjes:

1.Ik zag bij de geselecteerde uitvoering een gemiddeld verbruik van
1:14.
Kan dat wel kloppen?
XC60 T5 Benzine 245pk (nieuwe motor).
Bij mijn V50 2.4 aut. was het destijds 1 op 13, maar dat bleek in de
praktijk steeds 1:10, wat ik acceptabel vind, maar ik heb op een Duits
forum voor de XC60 1:7 gelezen...

2."Koop nooit een auto met turbo, die gaan heel vaak kapot". Kletsverhaal
of zit er wat in?
Ik rij liefst 8500km per jaar, en veel korte stukjes, en hoorde "dat dit
funest was voor de turbo, die moet je regelmatig heetstoken".

3.Meermalen "hier en daar gelezen": Na enige tijd loszittende delen en
rammels in de portieren, verkleurend leer. Onzin?

4.Zal het rijcomfort verminderen t.o.v. de V50 ?
Mijn vrouw heeft 't aan de rug en die zit niet op stoterige vering te
wachten.

Hartelijk dank voor elke bijdrage?
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

1. en 2. kan ik niets over zeggen, ik rijd een diesel.

3. Heb ik geen last van. De enige rammel komt van de gordel van de passagier. Die `draait bij het afdoen, waardoor de sluiting tegen de deurstijl aankomt. Als je hem weer rechtdraait heb je nergenms meer last van. Verkleurende leer, in mijn geval beide, heb ik geen last van.

4. Ik ervaar de auto absoluut niet als stuiterend.

Het makkelijker instappen in een hogere auto ervaar ik als zeer prettig.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29526
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het door de fabrikant opgegeven gemiddelde verbruik haal je bijna nooit vooral niet als je veel korte afstanden rijdt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik kom uit een V70N en in vergelijking is mijn XC60 dan best stuiterig.

Als je geen comfort wil inboeten zou ik een X70 overwegen.

Van klachten heb ik geen last, wat V70 D5 ed II aanhaalt klopt, telkens er iemand uitstapt draait de gordel en klettert die tegen de B stijl tjdens rijden. Het duurde even voor ik het opmerkte waar het vandaan kwam, maar nu is het een automatisme geworden om even de gordel te checken.

Qua wegligging is de XC60 stukken beter dan een V70N
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik denk ook meer aan een XC70, gezien uw wensen. De nieuwste versies van de T5 hebben een achttraps automaat, dit is zeker positief t.a.v. praktijkverbruik.

Een dergelijke wagen moet uw gebruik natuurlijk prima aankunnen.

Momenteel is er een interessant aanbod op de XC70, de Nordic+.
Gebruikersavatar
cvonken
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
Locatie: Waalwijk

Ik rij een 2.4D met automaat (maar geen AWD!), en rij al jaren gemiddeld 1 op 13 a 14. Rustige rijstijl maar op de snelweg wel 10 a 20km boven de wettelijke grens.
30 a 40.000 km per jaar.

Rammels in de deuren: klopt. Bij mijn vorige XC60 (MY2012) was dat al, bij mijn huidige ook (MY2010). Bekkende euvels (snoerbeugels, speakerbeugels) die daardoor ook eenvoudig op te lossen zijn door de dealer.

Mijn leer is licht van kleur, maar ik ervaar geen verkleuringen.
tiswat
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.12.2013 - 16:03

Gisteren een proefrit gemaakt, de benzine-met-nieuwe-motor werd uit Beesd gehaald (!!!) maar stond in een grote file...
Dus kreeg ik een diesel mee, niet erg.
+ best wel snel, zeker onderin
+ lekker hoge instap
+ prettig ruimte-om-je-heen gevoel
+ even stil van binnen als de V50, al klinkt een D natuurlijk anders
+ elektrische achterklep

- van binnen overal glimmende metaalricheltjes en dergelijke, vreselijk, hopelijk gaat die trend weer over LOL
+- dashboardverlichting vond mijn vrouw lelijk, ik duidelijk en mooi
- weinig trefzekere besturing, V50 stukken preciezer
- toch wel wat stoterig, al worden verkeersdrempels goed opgevangen

Niet "mijn auto".

Daarna ook nog een V60 benzine meegekregen.
Groot verschil: zeer precies en voorspelbaar weggedrag- over kleine bochtige weggetjes gescheurd met hoge snelheid...
Enige nadeel: de blingbling van binnen.

Dus blijf nog maar een paar jaar in de V50 rijden, 58000 in 6,5 jaar en 't is toch een Volvo, dus dat moet zát kunnen.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29526
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Verstandige beslissing, als je het gevoel hebt dat de auto niet bij je past moet zo'n auto niet kopen want je blijft je eraan ergeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”