Dag
In mijn 164 1970 zit een vierbak.
Ik heb een complete overdrive met aandrijflijn van een 245 van 1981.
Begrijp ik uit jullie berichten dat een overdrive van een 245 is aan te passen voor een 164 of juist helemaal niet?
Overigens: met de overdrive uit mijn 245 rijd ik al jaren probleemloos, superzuinig (1:9 op gas), en naar mijn ervaring rijdt deze in de vijfde stiller dan een gewone 240 vijfbak.
Overdrive 240 in 164
- admiral
- 5th Gear member
Motor van een 164 staat rechtop en die van een 2 serie staat scheef. Ga je een overdrive van de 2 serie aan een B30 koppelen dan komt de bak scheef te zitten en dus ook de pook. Je kan dit oplossen door een aangepast vliegwiel huis van Ben Flierman te kopen. Verder zal je de versnellingsbak ophanging moeten verplaatsen.Rin schreef:Dag
In mijn 164 1970 zit een vierbak.
Ik heb een complete overdrive met aandrijflijn van een 245 van 1981.
Begrijp ik uit jullie berichten dat een overdrive van een 245 is aan te passen voor een 164 of juist helemaal niet?
Overigens: met de overdrive uit mijn 245 rijd ik al jaren probleemloos, superzuinig (1:9 op gas), en naar mijn ervaring rijdt deze in de vijfde stiller dan een gewone 240 vijfbak.
- admiral
- 5th Gear member
Dat weet ik niet. Ik heb zelf een 4 traps in mijn 245 uit 82, daar zit de OD in het huis verwerkt en daarbij heeft deze al een electronisch gestuurde km teller.Rin schreef:Kan ik ook niet enkel de overdrive van de 240 achter de bestaande vierbak van de 164 hangen?
Past dat niet door middel van een paar aanpassingen?
Groet.
Als ik jou was zou ik voor een duurzame oplossing gaan. Pak een huidige 5 bak van een 2 of 7 of 9 serie die kosten niet veel. Neem een aangepast vleigwielhuis, eventuele aanpassing versnell.bak steun, kortere aandrijf as. Wat wel een beetje geld kost is de ombouw van kabel aangestuurde snelheidsmeter naar electronisch hier ontkom je niet aan als je een moderne bak van een 2 of 7 of 9 serie pakt.
Een goed gereviseerde OD kost zo 900 euro volgens mij ben je voor iets meer dan de helft al klaar als je voor een 5 bak kiest. Voordeel van de keuze van je 5 bak is dat je bijna op elke hoek van de straat wel een 5 bak ligt. Als je een gereviseerde OD koopt ben je ook jaren van de straat maar als je jaren verder bent en weer aan revisie toe bent is revisie nog duurder of erger nog er zijn bijna geen OD meer, heb je een 5 bak dan wissel je die zo uit met een andere.
Als je dus nog jaren in je auto blijft rijden zou ik kiezen voor een moderne 5 bak. En gezien de huidige MRB ontwikkeling zou dit geen slechte keus zijn.
Suc6 met je keuze
- Rin
- 1st Gear member
Tjé, ik heb recent nog zo'n vijfbak van 1992 verkocht inclusief teller en achteras.
Maar zoals je zegt aan zo'n bak is makkelijk aan te komen. Maar volgens mij moet er dan ook een bijpassende achteras onder i.v.m. teller-aansluiting, maar ook overbrenging spoed naar de achterwielen.
Oftewel de complete aandrijflijn?
Maar zoals je zegt aan zo'n bak is makkelijk aan te komen. Maar volgens mij moet er dan ook een bijpassende achteras onder i.v.m. teller-aansluiting, maar ook overbrenging spoed naar de achterwielen.
Mini, Volvo, Daf, Eend en DS sleutelaar
- admiral
- 5th Gear member
Je kan de huidige achteras behouden, alleen de cardan inkorten denk ik, weet ik niet zeker maar daar kom je gauw genoeg achter. De 5 bak heeft geen kabel meer naar de km teller maar maakt gebruik van een electrisch signaal. Er zijn setjes te koop die je kan toepassen op je oude km teller unit. Vanuit de bak gaan er draden naar een kastje in je auto nabij de km teller en die laat een motortje draaien die weer de km teller en snelheid in beweging brengt. Ik geloof dat Dries Bakkenes deze verkoopt. Zijn niet goedkoop, volgens mij 250 euro.Rin schreef:Tjé, ik heb recent nog zo'n vijfbak van 1992 verkocht inclusief teller en achteras.
- Rin
- 1st Gear member
Dag. Zo uit je verhaal af te leiden rijd ik toch maar ff door met de vierbak.
Kosten en het 'meer dan een klusje werk' schrikken mij toch wel af.
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je beschrijft over jouw vierbak.
Is dat dan niet een vierbak automaat? Of bedoel je een vierbak met daar ingebouwd een vijfde versnelling overdrive? In welk type Volvo zitten z'n bakken normaliter. Toch niet in een 240?
Groet.
Is dat dan niet een vierbak automaat? Of bedoel je een vierbak met daar ingebouwd een vijfde versnelling overdrive? In welk type Volvo zitten z'n bakken normaliter. Toch niet in een 240?
Groet.
- admiral
- 5th Gear member
Ik heb een 4 traps automaat dus eigenlijk een 3 traps met een automatische OD die overeen komt met de 5e versnelling van een hand bak. De OD kan ik handmatig uitzetten als ik bijvoorbeeld een aanhanger trek. Ik vindt het heerlijk rijden, 130 km/h bij net geen 3000 toeren p/min en de OD komt bij een constante van 70 km/h al in wat resulteert in 1500 toeren p/min.Rin schreef:Dag. Zo uit je verhaal af te leiden rijd ik toch maar ff door met de vierbak.
Groet.
Mijn automaat is AW 71 Volvo Heeft heel wat type's bakken gebruikt, van M40 tot 46 dacht ik maar wanneer welke en waarom moet ik je schuldig blijven.
De 240 heeft bakken gehad met een schuifje op de pook dat is de OD en ze zijn er met een echte 5e versnelling, dus gewoon doorschakelen.
- retsok
- 2nd Gear member
Een M46 uit een 240 past inderdaad niet zo maar. Je moet het vliegwielhuis van de beide bakken laten samenvoegen.Rin schreef:Kan ik ook niet enkel de overdrive van de 240 achter de bestaande vierbak van de 164 hangen?
Past dat niet door middel van een paar aanpassingen?
Groet.
Er zijn een paar bedrijven die dat doen. Er werd er al 1 genoemd. Frankefort doet het ook.
Verder moet je inderdaad de baksteun aanpassen, is niet zo heel veel werk.
En je moet een kortere cardanas hebben. Of je originele laten inkorten.
De overdrive achter je originele M400 bak plaatsen gaat niet. De uitgaande as van de versnellingsbak is daarvoor te kort. Dan zou je een M410 moeten hebben.
Er worden op dit moment een heleboel 164 gesloopt. Op Marktplaats staat iemand die er 3 heeft. Ik zou proberen een originele M410 met OD te vinden.
- Rin
- 1st Gear member
Klinkt aantrekkelijk zo'n viertraps automaat. Ik heb een drietraps liggen en laat die mogelijk ombouwen (zo de huidige het begeeft) naar 4 traps met lock voor de vierde versnelling. Is wel prijzig lees ik op internet.
Grt.
Grt.
- Rin
- 1st Gear member
Oh Retsok, zie je bericht eerst nu. Dank voor de informatie. Dit schept duidelijkheid over de mogelijkheden.
Overweging voor mij is wat uiteindelijk de keuze wordt; een vierbak met overdrive (meest zuing lijkt me) of een viertraps met lock (zoeft het mooist met zo'n zescilinder:-).
Vraagje: is de standaard vierbak een M400 bak?
En,
Is een M410 bak per definitie een bak met overdrive of een voorbereide vierbak waar een overdrive achter kan?
Grt.
Overweging voor mij is wat uiteindelijk de keuze wordt; een vierbak met overdrive (meest zuing lijkt me) of een viertraps met lock (zoeft het mooist met zo'n zescilinder:-).
En,
Is een M410 bak per definitie een bak met overdrive of een voorbereide vierbak waar een overdrive achter kan?
Grt.
- retsok
- 2nd Gear member
De 4 bak M400 is dezelfde als de M410. Dezelfde overbrenging en 4 versnellingen. Het verschil zit in de lengte van de uitgaande as. Deze 410 versie is speciaal gemaakt om een J-type overdrive aan te monteren.Rin schreef:Oh Retsok, zie je bericht eerst nu. Dank voor de informatie. Dit schept duidelijkheid over de mogelijkheden.
En,
Grt.
Deze versnellingsbakken zijn speciaal gebruikt in de 164 vanwege de sterke B30 motoren. Ook zitten ze in sommige P1800 (of ES 1800?) vanwege het aantal PK's die deze motoren leveren.
Je kunt een M46 bak met OD ook heel goed gebruiken, sterk zat, maar dan moet je dus een speciaal omgelast koppelingshuis hebben. aangepaste baksteun.En een ingekorte tussenas. Veel meer werk, moeilijk passend te krijgen, en ook kan het veel duurder uitpakken.
Hoewel een M410 met OD niet makkelijk te vinden is.