Niet kunnen tanken? (Afsluitsysteem naar tank) opgelost

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
bassiej
2nd Gear member

lint schreef:Mooi dat het is opgelost, als je het zo leest is het allemaal erg logisch maar je moet er maar net aan denken als je staat te tobben om te tanken.
Maar toch een onnozel systeem. Klinkt wellicht kort door de bocht maar als je daardoor niet gemakkelijk bij elke willekeurige tankstation kan tanken loopt het in mijn ogen het doel voorbij.

Waarvoor is die afsluiting eigenlijk?
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
kissyfur
3rd Gear member

bassiej schreef:Waarvoor is die afsluiting eigenlijk?
Zodat de benzineslang m niet kan openen en je dus niet per ongeluk benzine tankt. Ipv diesel dus. En aangezien we natuurlijk maar 1 x per 8 weken tanken omdat hij zo zuinig is is de kans dat je niet meer weet welke slang je moet hebben en je oog gelijk naar groen gaat omdat we zo groen bezig zijn
wel groot :)
v60pih
4th Gear member

lint schreef:Mooi dat het is opgelost, als je het zo leest is het allemaal erg logisch maar je moet er maar net aan denken als je staat te tobben om te tanken.
Ja ja.. heel logisch dat je met een plastic trechter moet tanken. Bij een s80 zeker?

Fijn dat het mysterie is opgelost miprimerovolvo. Weer iets om bij de handleiding te bewaren.
lint
Geartronic member

v60pih schreef:
Ja ja.. heel logisch dat je met een plastic trechter moet tanken. Bij een s80 zeker?

Wie zegt dat je met een plastic trechter moet tanken, ik zeker niet, maar lezen is blijkbaar een kunst die niet iedereen machtig is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RoaldH
6th Gear member

miprimerovolvo schreef:"Ter leering ende vermaek"
Dat klepje heeft een mechanische ontgrendeling (gelukkig geen elektrische), het zijn twee kleine palletjes die er net voor zitten (is op de foto nog net te zien). Dat is de reden dat als je er met je vingers tegenaan duwt, het niet open gaat, dan moet je ook beide pallen induwen. Dus RoaldH zat al bijna goed: als het uiteinde van het vulpistool te klein (dun) is, dan gaat het klepje niet open. Maar kwartslag draaien verandert dus niets, want die pistolen zijn rond en niet elliptisch. Dat het zo werkte liet de dealer zien met dat plastic trechtertje, want dat duwt die pallen dus ook open. Dus ik had ook beter naar Montalbano moeten luisteren :-) : Ik dacht "Als het met de vingers niet open gaat dan lukt het ook niet met dat trechtertje". Fout, lukt dus wel, want dat trechtertje ontgrendelt het systeem.
Eindconclusie: ben naar een andere pomp gereden, en kon zonder probleem tanken. Omdat ik af wilde van de gedachte: "Ben ik nou gekke Henkie?" terug gereden naar de pomp waar het niet lukte: lag dus gelukkig niet aan mezelf, de pijp van het vulpistool is dunner en valt tussen de twee pallen, klepje gaat niet open (en nee, ik stond niet met een benzineslang ipv diesel in mijn hand :-) )
Mocht je er ooit tegenaan lopen en niet genoeg diesel hebben om naar de volgende pomp te rijden: plastic trechtertje erin en daar het vulpistool in.
Als alle problemen met deze auto zo makkelijk op te lossen blijven dan blijft dit de beste keus ooit.
Thanks. Je zou haast denken dat je een fout maakt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”