miprimerovolvo schreef:"Ter leering ende vermaek"
Dat klepje heeft een mechanische ontgrendeling (gelukkig geen elektrische), het zijn twee kleine palletjes die er net voor zitten (is op de foto nog net te zien). Dat is de reden dat als je er met je vingers tegenaan duwt, het niet open gaat, dan moet je ook beide pallen induwen. Dus RoaldH zat al bijna goed: als het uiteinde van het vulpistool te klein (dun) is, dan gaat het klepje niet open. Maar kwartslag draaien verandert dus niets, want die pistolen zijn rond en niet elliptisch. Dat het zo werkte liet de dealer zien met dat plastic trechtertje, want dat duwt die pallen dus ook open. Dus ik had ook beter naar Montalbano moeten luisteren

: Ik dacht "Als het met de vingers niet open gaat dan lukt het ook niet met dat trechtertje". Fout, lukt dus wel, want dat trechtertje ontgrendelt het systeem.
Eindconclusie: ben naar een andere pomp gereden, en kon zonder probleem tanken. Omdat ik af wilde van de gedachte: "Ben ik nou gekke Henkie?" terug gereden naar de pomp waar het niet lukte: lag dus gelukkig niet aan mezelf, de pijp van het vulpistool is dunner en valt tussen de twee pallen, klepje gaat niet open (en nee, ik stond niet met een benzineslang ipv diesel in mijn hand

)
Mocht je er ooit tegenaan lopen en niet genoeg diesel hebben om naar de volgende pomp te rijden: plastic trechtertje erin en daar het vulpistool in.
Als alle problemen met deze auto zo makkelijk op te lossen blijven dan blijft dit de beste keus ooit.