1999 C70 cabrio: Interieurverlichting

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member

Ik ben nu bezig met wat kleine dingetjes te fixen, waaronder wat kapotte verlichting.

De make-up verlichting werkt niet. Ik heb de lampjes en zekeringen al gechecked en het werkt nog steeds niet. Vandaag heb ik de hele bovenkant eraf gehad (zonnekleppen en verlichting). Toen ik per ongeluk iets met de schroevendraaier prutste bij de aansluiting van het linker lampje ging deze wel heel even aan, dus er stond blijkbaar op dat moment wel spanning op.

Volgens het boekje gaan de lampjes aan/uit wanneer het schuifje open staat EN de zonneklep omlaag is. Dus dat zijn twee schakelaars? Enig idee hoe ik daarbij kan komen?
sbolinha
1st Gear member

Wat verlaat antwoord, want ik heb hetzelfde probleem:

De C70-I cabrio heeft geen zonnekleppen die zijdelings weggeklapt kunnen worden. Hierdoor kan dus niet eenvoudigweg worden uitgeweken naar S70 of V70 zonnekleppen.

Inderdaad: in de zonneklep zitten twee microswitches:
- een in het scharnierpunt het dichtst bij de binnenspiegel
- een andere bij het schuifklepje over de make-up spiegel
Hierdoor gaat de make-up lamp pas branden bij recht neerklappen van de zonneklep en bij opengeschoven schuifklepje. Wordt de zonneklep verder naar de voorruit doorgeklapt, dan gaat de make-up lamp weer uit.

Nu is het scharnierpunt dichtst bij de binnenspiegel gebroken. De klep scharniert nog wel, maar de microswitch wordt niet meer bediend/aangeschakeld. Resultaat: geen werkzame make-up lamp.
Remedie: nieuwe zonneklep kopen en monteren.

Hierdoe de volgende stappen:

- make-up lampen links en rechts loswerken en connectors losmaken
- zonnekleppen naar beneden klappen en 4 torxxschroeven losdraaien
- de gehele dekplaat boven de zonnekleppen komt met zonnekleppen en al los
- voorzichtig alle elektrische verbindingen losmaken
- de dekplaat kan worden verwijderd
- de te vervangen zonneklep uit de dekplaat losmaken
- nieuwe zonneklep in de dekplaat clicken (let op: kleine en breekbare haakjes!)
- electrische verbindingen weer aansluiten
- dekplaat terugplaatsen, maar torxxschroeven nog niet geheel vastdraaien
- rubber strip boven de dekplaat weer over de dekplaat heenwerken (voorkomt dat regenwater bij de connectoren kan komen)
- torxxschroeven vastzetten
- make-up lampen electrisch verbinden en terugplaatsen
- alles op juiste werking controleren (binnenverlichtingschakelaars, make-up lampen etc.)

Sukses!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”