Hallo allemaal
ik heb een vraag ?
Wat is de topsnelheid nou met staandaard ecu ?
want ik reed vorige week 230 km op de teller met wind mee.
dus ik betwijfel dat de auto geen orgineel ecu heeft.
groetjes peter
top snelheid s80 2.5d
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Vertel eens wat meer over je S80
Bouwjaar? ; Handgeschakeld of automaat? Aantal pk's? Bandenmaat?
Rob
Bouwjaar? ; Handgeschakeld of automaat? Aantal pk's? Bandenmaat?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
bouwjaar 2001 , handbak 5 versnelling , volgens boekje 140 pk ,
banden maat 205/55/16 inc .
een kennis heeft de zelfde type , en zelfde maat banden .
zijn top is 200 km , ik ga daar overheen ??
hoe kan je controleren of mijn s80 gechipt is ?
gr peter
banden maat 205/55/16 inc .
een kennis heeft de zelfde type , en zelfde maat banden .
zijn top is 200 km , ik ga daar overheen ??
hoe kan je controleren of mijn s80 gechipt is ?
gr peter
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Of hij gechipt is kan een dealer wel vaststellen door hem uit te lezen.
Volgens de gegevens die ik ter beschikking heb zou de topsnelheid 205 km/u moeten zijn. Een verschil van ca. 30 km/u is inderdaad wel erg groot!
Wat nu volgt is gewoon giswerk.
- voor zover ik weet is de bandenmaat waarmee de auto standaard werd afgeleverd 205/65R15. Met de bandenmaat die jullie hebben geeft de teller 2.41% te weinig aan. De dealer kan de teller aanpassen bij het plaatsen van andere bandenmaten dus wellicht is dat bij jou gebeurd en bij jouw vriend niet.
- alle snelheidsmeters vertonen onderlinge afwijkingen.
- de staat van onderhoud van de motor en de kilometerstand spelen of kunnen ook een (grote) rol spelen.
- de omstandigheden waaronder 'gemeten' is kunnen ook een rol spelen. Jij hebt bijv. al over 'wind mee'. Maar ook het wegdek speelt een rol (weerstand)
- bandenspanning juist en gelijk.
- hoe is er altijd met de auto gereden. Omdat je zelf niet weet of hij wel of niet gechipt is begrijp ik eruit dat je niet de eerste eigenaar bent.
Enz. enz. Er zijn ongetwijfeld nog wel wat zaken te bedenken die van invloed kunnen zijn.
Maar uitlezen door de dealer lijkt mij in eerste instantie de beste optie om zekerheid te krijgen.
Of een keer achter elkaar aan rijden en kijken of het verschil inderdaad wel zo groot is!
Rob
Volgens de gegevens die ik ter beschikking heb zou de topsnelheid 205 km/u moeten zijn. Een verschil van ca. 30 km/u is inderdaad wel erg groot!
Wat nu volgt is gewoon giswerk.
- voor zover ik weet is de bandenmaat waarmee de auto standaard werd afgeleverd 205/65R15. Met de bandenmaat die jullie hebben geeft de teller 2.41% te weinig aan. De dealer kan de teller aanpassen bij het plaatsen van andere bandenmaten dus wellicht is dat bij jou gebeurd en bij jouw vriend niet.
- alle snelheidsmeters vertonen onderlinge afwijkingen.
- de staat van onderhoud van de motor en de kilometerstand spelen of kunnen ook een (grote) rol spelen.
- de omstandigheden waaronder 'gemeten' is kunnen ook een rol spelen. Jij hebt bijv. al over 'wind mee'. Maar ook het wegdek speelt een rol (weerstand)
- bandenspanning juist en gelijk.
- hoe is er altijd met de auto gereden. Omdat je zelf niet weet of hij wel of niet gechipt is begrijp ik eruit dat je niet de eerste eigenaar bent.
Enz. enz. Er zijn ongetwijfeld nog wel wat zaken te bedenken die van invloed kunnen zijn.
Maar uitlezen door de dealer lijkt mij in eerste instantie de beste optie om zekerheid te krijgen.
Of een keer achter elkaar aan rijden en kijken of het verschil inderdaad wel zo groot is!
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.12.2013 - 17:44
"Vorige week"... het waait de laatste weken behoorlijk, dat weet je toch he?
Bij een toenemende snelheid gaat luchtweerstand steeds meer een rol spelen. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid (rolweerstand lineair of min of meer constant?). Een wind van 20 km/u mee (dat is een windkracht 3 tot 4) of juist vol tegen maakt dan ook veel meer uit dan je in eerste instantie zou denken.
Wegdek heeft daarbij invloed op de rolweerstand en alleen bij lagere snelheden telt dat echt dik mee. Berg op/af is dan wel een weer behoorlijk verschil, niet alleen door de zwaartekracht die dan een rol gaat spelen maar ook door de mechanische frictie in de aandrijving die echt groteske waarden aan kan nemen.
Overigens is ook luchtsamenstelling en luchtdruk van belang. Een lage luchtdruk betekent uiteraard ook minder luchtweerstand, maar kan de effectiviteit van de motor ook veranderen (zeker in een turbomotor!). Temperatuur en luchtvochtigheid doen daar ook aan mee. Let maar eens op: op een mooie koude winterdag kan een turbomotor echt enorm te keer gaan ("heerlijk turbo-weertje!").
Ergo: zet beide wagens eens tegelijk op het zelfde traject naast elkaar. Neem een GPS mee voor een beter betrouwbare snelheidsmeting. Dan pas kan je iets zeggen over de verschillen...
Dat dus.gsx750r schreef: - de staat van onderhoud van de motor en de kilometerstand spelen of kunnen ook een (grote) rol spelen.
- de omstandigheden waaronder 'gemeten' is kunnen ook een rol spelen. Jij hebt bijv. al over 'wind mee'. Maar ook het wegdek speelt een rol (weerstand)
Bij een toenemende snelheid gaat luchtweerstand steeds meer een rol spelen. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid (rolweerstand lineair of min of meer constant?). Een wind van 20 km/u mee (dat is een windkracht 3 tot 4) of juist vol tegen maakt dan ook veel meer uit dan je in eerste instantie zou denken.
Wegdek heeft daarbij invloed op de rolweerstand en alleen bij lagere snelheden telt dat echt dik mee. Berg op/af is dan wel een weer behoorlijk verschil, niet alleen door de zwaartekracht die dan een rol gaat spelen maar ook door de mechanische frictie in de aandrijving die echt groteske waarden aan kan nemen.
Overigens is ook luchtsamenstelling en luchtdruk van belang. Een lage luchtdruk betekent uiteraard ook minder luchtweerstand, maar kan de effectiviteit van de motor ook veranderen (zeker in een turbomotor!). Temperatuur en luchtvochtigheid doen daar ook aan mee. Let maar eens op: op een mooie koude winterdag kan een turbomotor echt enorm te keer gaan ("heerlijk turbo-weertje!").
Ergo: zet beide wagens eens tegelijk op het zelfde traject naast elkaar. Neem een GPS mee voor een beter betrouwbare snelheidsmeting. Dan pas kan je iets zeggen over de verschillen...
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27666
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Jij bent in de war met de benzine motoren.jpwg001 schreef:Hij heefte en 140 PK. Geen turbo dus.NielsPHEV schreef:turbodruk meten met een eenvoudige manometer
Gaat hier om een 2.5D die dus wel altijd een turbo heeft

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D