C30 aankoopadvies gevraagd

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Dag medeforummers, ik help een vriend (Volvorijder en liefhebber van het eerste uur, maar geen kenner) op weg bij zijn zoektocht naar een C30.
Zijn wensenlijstje is beperkt: benzine/ diesel maakt niet uit (wat een luxe als je in Belgie woont!), prijsindicatie tussen 8 en 10.000 euro. Enige must: P-sensoren (voor z'n vriendin...). Automaat of handbak maakt ook niet uit. Hij zoekt bij voorkeur in NL of Duitsland.
Zijn er bepaalde voorkeursmotoren? Voorkjeursuitvoeringen? Kwetsbare zaken? Hoe zit het met de distributieriem of is dat bij de c30 reeds een ketting?

Als er een topic is dat hier reeds antwoord op geeft (ik kon het zo snel niet vinden) dan laat ik me graag verwijzen.

Dank alvast!
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Fabje
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
Locatie: Amersfoort

Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Fabje schreef:
Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.
probeer maar een fatsoenlijk facelift model te krijgen in nederland voor 10.000 :razz:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
LightStar
4th Gear member
Berichten: 770
Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:51

Richo schreef:
Fabje schreef:
Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.
probeer maar een fatsoenlijk facelift model te krijgen in nederland voor 10.000 :razz:
Die vind je niet, ben zelf ook opzoek en zit al gauw rond de 15 a 16K (eisen in mijn geval min 2.0 R-Design, RTI navi), voordeel is dan wel dat je een jonge auto hebt.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Met RTI:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238935439

Eerste Phase II modellen hadden gratis de Navi met High Performance Audio en Bluetooth Carkit.

Nederlandse prijzen kan de BPM nog af, moet je even uitrekenen wat je terug krijgt. Meeste onder de 9k hebben 180.000+ gereden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Ok, dank voor advies en tips alvast. Hoor net van vriend dat voorkeur toch wel naar benzine uitgaat, en zag dat ze in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan hier. Voor een xc70 is het verschil veel minder groot.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Richo schreef:Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Er bestaat ook nog een 2.4 140pk en een 2.4i 170pk. Beide erg fijne motoren in een C30.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Fabje
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
Locatie: Amersfoort

The Volvoboy schreef:
Richo schreef:Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Er bestaat ook nog een 2.4 140pk en een 2.4i 170pk. Beide erg fijne motoren in een C30.
Er bestaat geen 2.4 140pk dit is de 2.0 met 145pk, in benzine zijn deze smaken er:
1.6, 1.8, 2.0, 2.4, T5 (220/230pk), de T5 is in Amerika ook nog geleverd met 250pk.
De 2.4 en T5 zijn 5 cilinders met turbo de rest is 4 cilinder zonder turbo.

De diesel blokken hebben allemaal een turbo. Toen ik op C30 jacht was was mijn eis minimaal een 2.0 met een lichter blok voelde de C30 te langzaam aan, maar dit is een kwestie van smaak :)
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
Fabje
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
Locatie: Amersfoort

Carlsson 900 schreef:Er bestaat toch echt wel een 2.4i 170HP :oops:
Dat zeg ik toch ;) Ik zeg dat er geen 2.4 met 140PK bestaat.
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
Carlsson 900

Tja... en 2.4 140HP
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja maar die zuipt heel erg veel hoor! Hebben die in de V50 van mijn moeder. Poeh...

En verder zijn hier in Nederland inderdaad heel veel D2 (1.6D)s verkocht, dus vandaar dat het aanbod groot is en de prijs laag.

Ik zou ook nog even in Zweden kijken, daar heeft een Momentum standaard stoelverwarming en xenon (volgens mij). Dus lekker dik!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Paul schreef:Ja maar die zuipt heel erg veel hoor! Hebben die in de V50 van mijn moeder. Poeh...

En verder zijn hier in Nederland inderdaad heel veel D2 (1.6D)s verkocht, dus vandaar dat het aanbod groot is en de prijs laag.

Ik zou ook nog even in Zweden kijken, daar heeft een Momentum standaard stoelverwarming en xenon (volgens mij). Dus lekker dik!
zou het kunnen dat deze motoren in de S60 dan zuiniger zijn?
lees hier regelmatig dat daar dan 1:12 1:13 mee gehaald word.
in een lichtere V50/C30 moet dat dan toch makkelijk 1:14 worden? :roll:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Ik heb een 1.8, maar vind m verre van traag. Wellicht ook afhankelijk wat je vorige auto was/is en je manier van rijden...remmen is nl voor watjes!!
Volvo C30 R-design 2008 1.8 black sapphire 125pk 18" Odysseus high performance audio weitec verlaging racegaas parrot geblindeerd bla bla bla

R-design: niet de pk's, maar wel de looks ;-)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nee zijn allemaal dezelfde vijfcilinders. Heerlijke motor verder hoor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou toch wel echt dieseltje doen.
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C3 ... ?ca=11&w=3
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gast

1.8 traag? Ik zou niet weten waarom. Pakt fijn op, alleen zijn zuipgedrag valt mij nogal tegen.
Moet er wel bij vertellen dat mijn zoon hem ook wel eens mee heeft..... Tja (als ik bij mijzelf afreken) :oops:
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Calimero schreef:Ik heb een 1.8, maar vind m verre van traag. Wellicht ook afhankelijk wat je vorige auto was/is en je manier van rijden...remmen is nl voor watjes!!
de 1.8 voelt naar mijn mening traag aan, hij is niet traag maar vond hem traag aanvoelen (de 1.6 heeft dit niet). Rij zelf met veel plezier in mijn 2.0 en hiervoor had ik mijn vertrouwde Volvo 264 :lol:
daargelaten dat ik best wel eens een T5 op zijn staart zou willen stappen om het verschil te voelen :lol:
toppertje schreef:zou het kunnen dat deze motoren in de S60 dan zuiniger zijn?
lees hier regelmatig dat daar dan 1:12 1:13 mee gehaald word.
in een lichtere V50/C30 moet dat dan toch makkelijk 1:14 worden? :roll:
ik haal in de zomer 1:14 met mijn 2.0 en rij nu ergens rond de 1:13.5 tijdens het slechte weer (rij 80 km autoweg per dag en iets van 5 binnendoor)
sinds de c30 heb ik wel weer wat meer last van mijn rechtervoet....
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Zie inderdaad dat de 2.4 140pk niet leverbaar is geweest in de C30. Was ik even vanuit gegaan omdat die in de S40 en V50 wel leverbaar is geweest....
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wel in de V50 hoor, daar kwam pas later die 2.0 liter.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “C30”