Griffin overweegt de vervanging van zijn DS3 door een V40 Cross Country, beide op benzine. Nu is de DS3 THP met zijn nog geen 1100 kg en een torretje voorin dat 155pk/240Nm levert een fel autootje en dat vinden Griffin en Miss Griffin een fijne eigenschap.
De V40 CC T4 is weliswaar 200 kg zwaarder maar in het vooronder huizen volgens de papieren zo'n 180 paardjes. Daarbij zou het maximum koppel al laag in de toeren beschikbaar zijn waar de DS3 het maximum koppel pas bij 4000 tpm biedt.
Heeft iemand op de A1 of de A27 soms een kudde loslopende paardjes gezien afgelopen zaterdag? Of zijn het eigenlijk Shetland-pony's? Want tijdens de proefrit heb ik mij verbaasd over het gedrag van de T4. Er gebeurt gewoon heel weinig als je in de 6 het pedaal naar de bodem trapt. Waar de DS3 in no-time van 100 naar snelheden boven de 130 vliegt heeft de V40 echt tijd nodig. Terugschakelen naar 5 had weinig tot geen effect.
Dus vraagt Griffin zich af: "hoe kan dat?". Is het exemplarisch?
De overbrengverhoudingen van de bak is vergelijkbaar met die van de DS3, dat is het dus niet. Sure, 200 kg vlak je niet zo maar uit, maar 25pk raak je ook niet zomaar kwijt. Heeft iemand een koppel- en vermogens karakteristiek van de T4 motor?
T4 koppel- en vermogens karakteristiek
-
- 4th Gear member
KLOPT mijn diesel trok in zijn 6de beter dan de T3 of T4 in zijn 6de
Te weining koppel is het probleem! Je kan hem wat kunstmatig porren maar of de bak het dan houdt zijn we nog niet wijzer geworden via het forum.(lees wijn reactie van getuned V40ers)
Te weining koppel is het probleem! Je kan hem wat kunstmatig porren maar of de bak het dan houdt zijn we nog niet wijzer geworden via het forum.(lees wijn reactie van getuned V40ers)
-
- 2nd Gear member
Probleem bij alle T3 en T4. Dat is een van de twee redenen waarom ik de auto heb ingeruild. Ik heb hem zelf getuned gehad en dat is zelf niet de oplossing. Ik zou als ik jou was voor de D3 gaan is een heerlijke motor en heeft erg lekker koppel. Deze is zelf door Rica naar 200 pk te tunen.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
-
- 2nd Gear member
Het wordt zeker geen diesel, te duur. De T4 momentum begint op €33k, de D3 is al €3k duurder en de D4 nog eens €1.5k meer. Wegenbelasting scheelt bijna €800 per jaar. 15000 km per jaar, dus diesel is niet interessant.
Dat de diesels sneller zijn in de tussenacceleratie gelooft Griffin best, maar de 0-100 tijden zijn allesbehalve spectaculair. Nu is de V40 sowieso geen racemonster natuurlijk maar het moet wel een beetje leuk van z'n plek kunnen komen.
Dat de diesels sneller zijn in de tussenacceleratie gelooft Griffin best, maar de 0-100 tijden zijn allesbehalve spectaculair. Nu is de V40 sowieso geen racemonster natuurlijk maar het moet wel een beetje leuk van z'n plek kunnen komen.
-
- 4th Gear member
De versnellingsbakverhoudingen van de T3 en T4 zijn relatief lang, sparen boven absolute snelheid! Tunen maakt wel degelijk verschil voor de trekkracht en acceleratie in zijn 6, en zeker ook in de 5e is hij dan best vlot. Echt snel voelt het dan nog steeds niet aan. Het gaat ook allemaal zonder drama, dat lijkt mij ook een verschil ten opzichte van de DS3!Griffin schreef:Het wordt zeker geen diesel, te duur. De T4 momentum begint op €33k, de D3 is al €3k duurder en de D4 nog eens €1.5k meer. Wegenbelasting scheelt bijna €800 per jaar. 15000 km per jaar, dus diesel is niet interessant.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
-
- 2nd Gear member
De overbrengingen zijn bijna exact gelijk aan die van de DS3, zeker in de hogere versnellingen: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id2=70413Cavallino schreef:De versnellingsbakverhoudingen van de T3 en T4 zijn relatief lang, sparen boven absolute snelheid!
Dat is het vershil dus niet. De 200kg verschil in massa en koppel bij typische toerentallen misschien wel, maar daar hebben we dus geen gegevens van. Jammer.
-
- 4th Gear member
Dan zal het gewicht de doorslag geven, plus de 'gevoelskwestie' (of heeft iemand metingen van de tussenacceleratie beschikbaar?). Van de V40 hebben we de vermogens- en koppelgegevens wel:
http://www.polestar.com/20.0.0.1/14566/ ... bd2102.png
Dit vertelt echter niet het hele verhaal want in 1 en 2 wordt het koppel van de T4 geknepen.
http://www.polestar.com/20.0.0.1/14566/ ... bd2102.png
Dit vertelt echter niet het hele verhaal want in 1 en 2 wordt het koppel van de T4 geknepen.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Volvo C30 1.8 Sport