startproblemen met S60 uit 2003

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Beste liefhebbers,

Happy days everyone!

Pa heeft een probleem met starten. :(
De ene keer slaat hij wel aan, en dan weer niet meer.
Als hij aanslaat, loopt hij als een zonnetje :roll:

Met mijn S80 heb ik ook een startprobleem gehad, dus ik dacht aan:
-startmotor: volgens garage in orde, want hij draait :roll: Maar kan zoiets zijn kracht verliezen?
-accu: vervangen
-brandstofopvoerpomp functioneert, weet ik ( zelf horen draaien)
-brandstofdruksensor: nog niet vervangen
-krukas-sensor: nieuwe geplaatst, en 1 keer starten ging, en bij tweede poging niet meer
-injectoren: na retourtest, nog goed genoeg bevonden, en tijdens rijden perfekt
-brandstoffilter (volgens de garage al vervangen)

Na een diepere controle, dachten ze dus aan de krukas-sensor, maar die is nu vervangen. Resultaat : geen verbetering!

Nu verdenk ik een kapotte slang of zo, waardoor hij misschien teveel valse lucht aantrekt of zoiets? Of de gloeispiraal? Of is dat een domme veronderstelling? Ik heb helaas niet zoveel know-how als alle andere hier, maar wel liefde voor het merk!
Kan iemand enig licht in deze duisternis verschaffen?

Het zit me zo hoog, dat ik er zelfs met kerstmis nog mee bezig ben! :lol:
Mvgr
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29920
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heb je iets meer gegevens, welk type Volvo, wat voor motor, bouwjaar etc.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

@lint

Een Volvo S60 bouwjaar 2003, automaat, D5 met 163pk.
Met 173.000KM, en op 162.000 is de distributieriem vervangen.
Mvgr
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik zou preventief de stekkers van de startmotor en de kabels die er naartoe gaan opschuren en invetten. Door corrosie ontstaat er een slecht contact waardoor ie het inderdaad de ene keer wel, en de andere keer niet doet. Als ie het niet doet, hoor je dan de startmotor ook niet tikken?

Ik heb hetzelfde gehad en dit was bij mij de oplossing.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29920
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er zijn al heel veel oorzaken uitgesloten door de garage, inderdaad de stekkers en kabels van de startmotor controleren en schoonmaken is een hele goede suggestie.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Als de ene keer de startmotor wel en dan weer niet rond gaat, zou het ook het contactslot kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Waltersan
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
Locatie: Betuwe

Antenne ring bij contactslot? (Van startonderbreking)
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Ronddraaien doet hij wel elke keer, de startmotor, maar hij slaat niet aan.
Daarom vroeg ik me af of die startmotor kracht kan verliezen?
Of verliest hij ergens druk? Slang van de intercooler? (ook ergens gelezen)
Of toch een injector?
Die antenne ring, is dat makkelijk/duur om te vervangen? Heb dat ook al ergens hier gelezen, over die antenne-ring.
Dank voor het meedenken..
Mvgr.
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Heb je hem al eens laten uitlezen bij een echte dealer? (geen 'specialist' of universele garage)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Ja vorige week nog. Geen meldingen toen, en toen had hij ook al startproblemen!
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Tussen niet aanslaan en niet starten zit een groot verschil...
Injectorlekkage in de meeste gevallen..als hij slecht aanslaat..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Hoi Mario,

Retourtest is gedaan, alles ok.
Krukassensor is vervangen, en hij start al iets beter, maar het duurt te lang voordat hij aanslaat.
Nu verdenk ik de branstofdruksensor. of lucht in het circuit.
Drukverlies, en dan lucht in de dieselleidingen, kan dat?
Dan heeft de pomp het toch moeilijk om die lucht eerst weg te duwen? Is het daardoor dat het zolang duurt voordat hij aanspringt?
Maandag gaan we de brandstofdruksensor even testen/vervangen, en de bekabeling isoleren.
Nog suggesties ?
Mvgr
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Brandstofpomp in de tank?
Lucht is niet aan de orde of het moet zeer veel lucht zijn wat hij aanzuigt,het is een commonrail systeem wat onder zeer hoge druk werkt.
Brandstoffilterhuis niet gescheurd?
De brandstofsensor is moeilijk los te koop die op de pomp zit.
De retourtest kan ok zijn,maar dat wil niet zeggen dat er verder niets mis is met de injectoren of aansturing,je hebt ook een electronisch,s deel in de injectoren wat kan haperen.
Fout in EGR klep kan ook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Hoi Mario,

Auto is terug, en hij loopt weer, maar het startprobleem is nog niet helemaal opgelost.
De eerste poging bij het starten mislukt altijd, maar bij de tweede poging slaat hij meestal wel aan.
Werkt die EGR-klep op stroom?
Mvgr
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Vandaag nog eens alles uit laten lezen, en wat blijkt, iets aan het vliegwiel(starterskrans,) Daar zit iets met tandwieltjes en een sensor. Klinkt dat bekend ? Dus bij eerste poging starten lukt het soms wel afhankelijk van de stand van die tandjes, Bij de tweede poging start hij dus altijd, omdat die vliegwielsensor naar het volgende tandje zoekt, of zoiets.
Nu moet heel de motor los om erbij te kunnen.
Komt zelden voor, zeiden ze bij de Volvo.
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 647
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Beschadigde starterkrans....??
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

De bak moet eronderuit, om erbij te kunnen.
Dan kunnen ze pas zien wat er aan de hand is.
Volgens de Volvo komt dat bijna nooit voor...
Duur grapje..
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Slaat hij slecht aan? of maakt hij met starten vreemd geluid,de startprocedure heeft niets met een sensor van doen.
Tussen slecht aanslaan of niet goed starten zit een groot verschil.

Wat betreft de starterkrans die stuk is,dat komt wel vaker voor.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Lijkt erop dat de starterkrans beschadigd is, en de startmotor niet in de vertanding grijpt, maar tegen de starterkrans bij de eerste start poging.

Tis dat het een automaat is, anders in de versnelling zetten en de auto iets naar voren duwen, en dan starten, gaat dit wel goed bij de eerste keer starten, dan is vrijwel zeker de starterkrans of het ronsel van de startmotor beschadigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een automaat heeft geen vliegwiel,maar een plaat waar de starterkrans op zit,het gebeurd vaker dat de tanden er af zijn bij automaten..
Maar meestal maakt hij vooraf al een tijdje geluid bij het starten..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”