Geartronic gebruikers vraag

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Vandaag gaan kijken bij een V70 T6.
Redelijk nette auto maar 1 ding viel me erg op.
Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken. Meer dan ik zou verwachten in ieder geval.
Het leek me niet ok.
Al met een aantal andere T6'en gereden en dit niet eerder ervaren.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

De 'kloink' heb ik ook, maar verder geen schokken met rijden.

Ik heb wel eens het idee dat dat komt doordat de auto in de halve achteruit 'hangt' op een lichte helling, en dan bij het inschakelen
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Auto stond wel op iets hellende oprit.
Zou dat het zijn?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26901
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het zou kunnen, heb je later nog een keer geschakeld toen de auto op een vlak stuk stond?

Heb dan een 2.4D, maar mijn geartronic maakt geen bijgeluiden en schokt ook niet.
Auto staat ook regelmatig op een flauwe helling, maar ook dan maakt de bak geen geluid.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

fredhead schreef: heb je later nog een keer geschakeld toen de auto op een vlak stuk stond?
Nee, nog niet mee gereden. Weet nog niet of ik de auto interessant genoeg vind.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Oh ja, het betreft een auto van 06-2007.Volgens mij is dat nog een MY07.
Gast

Silver_R schreef:Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken.
Niet goed, je kan het misschien een beetje voelen als het heel erg koud is, maar zeker geen klonk.
En met schokken bedoel je?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2325
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

MY07 bestaat bij mijn weten niet voor de V70NN. Die is begonnen medio 2007 met MY08 (waar de V70N overigens mee eindigde).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Jers3n schreef:MY07 bestaat bij mijn weten niet voor de V70NN. Die is begonnen medio 2007 met MY08 (waar de V70N overigens mee eindigde).
Klopt, typefoutje
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

AlexV70 schreef:
Silver_R schreef:Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken.
En met schokken bedoel je?
Ik voelde de auto een beetje 'bewegen'.
Volgens mij moet het verzetten van P naar R zo goed als onvoelbaar gaan.
Dat was hier niet het geval.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26901
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Totdat de automaat in de R versnelling staat en wil gaan rollen moet het in principe niet te voelen zijn.
Bak is misschien nog een klein beetje rollend in z'n P stand gezet? Onze werkbussen zijn ook automaten en als men nog zachtjes rollend naar de P schakelt gaat de automaat met een schok door alle versnellingen (R N D) om daarna pas weer normaal te rijden.

Is een veel gemaakte "fout" door de mensen die hun eigen auto met handbak gewend zijn en in gedachten de boel ontkoppelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Had mijn voet vol op de rem.
Gast

Wat is de km-stand?
T6 kan nogal wat vermogen leveren en als de vorige eigenaar hier goed gebruik van heeft gemaakt heeft zo'n GT nogal wat te lijden.
Heb je een link naar de V70 T6?
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

de p stand is niets anders dan een soort pen die de tandwielen in de bak blokkeert, als de auto op een helling staat kan het zijn dat die net tegen de pen drukt. als je hem dan uit de p haalt voel.je een schok en hoor je een bonk, als de auto uit de veren is geweest bijvoorbeeld op een hefbrug en hij staat op de handrem gebeurt dit ook wel (renaults met elektrischehandrem)

ik zou het een aantal keer proberen op een vlakke weg. En kijken hoe de auto verder schakelt, wat aleX ook zei,
hij heeft veel vermogen en een giertronic (zo werden ze in de Volvo trucks genoemd toen ze daar in geleverd werden) staat niet echt bekend om zijn super kwaliteit. al rijden ze wel heel fijn en zou die het wel moeten kunnen volhouden bij normaal onderhoud en gebruik.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

@volvo-jan hoeveel kans moet je wel hebben dat je op zo'n steile helling staat, dat je een klonk krijgt.
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

Die kans is inderdaad klein, (al gebeurt het in de werkplaats regelmatig op een brug,wel vaker een Renault, maar op de Volvo gebeurt het ook wel eens) als het 1X voorgevallen is kan het wel gebeurt zijn. zoals ik zei ik zou eerst is proefrijden en onderweg op stukken kijken wat er gebeurt. als er dan verder niks aan de hand is, zou het dat geweest kunnen zijn

als die dan nog raar doet, of ts heeft het elke keer gehad bij schakelen uit de p, dan zou er wel iets mis kunnen zijn. En moet die hem staan laten :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

Bij Volvo-dealer dus garantie moet geen probleem zijn.
Hele mooie auto (kleur :P ), maar ik vind hem wel behoorlijk aan de prijs voor een 2007.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26901
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

AlexV70 schreef:@volvo-jan hoeveel kans moet je wel hebben dat je op zo'n steile helling staat, dat je een klonk krijgt.
Never say never :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”