Krasjes in lak nieuwe volvo V60 PIH - Ember Black - opgelost

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Dwin
Starter

In de lak van mijn nieuwe volvo V60 Hybride zitten overal kleine krasjes.
Ik heb gekozen voor de Ember Black inscription metallic, omdat deze een mooie prachtige goude gloed geeft wanneer de zon erop schijnt.
Maar dan zie je overal ook van de kleine krasjes, alsof de lak verkeerd gepoetst is.
Ik heb dit bij de dealer nagevraagd, maar deze zegt dat dit normaal is bij deze lak. Klopt dit, hebben andere volvo bezitters ook krasjes in de lak
Discovery
5th Gear member

Tuurlijk zijn deze krasjes niet normaal op een nieuwe auto. Mogelijk dat iemand met een doek waaraan vuil zat op over de auto is gegaan, waarna de krasjes zijn ontstaan. Heb je zelf de auto al gewassen of door de wasstraat gehaald?
Dwin
Starter

Discovery schreef:Tuurlijk zijn deze krasjes niet normaal op een nieuwe auto. Mogelijk dat iemand met een doek waaraan vuil zat op over de auto is gegaan, waarna de krasjes zijn ontstaan. Heb je zelf de auto al gewassen of door de wasstraat gehaald?
Ik heb mijn auto zelf nog niet gewassen. In de showroom van mijn dealer stond dezelfde Volvo met zelfde lak. En daar zag ik ook die krasjes.
Ik zal morgen een foto proberen te maken, waarop de krasjes hopelijk te zien zijn.
v60pih
4th Gear member

Dat komt omdat je Volvo in een uurtje wordt opgepoetst naar afleveringsniveau.

Bezoek een echt bedrijf, die een dag zoet is met je auto, en je hebt een smetteloos resultaat (kost wel wat natuurlijk).
alexmem
2nd Gear member

Krasjes in cirkelvorm? Hier idem, zelfde lak.
2019 Volvo Xc60 T8 Inscription; Onyx Black, Linear Lime, Audio Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, Park Assist Line, Versatility Pro Line, gelaagde zijruiten, zwarte hemelbekleding, extra getint glas, achterbumper bescherming.
2014 Volvo V60 PIH; Ember black, Beechwood, Driver support line, Security line, Park Assist voor en Sunblinds.
Fredhead
Geartronic member

Komt inderdaad van (verkeerd) poetsen voor de aflevering.
Krasjes zijn er wel weer uit te krijgen bijvoorbeeld door de auto professioneel te laten poetsen als je dit zelf niet wil doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Op kosten van de dealer professioneel poetsbedrijf inschakelen en de krasjes laten verwijderen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Kurt1975
4th Gear member

Ik heb ook Ember black, en na een half jaar nog steeds geen krasjes, swirls, e.d. op te vinden. Zeker op een donkere, speciale kleur vallen deze dingen feller op, en doen ze voor mij afbreuk aan het luxegevoel.
De auto wordt met de "twee emmer methode" gewassen. Dit heb ik altijd gedaan en heb al veel positieve opmerkingen gekregen, ook als ik mijn auto's terug verkocht.
Zeker bij de dealer om een oplossing vragen. Dat ze het druk hebben gehad met zoveel afleveringen, maakt niet uit.
Een nieuwe auto moet in perfecte staat afgeleverd worden!
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
ex-Mooseman
4th Gear member

Donkere kleuren, en vooral zwart, zijn heel besmettelijk voor wat men 'swirls' noemt.

Dit zijn kleine krasjes veroorzaakt door het meeslepen van kleine (zand)korreltjes over de lak, of door bv. het etiket van je poetsdoek. Op zwarte lak is dit heel goed zichtbaar in de zon.
Zoals hierboven al aangehaald, nemen dealers het niet al te nauw met de poetsbeurt bij een aflevering. Het moet vooral snel gebeuren. Een auto afleverklaar zetten in drie kwartier is geen uitzondering. Het gebeurt ook meestal niet door de meest capabele monteur, maar door een stagiair, of door een obscuur bedrijfje.

De lak van Volvo is echt knetterhard (te vergelijken met die van VAG/BMW/...), een volledige correctie met enkel je armspieren mag je dan ook al bijna vergeten. Met een Dual Action Polisher (DAP) krijg je dit heel gemakkelijk weg. Een goede polish op de juiste polijstpad, een paar uurtjes werk, en daarna terug een verse laag wax er op, en je hebt de mooiste auto van de straat.

Wil je toch met de hand aan de slag, dan ga je beter camoefleren dan corrigeren. Een gekende produkt is hier Autoglym Super Resin Polish: je gaat de kleine krasjes opvullen, waardoor je opnieuw een gave reflectie krijgt.
Dit zal twee à drie wasbeurten stand houden.
Een ander produkt is Poorboys BlackHole, nog gladder en nog meer shiny, maar standtijd is nog korter, vandaar dat men dit gewoonlijk aftopt met een wax (maar dan een zonder of met heel weinig cleaners, genre Poorboys Natty's Blue Paste (more shine) of Collinite n° 845 Insulator Wax (lasts longer).

Als je al dit werk gedaan hebt, en tevreden zit te genieten van een biertje, wil je dit natuurlijk zo lang mogelijk in stand houden.

Een juiste was-methode is dan ook heel belangrijk. Landgenoot Kurt1975 haalde hierboven de twee-emmermethode aan, en dat is idd de juiste manier.
Kort:
1) je spuit zoveel mogelijk loszittend vuil van je wagen af (met een tuinslang, of HDreiniger. Bij heel veel vuil kun je een foam overwegen, maar daarvoor heb je weeral aangepast materiaal nodig.
2) je wast je velgen (bij felle vervuiling gebruik je een velgenreiniger. Pas op: sommige zijn heel zuur, en kunnen je lak aantasten (een velg is ook gelakt, btw). Je gebruikt hiervoor een aparte emmer en washmitt, eventueel een borstel.
2) Je wast je wagen van boven naar beneden, paneel per paneel. Liefst gebruik je hiervoor geen spons, maar een washmit (van lamswol, microfiber of een zn. rasta-mitt, in omgekeerde volgorde van prijs). Je spoelt deze uit in emmer 1, je neemt weer zeepsop in emmer 2. Let er op dat de shampoo die je gebruikt, zo PH-neutraal mogelijk is, zoniet wordt je wax in no time gestript. Dreft => out of the question.
Als je water vuil wordt: verversen.
3) je spoelt je wagen uitgebreid af. Ideaal is dat je dit doet met een zn. 'open straal': een dikke straal water, zoals die bv. uit een tuinslang zonder kopstuk komt. Als je wagen in de wax staat, dan ga je zien dat heel wat van het water gewoon van je wagen af zal lopen. Heb je geen tuinslang: met een grote gieter (zonder broeskop) kan dit ook.
4) je droogt je wagen af. Eens je een echte droogdoek hebt gebruikt, dan wil je niet anders meer. Deze nemen enorm veel water op, en verminderen de kans op micro-krasjes. Ik spuit dan een klein beetje detail-spray op mijn doek, en een pufje op elk paneel voor ik het afdroog. Op deze manier krijgt je waxlaag een boost, en houdt ze langer stand. Zo voorkom je ook de zn. waterspots (kalkplekjes van opgedroogd water).
Ik vind het gemakkelijkst te beginnen met de ramen, daarna de verticale panelen (deuren, kofferklep,...), dan de motorkap, en ten slotte het dak. Het water loopt makkelijkst weg van de verticale panelen, en terwijl je deze dan afdroogt, kunnen het dak en de motorkap al wat aan de lucht drogen.

Kost dit meer tijd dan de traditionele wastechniek (spons, 1 halfvolle emmer met Dreft, oud zeemvel of T-shirt). Waarschijnlijk een beetje wel, maar het resultaat is zoveel beter.

Welkom in de wereld van de detailfreaks ;).
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Deze krasjes op nieuwe auto`s worden vaak veroorzaakt door de wasstraat maar dat hoeft niet zo te zijn bij elke dealer.

Meestal heeft de dealer een abonnement op de dichtstbijzijnde wasstraat om zo heel snel de auto aflever klaar te maken.
Of er loopt in het weekend een student die een uur de tijd heeft om de auto van binnen en van buiten showroom klaar te maken.
In een uur iets showroom klaar maken resulteert in krasjes (vieze doeken, verkeerde methoden etc etc).
DrRossi
4th Gear member

lint schreef:Op kosten van de dealer professioneel poetsbedrijf inschakelen en de krasjes laten verwijderen.
+1
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
DrRossi
4th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
Pfft kleien, de auto is kets nieuw !

S80 T6
BillyBob
5th Gear member

+1 hier:

Auto heeft nog geen wasstraat gezien maar staat al sinds de eerste meter vol krasjes. Was zo bij aflevering en is blijkbaar een gangbare praktijk. Nieuwe auto's gaan eens vlug door de krasstraat, snel afleveren en klaar.

PS ex-Mooseman: jij bent duidelijk een kenner, wow
Misschien kan je meteen mijn hele auto eens onder handen nemen op 01/02? ;-)
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

DrRossi schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
En dan nog kan er flinke vervuiling op zitten van het transport.
Denk aan industriële vervuiling etc. als een auto staat te wachten op het terrein of als deze per trein word vervoert.

Het hoeft niet altijd maar is wel degelijk mogelijk.
Gizmoke
2nd Gear member

Mijn wagen is ook nog maar enkele maanden (gewoon metallic zwart) en deze is ook al gekleid (een weekje of 2 geleden)

Bij aflevering vond ik ook al kringen terug. Gewassen, gekleid (met fijne) en de LAVA wax van chemical guys erop (niet de beste voor zwarte wagens, maar deze had ik nog) en het verschil is enorm. Ook merk je al een enorm verschil dat de lak nog veel gladder is dan bij aflevering.

En toeval wil, nou ja toeval, recht over de garage is een gewone car wash en daar gaan ze altijd langs.

Ik gebruik ook altijd de 2/3 emmer methode bij het wassen met, in mijn geval, volgende emmers. Ongelooflijk welk vuil er altijd onder de gridguard terug te vinden is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
  • Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
  • Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
  • Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
  • BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
  • BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
  • Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
Dwin
Starter

Dank je allemaal. Met jullie feedback en commentaar ben ik naar mijn dealer teruggegaan.... en zij gaan dit netjes voor me oplossen. Volgende week wordt mijn auto professioneel behandeld op kosten van de dealer !
DrRossi
4th Gear member

Driven2Shine schreef:
DrRossi schreef:
En dan nog kan er flinke vervuiling op zitten van het transport.
Denk aan industriële vervuiling etc. als een auto staat te wachten op het terrein of als deze per trein word vervoert.

Het hoeft niet altijd maar is wel degelijk mogelijk.
I stand corrected !

S80 T6
DrRossi
4th Gear member

Dwin schreef:Dank je allemaal. Met jullie feedback en commentaar ben ik naar mijn dealer teruggegaan.... en zij gaan dit netjes voor me oplossen. Volgende week wordt mijn auto professioneel behandeld op kosten van de dealer !
Dat is goed om te horen.

Hou je ons op de hoogte ?

S80 T6
ex-Mooseman
4th Gear member

BillyBob schreef: PS ex-Mooseman: jij bent duidelijk een kenner, wow
Misschien kan je meteen mijn hele auto eens onder handen nemen op 01/02? ;-)
No way, ik ben maar een simpele hobbyist, als je kijkt naar het werk van de echte freaks.
Mijn auto is pas drie weken geleden licht gepolijst geweest en heeft een laagje blackhole gekregen, en staat weeral vol swirls. Met het vuil die nu op de weg ligt, is dit echt bijna niet te vermijden, tenzij je een garage-queen hebt.

En heel je wagen aanpakken op 01/02... ik vrees dat we dan in tijdsnood komen ;).
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”