door Marc van Dam
Maandag 18 september 2006 - Johan Janssen en Victor Storm van ’s Gravesande uit Tilburg staan voor een monstertocht. Zij gaan met een 20 jaar oude Volvo een tocht ondernemen naar Afrika. Ruim 7000 kilometer rijden, door zeven landen, met als einddoel Banjul, de hoofdstad van Gambia. Dat is de opdracht waar de deelnemers aan de Challenge Antwerpen-Banjul voor staan. Het is geen rally, maar een avontuurlijke reis voor het goede doel.

Johan Janssen (links) en Victor Storm op hun twintig jaar oude Volvo, die hen helemaal naar het West-Afrikaanse land Gambia moet brengen. Foto Marieke Duijsters/PVE
Alle deelnemers mogen in hun eigen tempo naar Gambia rijden, en laten daar hun auto’s achter. Afgelopen weekeinde kwamen de deelnemers bij elkaar in het Belgische Poppel om de details van de tocht door te spreken. Tot nu toe hebben zich zeven teams ingeschreven. Eén van die teams bestaat uit de Tilburgers Johan Janssen (56) en Victor Storm van ’s Gravesande (58). Ook zij staan op 14 oktober aan het vertrek.
Goede doel
„Het is geen rally of een snelheidswedstrijd, maar een avontuurlijke reis voor het goede doel“, vertelt Johan Janssen. „De auto’s die aan de tocht meedoen, worden in Gambia geveild en de opbrengst gaat naar het goede doel. Daarnaast nemen we van alles mee, zoals schoolspullen, medicijnen, verbandmiddelen en zelfs twee rollators.“
Al die spullen moeten in een 20 jaar oude Volvo die Janssen speciaal voor de tocht gekocht heeft. „Het lijkt een oude auto voor zo’n tocht, maar bij de garage hebben ze me verzekerd dat hij nog jaren mee kan. Er staat nu 230.000 kilometer op de teller, en daarmee staat die motor nog maar aan het begin van zijn leven.“
Als er onderweg problemen komen met de auto, is het aan Victor Storm van ’s Gravesande om die op te lossen. „Ik ben technisch, en werk in het onderhoud van machines. Johan weet dat er een motor onder de kap zit, maar daar houdt het dan ook echt mee op“, lacht hij. „Ik heb vroeger altijd oude auto’s gereden waar ik heel wat aan gesleuteld heb. Dus ik heb er alle vertrouwen in.“
Volgens de twee Tilburgers is het traject van 880 kilometer door de westelijke Sahara het meest spannende deel van de tocht. „Allemaal zand, en geen verharde wegen“, zegt Johan Janssen. „En ’s nachts slapen we op de auto, zodat we niet gebeten worden door schorpioenen of slangen.“
Bron: Brabant Dagblad