Goedemorgen,
Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een S40 2004 (nieuwe type). 1.8 benzine.
Tot nu toe met volle tevredenheid in gereden, tot ik gisteravond van mijn werk wou wegrijden.
Ik reed in de achteruit uit het parkeervak, wat zonder problemen ging.
Toen ik hem in de eerste versnelling zette had ik geen 'gevoel' meer in de versnellingsbak. Je kan hem alle kanten op zetten zonder dat hij in de versnelling ging. Na een aantal keer proberen kreeg ik hem in de 1e, en kon wegrijden.
Toen ik wou overschakelen stond hij weer in de 'vrij', terwijl hij in de 2e versnelling was geduwt (wederom geen gevoel).
Heel af en toe gaat hij in een versnelling maar overschakelen kan niet want dan kom je weer in de 'vrij'.
Het gekke van het verhaal is, dat de achteruit WEL gewoon werkt.
Wie kent dit probleem, en heeft misschien de sleutel tot de oplossing?
Koppeling lijkt me goed, nooit gemerkt dat hij versleten was, en hij rijdt gewoon in de achteruit, en als ik hem wel in de versnelling krijg.
Edit// aanvulling//
Links en rechts lees ik ook dat het te maken kan hebben met betrekking tot de remvloeistof? Maar dan lijkt me dat de achteruit ook niet zou werken?
S40 schakelt niet meer, achteruit wel - opgelost
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Hallo,
de remolie en de olie in de versnellingsbak is dezelfde en zit ook effectief in hetzelfde "vat".
Owv veiligheid is het ontwerp zo gemaakt, dat als er een lek is, dat de versnellingen het eerst laten afweten, en dan pas de remmen.
Het zou dus inderdaad kunen dat die olie te laag staat, en ja het zou kunnen dat sommige versnellingen dan wel nog werken en sommige niet.
Ik denk dat je het boekje eens moet inkiken waar dat potje ergens zit in het motorkompartiment, en dan het oli level eens nazien en eventueel bijvullen.
Potje is zo een wit plastiek ding, ik kan het zo vinden in een 2.0D maar dat staat in een 1.8 waarschijnlijk ergens anders.
mvg Bart
de remolie en de olie in de versnellingsbak is dezelfde en zit ook effectief in hetzelfde "vat".
Owv veiligheid is het ontwerp zo gemaakt, dat als er een lek is, dat de versnellingen het eerst laten afweten, en dan pas de remmen.
Het zou dus inderdaad kunen dat die olie te laag staat, en ja het zou kunnen dat sommige versnellingen dan wel nog werken en sommige niet.
Ik denk dat je het boekje eens moet inkiken waar dat potje ergens zit in het motorkompartiment, en dan het oli level eens nazien en eventueel bijvullen.
Potje is zo een wit plastiek ding, ik kan het zo vinden in een 2.0D maar dat staat in een 1.8 waarschijnlijk ergens anders.
mvg Bart
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Remvloeistof en de olie in de bak is natuurlijk niet hetzelfde,wat je bedoeld is denk ik de koppelingcilinder,die werkt met de zelfde vloeistof.BG_Volvoforum schreef:Hallo,
de remolie en de olie in de versnellingsbak is dezelfde en zit ook effectief in hetzelfde "vat".
Owv veiligheid is het ontwerp zo gemaakt, dat als er een lek is, dat de versnellingen het eerst laten afweten, en dan pas de remmen.
Het zou dus inderdaad kunen dat die olie te laag staat, en ja het zou kunnen dat sommige versnellingen dan wel nog werken en sommige niet.
Ik denk dat je het boekje eens moet inkiken waar dat potje ergens zit in het motorkompartiment, en dan het oli level eens nazien en eventueel bijvullen.
Potje is zo een wit plastiek ding, ik kan het zo vinden in een 2.0D maar dat staat in een 1.8 waarschijnlijk ergens anders.
mvg Bart
Er is iets mis met de schakelbediening vrees ik..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02.07.2013 - 19:34
We zijn weer een stapje verder:
Zojuist remvloeistof bijgevuld, stond wel op bijna minimum. Maar geen progressie mbt schakelen.
Schakelen gaat de ene keer wel in de versnelling, en dan heb je ook het gevoel van de 5 bak (dus je kan hem in elke versnelling drukken). En de andere keer gaat de pook helemaal in de rondte... Dan krijg je hem dus niet in de versnelling.
Dus ik denk dat er iets is losgeschoten?
Zojuist remvloeistof bijgevuld, stond wel op bijna minimum. Maar geen progressie mbt schakelen.
Schakelen gaat de ene keer wel in de versnelling, en dan heb je ook het gevoel van de 5 bak (dus je kan hem in elke versnelling drukken). En de andere keer gaat de pook helemaal in de rondte... Dan krijg je hem dus niet in de versnelling.
Dus ik denk dat er iets is losgeschoten?
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Lijkt me niets met de olie te maken te hebben.
Ik denk dat het stangenmechanism een beetje gaar is en diverse lagers / scharnierpunten uit zijn gelubberd.
Ik denk dat het stangenmechanism een beetje gaar is en diverse lagers / scharnierpunten uit zijn gelubberd.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Doordat het vloeistof redelijk ver gezakt was, zijn misschien je remblokken ook bijna aan hun eind. Houd nu wel de remvloeistof in de gaten als je nieuwe blokken erin zet.....de zuigers in de remklauwen druk je behoorlijk ver weer naar binnen bij nieuwe blokken, waardoor de remvloeistof eruit stroomt !! En dat is weer zeer slecht voor je lak.
Zomaar een hint.
Maar on topic: ik denk inderdaad iets met het stangenmechanisme tussen pook en bak, rubbers oid......even op de brug, en inspecteren maar.
Zomaar een hint.
Maar on topic: ik denk inderdaad iets met het stangenmechanisme tussen pook en bak, rubbers oid......even op de brug, en inspecteren maar.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02.07.2013 - 19:34
Opgelost, de kabel vanaf de versnellingsbak zit in het motorruimte ergens vast in een U clipje, waar je hem van boven indrukt om hem op spanning te hebben, deze was eruit geschoten.
Opnieuw erin gedrukt met een tywrap erom heen. Rijdt weer perfect! Allemaal bedankt voor de hulp.
Opnieuw erin gedrukt met een tywrap erom heen. Rijdt weer perfect! Allemaal bedankt voor de hulp.