Stotteren en ruw schakelen

williewortel
2nd Gear member

Tja lastig uitleggen. Na 360.000 km met 2.4nu een "verse" 2009 2.5T 231pk met 90.000 op teller incl 2 jr Volvo select garantie.

Het probleem:
Misschien zijn het er twee/drie of hebben ze met elkaar te maken.

Bij rustig optrekken na koude start voel je de aandrijving licht stotteren tussen de 40 en ca 65 km/uur. Na een paar km verdwijnt dit.

Als je stevig doortrekt tot ca 150km voel je af en toe een hikje, het optrekken is niet een lange elastiek maar met af en toe hikje. Soms kort achter elkaar. Is volgens mij niet schakelen, voelt meer alsof de motor even een slagje mist.

Als je rustig op een rotonde of stoplicht af rijd en dan onverwacht gelijk door kunt rijden gaat dat heel vaak gepaard met een stevige schok, net alsof de bak even loos draait en dan pakt. Het is niet altijd maar wel zodanig regelmatig dat ik mijzelf erop betrap dat ik op zulke momenten heel voorzichtig gas geef zodat als de bak niet gelijk pakt het in elk geval met niet al teveel geweld gaat.

Al terug naar verkopende dealer geweest en die hebben software update gedaan. Even leek probleem minder te zijn maar nu is het absoluut weer terug. Dealer zegt onbekend probleem en niets kunnen vinden. Stellen nu voor om auto 2 dagen daar te laten voor verder onderzoek. Dat onderzoek kan ik mij voorstellen maar dat onbekende probleem totaal niet.

Zelf geen verstand van automaten maar behoorlijk wat zoeken op internet levert genoeg informatie op om het probleem in ieder geval serieus te nemen. Je zou kunnen denken aan kleppenhuis evt ivm etm?
Zit eraan te denken om een seconde opinion te halen bij andere garage, iemand ander idee? V.w.b. mijn amateur diagnose, lijkt die ergens op?

Iedere bijdrage absoluut gewaardeerd.
S80 2009 2.5T Summum
lint
Geartronic member

Eerst de dealer de kans geven tot een oplossing te komen dus de auto daar 2 dagen achterlaten.
Kan je altijd nog een second opinion vragen bij een andere garage als de dealer er niet uitkomt.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
peer54
3rd Gear member

Dit probleem komt mij zeer bekend voor. Zie eerdere berichten van mij op dit forum.
Ik heb onder Selekt garantie een ruilbak gehad, maar het probleem van de schokjes tot 60km en het oppakken na gas los bochten, rotondes etc zijn nog steeds aanwezig. Dus ook in deze ruilbak. Het doet een enorme afbreuk aan een S80 3.2 6 cilinder die voor een comfortabele limo door moet gaan. Ook zit er bij het wegrijden een goedkoop gierend geluidje in de motor of automaat. De dealer vind dit niet verontrustend en er zijn geen onderdelen defect, ook dit soort geluidjes hoort niet bij een auto van +/- € 80.000.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
storm480
3rd Gear member

Hoe zit het eigenlijk met de "niet mechanische delen" ?
Ik meen me te herrinneren dat mij werd afgeraden de onderste motor/baksteun in polyuretaan uit te voeren, omdat dit het comfort in de auto niet ten goede zou komen.
Welk compound gebruikt Volvo zelf in deze steunen (misschien van fabriek uit al te stug?)
Evt een (zachtere) imitatie rubber proberen?

Kan me voorstellen dat speling, of juist een tekort aan speling, de rijeigenschappen behoorlijk kunnen beïnvloeden.
(gisteren bij de beurt nl. de opmerking: "de voorwiel ophanging is wat rumoerig"...Klopt: "zit stijf van de polyurethaan" ;) maar dit terzijde)
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
jpwg001
6th Gear member

Zit het schokje in de motor? Is het alsof er even geen vonkje is? Of even geen brandstof?

Of zit het schokje duidelijk in de aandrijflijn?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
williewortel
2nd Gear member

Is vrijwel zeker de bak die gewoon even niet oppakt. Als het goed gaat voel je dat de auto versneld met een toerental van ca 1000, als het niet lekker gaat is er niets thuis en zit je al gauw rond de 1500. En als de bak dan pakt moet de soms wel vlot reageren wil he geen brokken krijgen want dan is er ineens, onverwacht, behoorlijk koppel en pk's.
Vriend heeft vrijwel identieke maar dan uit 2008 waarvan de bak duidelijk soepeler schakeld en dit vreemde gedrag ook niet vertoont.
Beide bakken hebben het licht gierende geluid bij wegrijden (alsof je in een tram zit) maar dat lijkt dan dus typerend voor dit type bak te zijn.
S80 2009 2.5T Summum
peer54
3rd Gear member

Re - Williewortel.

Precies en dat gierend geluid past dus niet bij het kwaliteitsgevoel dat je bij een S80 mag verwachten. Geluid speelt een belangrijke rol in de kwaliteitsbeleving . Je verwacht geen goedkoop gierend geluid bij het wegrijden in deze comfortabele sedan. Het klinkt alsof er een defect lager meedraait. Het is een geweldige wagen, maar ik erger mij regelmatig aan dit ‘ niet bij deze wagen horend’ geluid.

Groet, Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
williewortel
2nd Gear member

Zo, auto bij garage vandaan. Ik rij er nu ca 2 weken mee mee. Met heeft de adaptie opnieiw ingesteld.
wat ik merk is dat de hogere veranellingen soepeler schakelen en ik heb de indruk dat er iets minder fouten in de lage versnellingen optteden. Weg is het absoluut niet, weer retour garage dus.
Bijkomend effect is dat ik nu bij inschakelen D en R af en toe een duidelijke schok + klak geluid heb gekregen. Ook lijkt barndatof verbruik omhoog te zijn gegaan?? Die laatste is natuurlijk zeer lastig te bepalen omdat die sterk afhankelijk is van rij omstandigheden en rijgedrag. Maar waar ik voorheen regelmatig als gemiddelde rond de 9.5 liter zat zit ik nu vrijwel continu boven de 10 liter per 100km.
Kortom, wordt vervolgd
S80 2009 2.5T Summum
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Heb zelf een soortgelijk probleem gehad, dat de bak even niet lijkt te pakken om er vervolgens met een klap in te schieten. Bij mij is dit verholpen door het kleppenhuis te vervangen, maar bij jouw kilometerstand kan die haast nog niet versleten zijn. Mogelijk dat een powerflush van de automaat uitkomst biedt?
Na het resetten van het automaatgeheugen moet deze volgens een bepaalde procedure opnieuw worden ingeleerd, waaronder ook het schakelen naar D en R. Bij de mijne voelde je eerst ook een behoorlijke schok van N naar R, maar na die procedure was dat veel minder. Wanneer de motorrubbers wat minder beginnen te worden, wordt de schok ook groter.
Succes met het herstel.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
mees
6th Gear member
Contacteer:

Edwin, Check je PM-box.........groet Mees
williewortel
2nd Gear member

Yep, gezien. Moet nog even goed lezen maar zit wel met 2 jaar volvo select garantie. Min of meer nu nog even gedwongen om druk op de ketel te zetten bij garage :(
S80 2009 2.5T Summum
Gast

Neem eens contact op met www.powerflush.nl of http://volvotunenl.wix.com/volvotune voor een second opinion.
Ze werken samen op dezelfde lokatie.
williewortel
2nd Gear member

even update.
Storing is van Volvo nederland nu naar Volvo zweden gegaan.
Brandstof vevrbuik was dus duidelijk een moment opname, is nu weer terug op oude niveau (ca 9.8/100).
Lijkt wel alsof auto minder aan het gas hangt als voordat de garage de vorige keer gesleutelt heeft. Net alsof de bak er nu eerder voor kiest om naar een lagere versnelling te gaan als je bv even vlot iemand op de snelweg wilt inhalen.
S80 2009 2.5T Summum
williewortel
2nd Gear member

Volgende update.
Samen met expert van Volvo select car naar de auto gekeken, kunnen fout niet echt reproduceren. Zowel de expert als ik ons best gedaan. Wel geconstateerd dat bak op onvoorspelbare momenten van zijn 2e naar de 1e versnelling gaat zonder dat je het merkt waardoor je met gasgeven ongelukkig uitkomt.
Had wel paar dagen ervoor een stevige duitsland rit erop zitten.

Was/Ben er nog niet gerust op.
Ca 2 weken later heb ik dezelfde problemen weer. Zodra het hier even rustig is ga ik contact opnemen met varioclean voor second opinion en evt spoelen bak. Km stand nu ca 97.000
S80 2009 2.5T Summum
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Zodra het hier even rustig is ga ik contact opnemen met varioclean voor second opinion en evt spoelen bak. Km stand nu ca 97.000
Goed adres, daar ben ik ook naar tevredenheid geholpen. Wel een leuk stukje rijden voor je
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
williewortel
2nd Gear member

Goed te horen. Reden voor leuze is omdat ik overal lees dat men ook de bakken kan repareren.
S80 2009 2.5T Summum
williewortel
2nd Gear member

Update.
Inmiddels heeft een expert ernaar gekeken maar probleem niet kunnen constateren. En ja ik zat er naast en was een proefrit van ca 2 uur, lijkt wel tandarts bezoek.
Enige tijd later een beurt laten uitvoeren en probleem ineens iets minder aanwezig hoewel garage niets heeft kunnen vinden??
Weer enige tijd later bij andere dealer langs geweest, niets gevonden.. MAAR WAAROM merkt ik het dan wel :(

Tja wat nu. Stap gezet naar varioclean en bak laten spoelen. Bak schakelt daarna merkbaar beter van 2 t/m 6, echt een enorm verschil. Maar probleem rond 1e versnelling nog niet opgelost.

Aantal weken later kleppenhuis als proef vervangen, zonder resultaat. Lijkt ook wel beetje op speling ergens. Motorsteunen gecontroleerd waarvan 1 er iets minder was. Uit voorzorg alle drie vervangen.
De ruk is nu iets minder, vermoedelijk omdat motor nu wat stijver vast zit.

Probleem echter er nog niet uit. Het is net of er speling zit ergens in de aandrijving. Als je hem in zijn 1 of 2 zet en rollend een beetje speelt met het gas voel je dezelfde ruk als wat er soms bij kruisingen e.d. voelbaar is. Wat zou de eerste verdachte zijn? Ik begin te tijfelen of het nu echt in de bak zit, zou ook ergens anders in de aandrijflijn kunnen zitten.

Iedere suggestie is welkom.
S80 2009 2.5T Summum
williewortel
2nd Gear member

inmiddels brief naar Volvo nederland gestuurd, advies van hun om eerst de verkopende garage een kans te geven met mondelinge toezegging dat dit probleem onder garantie blijft vallen totdat het is opgelost.
nav daarvan opnieuw contact met garage gehad. Garage opnieuw gekeken en gasklephuis gereinigd dag later bleek dit niet te helpen en is gasklephuis in zijn geheel vervangen. Gas nu stuk beter te doseren en daarmee ook het probleem eenvoudiger te reproduceren. Simpelste is optrekken naar ca 50km p/u afremmen tot ca 10 en dan weer gas geven, 9 van de 10 versneld de auto dan met een ruk. Begint steeds meer iets mechanisch te lijken ipv electronisch.
Helaas gooit nu de verzekering de kont tegen de kribbe en heeft garage verzoek gedaan om nogmaals te kunnen kijken, echter op de vraag hoe dan verder is het stil geworden (bijna 3 weken geleden).
De reisafstand helpt natuurlijk niet in dit verhaal mar toch, garantie Volvo kijk ik nu toch wel iets anders tegenaan maar wellicht komt er nog een lichtpuntje. Nog even afwachten.

btw iemand nog een brain-wave over wat dit probleem nu zou kunnen zijn als;
- de bak gespoeld is (eigen kosten)
- kleppenhuis gewisseld is geweest maar niets uitmaakt. (eigen kosten)
- motor steunen vervangen zijn (eigen kosten)
- alles software bij is (garantie)
- software ECM laatste versie is (later nogmaals laten controleren bij andere garage, eigen kosten)
- gasklephuis vervangen is (garantie)
S80 2009 2.5T Summum
Carfreak
7th Gear member

Het gieren in de 1e versnelling is een normaal verschijnsel voor zover ik weet. Ook de mijne doet dat. Verder overigens zonder schokken of hikken. Als mijn auto al hikt is dat omdat ik er E10 brandstof in heb gegooid. Daar is hij minder van gediend en loopt hij ook minder mooi op.

Het gieren in de eerste versnelling vind ik ook niet geweldig. Het lijkt net een oude DAF met variomatic. Maar verder heerlijke wagen :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Dat gieren doet de 4 en 5 automaatbak hier ook. Niets om zorgen om te maken. :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Plaats reactie

Terug naar “S80”