Zoektocht Volvo 240 Estate

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
De Meul
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.02.2011 - 16:09

Beste Forummers,

Wij zijn op zoek naar een tweede auto. Een van de opties die ik overweeg is een 240 estate (naast onze huidige Volvo 850 estate).
Ik ben een betrekkelijke leek en vraag dan ook jullie hulp.
Wat vinden jullie van deze?http://www.autotrader.nl/auto/volvo/nij ... ns/detail/

Hoe staat het met dit type motor? Welk type motor is aan te raden?

En hebben jullie nog verder tips.


Groet en dank alvast.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dit is een 2 liter. Niet dat dit slecht is maar, als je dan toch eentje zoekt:

Redblock forever en de B23 rules.

Ga dus op zoek naar een 2300 (met een B23 blok dus) en let bij aankoop goed op de aandrijflijn. De kruiskoppelingen willen nog wel eens ruim zijn.

Edit: Kijk eens bij Gemert. Kost mogelijk wat meer maar wel een hele eerlijke auto. En dat is ook wat waard.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Hee,da's apart. Een 91er die nog een K-Jet heeft.
In sommige landen zijn ze wel erg lang doorgegaan met de mechanische injectie.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30302
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1041
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

V70/2.4D/2003 schreef:Dit is een 2 liter. Niet dat dit slecht is maar, als je dan toch eentje zoekt:

Redblock forever en de B23 rules.

Ga dus op zoek naar een 2300 (met een B23 blok dus) en let bij aankoop goed op de aandrijflijn. De kruiskoppelingen willen nog wel eens ruim zijn.
Wat een goede suggestie, +1 :D
Volvo V90 Cross Country T5 MY2018
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
De Meul
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.02.2011 - 16:09

Dank aan allen. Het is me duidelijk in ieder geval een 2300.
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Nou nou nou, wat een haast. Zonder caravan en airco is een 2 liter heel erg prima hoor.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

De Superpolars hebben standaard een 2 literblok en airco en daar kun je toch best een caravan mee trekken.

Ik zou echter nooit een K-Jet nemen als ik toch een jongere 240 zocht.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

jos245 schreef:Hee,da's apart. Een 91er die nog een K-Jet heeft.
In sommige landen zijn ze wel erg lang doorgegaan met de mechanische injectie.
Valt wel mee hoor, in 91 kochten nog veel zuinige Hollanders carburateur auto's, ook een 240 en 740. Kjet is pas in 1995 uitgefaseerd bij sommige merken.

Probeer in NL maar eens een 240 of 740 origineel op kenteken uit 1986 te vinden met moderne LH Jetronic. Vind je niet, in Zweden daarentegen wel. Of in de VS.

We liepen altijd een beetje achter de feiten aan toen dr tijd, ook met luxe opties. Meestal zijn die Hollandse Volvo's uit die tijd behoorlijk karig uitgerust. Juist de zuinige hollander weer.

En er is niks mis met k-jet, je krijgt er zelfs 10 pk meer voor. 131 tegen 121.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

K-Jet blijft een gedateerd systeem en als je op lpg wilt rijden dan ben je met de LH Jet veel beter af naar mijn mening.

In 1991 waren carburateurmotors tochj niet leverbaar op de 240in NL?
Halverwege 1989 en later heeft elke NL 240 een LH Jet zover ik weet. Ik heb althans noch niet anders gezien en ik heb er toch al waardig wat gesloopt.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ja je hebt gelijk midden 89 hield het op voor bxxxk motoren. Maar op de 360 en 460 was t nog wel tot in de jaren 90 leverbaar. Maar welk laagsegment auto toen dr tijd niet. Heb nog een paar Opels gehad van 91 met carb.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

440 en 460 zullen tot 93 carburateurs gehad hebben maar met de nieuwe neus was het einde oefening voor en de B17KPD. De 360's zijn volgens mij MY89 voor het laatst gebouwd en dan ook alleen als injectie, 340 1400 is t/m MY91 gebouwd en had een carb.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”