diesel01 schreef:Zonder te ouwehoeren, maar de sleutels in de auto bij keyless drive is toch de kat op het spek binden.
Vandaag of morgen ben je hem kwijt, ik zou juist bij keyless drive de sleutel op het lichaam dragen.
Okay,.. stel nu dat ik t wel lekker vind om die de hele rit in mn broekzak te hebben he.. en na 2 uur rijden krijg ik een ongeluk. Ik ben bewusteloos, en mijn vriendin springt de auto uit om mijn zoontje uit de auto te halen. Verrek. de deur gaat niet open. Paniek paniek.. zal wel door de crash komen dat de deur klem zit. paniek paniek.
Kijk, dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval. Feit is dat ze best in de software hadden kunnen bouwen dat er een optie is alle deuren open te laten gaan
diesel01 schreef:Zonder te ouwehoeren, maar de sleutels in de auto bij keyless drive is toch de kat op het spek binden.
Vandaag of morgen ben je hem kwijt, ik zou juist bij keyless drive de sleutel op het lichaam dragen.
Okay,.. stel nu dat ik t wel lekker vind om die de hele rit in mn broekzak te hebben he.. en na 2 uur rijden krijg ik een ongeluk. Ik ben bewusteloos, en mijn vriendin springt de auto uit om mijn zoontje uit de auto te halen. Verrek. de deur gaat niet open. Paniek paniek.. zal wel door de crash komen dat de deur klem zit. paniek paniek.
Kijk, dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval. Feit is dat ze best in de software hadden kunnen bouwen dat er een optie is alle deuren open te laten gaan
Ik ben het met je eens. Het was beter geweest als ze de keuze hadden geprogrammeerd.
diesel01 schreef:Zonder te ouwehoeren, maar de sleutels in de auto bij keyless drive is toch de kat op het spek binden.
Vandaag of morgen ben je hem kwijt, ik zou juist bij keyless drive de sleutel op het lichaam dragen.
Okay,.. stel nu dat ik t wel lekker vind om die de hele rit in mn broekzak te hebben he.. en na 2 uur rijden krijg ik een ongeluk. Ik ben bewusteloos, en mijn vriendin springt de auto uit om mijn zoontje uit de auto te halen. Verrek. de deur gaat niet open. Paniek paniek.. zal wel door de crash komen dat de deur klem zit. paniek paniek.
Kijk, dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval. Feit is dat ze best in de software hadden kunnen bouwen dat er een optie is alle deuren open te laten gaan
Ik ben het met je eens. Het was beter geweest als ze de keuze hadden geprogrammeerd.
geloof mij als jouw PIH in de kreukels ligt, en jij erbij dan kunnen omstanders/hulpverleners alle deuren openen omdat die bij een crash allemaal open zijn en dus van het slot...
Ik heb na na bijna een jaar inmiddels 44.000 op mijn PIH staan, had een van de eerste in NL (in B gekocht).
Heb eindelijk weer eens tijd om op het forum te verschijnen.
Een paar ervaringen:
Ik heb gemerkt dat het gebruik gigantisch omlaag gaat als je die stinkende bijverwarming afzet. Niet het gemeten gebruik, maar het echte verbruik (als je bij de pomp staat). Dat ding verbruikt enorm veel diesel en gaat aan om bij te verwarmen als je elektrisch rijdt. Van de rook van dat ding wordt je rechtervoorwiel trouwens ook erg vuil.
Ik laat hem lekker uit en gebruik hem hooguit als voorwarming (deze winter dus niet), maar dus niet als bijverwarming.
Wat me ook een beetje tegenvalt is het verlies aan KWH tussen opladen en rijden. Daar zit zo maar 20% verlies tussen.
Daarnaast ben ik teleurgesteld in de range op de accu's. Met 35km (80km/u) heb je het echt wel gehad.
Al met al is elektrisch rijden helemaal niet zoveel goedkoper dan op diesel. Misschien 20% goedkoper.
Verder is die auto natuurlijk gewoon prima. Ik rijd er met veel plezier in en al vele probleemloze kms.
Hij gaat alleen af en toe zomaar opladen terwijl ik dat helemaal niet wil en ik vind het jammer dat er niet gewoon een 'diesel-aan' knop opzit.
Heb wel de fiscus aan mijn broek voor de auto die ik de eerste 2 maanden had en waarin ik helemaal niet prive reed (!) maar nu wel over moet bijtellen. Een lekkere stinker. Zal ergens anders op het forum nog wel zoeken/posten. Zullen anderen ook wel tegenaan gelopen zijn.
Die range is wel laag, maar dat heeft er wellicht mee te maken dat je niet voorverwarmt.
Dat brengt de accu ook op temperatuur, waardoor de range toeneemt.
Ik haal meestal meer dan 40 km, en als ik veel kan regenereren nog wel wat meer.
Ik heb ook de indruk dat het kacheltje wel wat lust, maar zou er toch niet voor in de kou gaan zitten.
XC90S schreef:
Wat me ook een beetje tegenvalt is het verlies aan KWH tussen opladen en rijden. Daar zit zo maar 20% verlies tussen.
Daarnaast ben ik teleurgesteld in de range op de accu's. Met 35km (80km/u) heb je het echt wel gehad.
Al met al is elektrisch rijden helemaal niet zoveel goedkoper dan op diesel. Misschien 20% goedkoper.
Verder is die auto natuurlijk gewoon prima. Ik rijd er met veel plezier in en al vele probleemloze kms.
Hij gaat alleen af en toe zomaar opladen terwijl ik dat helemaal niet wil en ik vind het jammer dat er niet gewoon een 'diesel-aan' knop opzit.
Ik deel beide ervaringen. Ook mijn PIH gaat af en toe uit het niets opladen in hybrid modus. Met mijn accu haal ik een range van zo'n 30 - 35 km, waarbij ik hem eerst laat voorverwarmen. Ook na 80 km op diesel (save) haal ik daarna in pure maar een kleine 35 km..... Er zit dus behoorlijk veel verschil in kwaliteit van de accu's...
Hier ook dat stink ding uit gezet, want ik werd er vooral gek van dat als ik de verwarming uit heb, dakje open heb, lekker elektrisch hier door Amsterdam sjoeef ik een stinkdiesel ruik. En auto is toch gewoon 10 graden als hij hier geparkeerd is. Dan doet hij er maar wat langer over om warm te worden!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Dat "stink ding" is gewoon een webasto standkachel. Als je op de website kijkt van Webasto zie je dat dit soort krengen gewoon 0.17L per 20min snoepen onder vollast.
Dus op uur basis tikt dat best door in het verbruik.
Wat betreft het "spontaan" bijladen. Als je 80km/u of meer rijdt, is het misschien handig om de pook naar links te trekken. Dan verbruik je en regenereer je geheel geen stroom en rij je 100% diesel.
Paul schreef:
Hier ook dat stink ding uit gezet, want ik werd er vooral gek van dat als ik de verwarming uit heb, dakje open heb, lekker elektrisch hier door Amsterdam sjoeef ik een stinkdiesel ruik. En auto is toch gewoon 10 graden als hij hier geparkeerd is. Dan doet hij er maar wat langer over om warm te worden!
Uh, je auto wordt toch niet verwarmd als je elektrisch rijdt? Normaal gesproken komt de warme lucht toch van je verbrandingsmotor... die het dus niet doet als je elektrisch rijdt.
Paul schreef:
Hier ook dat stink ding uit gezet, want ik werd er vooral gek van dat als ik de verwarming uit heb, dakje open heb, lekker elektrisch hier door Amsterdam sjoeef ik een stinkdiesel ruik. En auto is toch gewoon 10 graden als hij hier geparkeerd is. Dan doet hij er maar wat langer over om warm te worden!
Uh, je auto wordt toch niet verwarmd als je elektrisch rijdt? Normaal gesproken komt de warme lucht toch van je verbrandingsmotor... die het dus niet doet als je elektrisch rijdt.
Wel als je bijverwarming hebt aanstaan. Dan gaat hij met die standkachel je interieur verwarmen omdat de verbrandingsmotor uit staat. Heel inefficient.
Paul schreef:
Hier ook dat stink ding uit gezet, want ik werd er vooral gek van dat als ik de verwarming uit heb, dakje open heb, lekker elektrisch hier door Amsterdam sjoeef ik een stinkdiesel ruik. En auto is toch gewoon 10 graden als hij hier geparkeerd is. Dan doet hij er maar wat langer over om warm te worden!
Uh, je auto wordt toch niet verwarmd als je elektrisch rijdt? Normaal gesproken komt de warme lucht toch van je verbrandingsmotor... die het dus niet doet als je elektrisch rijdt.
Wel als je bijverwarming hebt aanstaan. Dan gaat hij met die standkachel je interieur verwarmen omdat de verbrandingsmotor uit staat. Heel inefficient.
Klopt, maar Paul geeft aan dat hij dit uit heeft gezet en de auto er dan langer over doet om warm te worden waarna ik schrijf dat ik denk dat je auto helemaal niet warmer wordt als je elektrisch rijdt. Zeker niet bij temperaturen die wat lager zijn, dan krijg je het volgens mij gewoon koud in de auto.
IV39 schreef:
[
Klopt, maar Paul geeft aan dat hij dit uit heeft gezet en de auto er dan langer over doet om warm te worden waarna ik schrijf dat ik denk dat je auto helemaal niet warmer wordt als je elektrisch rijdt. Zeker niet bij temperaturen die wat lager zijn, dan krijg je het volgens mij gewoon koud in de auto.
Gaat hij dan niet automatisch over naar elektrische verwarming tijdens het elektrisch rijden?
Ok, nu dat uitgezet, met AC aan, gaat gewoon de motor opeens lopen als hij vol stroom heeft, ac uit hoppa weer op stroom. Maar heb nu dat stink ding niet, bedacht dat ik ook wel zonder verwarming kan. Stuurverwarming en stoel houden me nu warm
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Paul schreef:
Ok, nu dat uitgezet, met AC aan, gaat gewoon de motor opeens lopen als hij vol stroom heeft, ac uit hoppa weer op stroom. Maar heb nu dat stink ding niet, bedacht dat ik ook wel zonder verwarming kan. Stuurverwarming en stoel houden me nu warm
De stuurverwarming en stoelverwarming draaien volgens mij op de startaccu en niet de hybride accu. Pas op dat je op tijd de motor laat lopen om de dynamo aan te zwengelen anders staat de startaccu zo leeg? Of wordt deze bijgeladen bij elektrisch laden? (onbekendheid met m'n eigen pih....)
Meestal herken ik een PIH niet meteen, zeker niet als alle aanduidingen er afgehaald zijn.
Maar vandaag kwam ik er 2 tegen die wel erg herkenbaar waren, het klepje stond nog open.
Is dat een kwestie van slordigheid of gaat dat ding spontaan open?
Ben schreef:
Meestal herken ik een PIH niet meteen, zeker niet als alle aanduidingen er afgehaald zijn.
Maar vandaag kwam ik er 2 tegen die wel erg herkenbaar waren, het klepje stond nog open.
Is dat een kwestie van slordigheid of gaat dat ding spontaan open?
Slordigheid is mijn idee. Je moet het klepje dichtdrukken en je hoort een klik.
PiH's met verwijderde aanduiding kan je meestal nog herkennen aan de metalen "Plug In Hybrid" strip op de achterklep. Niet altijd, maar de meeste die ik heb gezien op de A12 (telkens andere kentekens) hebben de strip nog wel zitten.