geen remmen meer

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Hallo, ik heb een Volvo 242 uit 1977 met een 2,3L turbo blok. Een tijdje geleden heb ik alle remklauwen en remschijven+blokken vervangen voor nieuwe spullen, de remkrachtverdeler aan de achterzijde en rembekrachtiger zijn ook vervangen. tevens is de hoofdremcilinder nu 4x vervangen. Nu ben ik al enige maanden bezig geweest met het ontluchten van de remmen en onderdelen langzaam vervangen, maar hij weigerd te remmen.

Als ik met het rempedaal pompend rem kom hij wel op druk en hou ik ook druk op het remsysteem, maar laat ik het pedaal los en wacht heel even, is de druk er compleet af en druk ik het pedaal weer tot de bodem. als ik tijdens het rijden pompend rem, remt de auto redelijk, maar deze druk raak je kwijt zodra je het pedaal weer loslaat. zoals je hierboven kunt lezen Ik ben nu al een half jaar bezig met dit probleem. Ik ben helemaal einde raad. Wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30302
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als lucht in het systeem.
Waarom is de hoofdremcylinder 4 keer vervangen? Hoe heb je ontlucht?
Het is verstandiger dat niet d.m.v. pompen met het rempedaal te doen maar met een ontluchtingsapparaat.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

hallo,

ontluchten hebben we met zn tweeen gedaan. er zat iemand in de auto, die trapte het pedaal in en ik draaide het ventiel open zodra hij doorgaf dat het pedaal laag zat (niet helemaal tot de bodem, omdat je dan in het corrosiegebied in de hoofdremcilinder kan komen). Wij hebben dit net zolang gedaan totdat er alleen maar vloeistof uit kwam.

de hoofremcilinder heb ik 4x vervangen omdat ik dacht dat het probleem daar zat.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Stomme vraag maar zitten de ontluchting nippels op de remklauwen aan de boven kant of de onderkant. Mijn schoonvader had nl van zijn 145 de klauwen achter vervangen / compleet los genomen maar had links met recht verwisseld en rechts met links. Geloof me dat pas gewoon maar op druk krijgen van het remsysteem gaat niet lukken want de nippel zitten onder de klauwen en luchtbellen blijven lekker boven in zitten.
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

hahaha nee mijn ontluchtingsnippels zitten aan de zijkant/achterkant van de klauwen. Deze klauwen passen ook alleen maar aan de zijde waar ze horen.
landloper
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.03.2009 - 21:03

Klinkt inderdaad als lucht in je systeem. Los je alleen maar op door met een ontluchtingsapparaat te zuigen vanaf de remklauwen. Voordeel van zuigen is dat de luchtbellen door onderdruk groter worden en beter met de vloeistof uit je systeem komen.
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Doe jezelf een plezier, rij even langs de profile of zo; die zetten er een ontlucht-ververs-apparaat op en binnen 15 min sta je weer buiten met goed werkende remmen.
Of nog beter: koop een Easybleed (of maak er zelf 1)
Pompen-nippelopen-nippeldicht-met-2-man is zoooo 1980.
Met een brake-bleeder loop je in je gemakkie in je eentje rond de auto en kun je alles goed ontluchten/verversen.
Voor €30 koop je een nieuwe, voor €5 maak je er zelf 1.
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Ontluchten moet in een bepaalde volgorde..
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

Heb je wel de goede remvloeistof gebruikt?
Dot 3 of 4?
Helaas ben ik ervaringsdeskundige. Dan kun je nu alle cupjes vernieuwen in de hoofdremcilinder.
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

volvo rob schreef:Doe jezelf een plezier, rij even langs de profile of zo; die zetten er een ontlucht-ververs-apparaat op en binnen 15 min sta je weer buiten met goed werkende remmen.
Of nog beter: koop een Easybleed (of maak er zelf 1)
Pompen-nippelopen-nippeldicht-met-2-man is zoooo 1980.
Met een brake-bleeder loop je in je gemakkie in je eentje rond de auto en kun je alles goed ontluchten/verversen.
Voor €30 koop je een nieuwe, voor €5 maak je er zelf 1.
Zijn simpel te maken.
Hier wat uitleg: http://volvolvo.nl/threads/13270-Homebrew-EasyBleed
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Mooi verhaal!, duidelijk ook.
Tjonge, die poster kan er wat van zeg!. pfew! ;-)
Gebruikersavatar
christophe23
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 01.04.2011 - 22:52
Locatie: België

Zoals laptoprob zei, moet je wel in de juiste volgorde ontluchten, bij mijn 240 is dit:
-LA
-LV bovenste nippel
-RV bovenste nippel
-RA
-RV buitenste nippel
-RV binnenste nippel
-LV buitenste nippel
-LV binnenste nippel

En met een bleeder ontluchten is inderdaad veel makkelijker en beter.

Succes!
Volvo C70 2001
Volvo 240 1987
Volvo 340 1988
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”