Hebben jullie tips voor nieuwe XC90 rijder?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

Hi,

Ik heb vandaag een nieuwe 2e hands XC90 gekocht. Het is een XC90 uit 2007, zwart, Summum, D5 motor met alles er op en er aan. Heb hem gekocht bij een Volvo dealer in Brabant, voor een hele mooie prijs.

Op 20 januari kan ik hem ophalen, en kijk daar enorm naar uit.

Ik heb de laatste 10 jaar een (en dezelfde) Saab 95 estate, 2.0T gehad. Ik heb hem goed onderhouden en ken die auto als geen ander. Alle afwijkende geluidjes of trillingen vielen mij direct op. Met een nieuwe auto weet je dat natuurlijk niet.

Daarom mijn vraag aan jullie: wat zijn tips om de auto goed te leren kennen? waar moet ik op letten? wat zijn zwakke onderdelen (ik las al over de AWD en de geartronic/flushen).

En, is het verstandig om hem te tunen naar > 220Pk? heb ik nl. wel oren naar...

Ik kijk uit naar jullie reacties.

vriendelijke groet,
Olivier
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Als je trailer gaat trekken dan zou ik wel oliekoeling adviseren. En 2007, is dat nog de 163 PK versie of de 185 PK? Een XC90 diesel is sowieso geen race auto, en daar verandert 40 extra PK heel weinig aan, zou dat geld dus lekker in de zak houden. Flushen hangt af van bv gereden kilometers (en hoe die zijn gereden..). Maar preventief flushen kan natuurlijk nooit kwaad. Heb zelf nog nooit problemen gehad met AWD van Volvo (op V70, XC90 en nu V70 R). AWD in zijn algemeenheid kan stuk, maar is niet zwakker bij Volvo m.i. dan bij andere merken.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

Hi Marc,

Dank voor je reactie.

Auto heeft geen trekhaak, er is dus niets achter gehangen, en ik ga dat ook niet doen. Auto is uit juli 2007 en betreft model 2008. De D5 heeft 185 pk. hij heeft een KM stand van 98.000....

Ik weet niet hoe de vorige eigenaar er in heeft gereden, dus qua flushen heb ik geen idee of dat verstandig is. Ik las dat dit vooral goe dis als je dingen merkt in traagheid gas op de versnellingsbak. auto heeft alle beurten bij Volvo dealer gehad, dus waarschijnlijk ook de olie ververs-beurten...
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Olie wordt nooit ververst van de geartronic bij een normale beurt.....
En flushen werkt altijd beter preventief....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

ok, thanks.
Is dus zeker aan te bevelen om te doen.
motor heeft nu 98.000 gereden, dan zal ik dat ergens dit voorjaar laten doen.
dank voor je tip!
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Gefeliciteerd met deze wijze aankoop, en welkom bij de club Olivier!

Ik zou qua tuning niks doen als ik jou was. Je vermogen gaat er nauwelijks mee omhoog, wel je koppel, maar dat is al ruim voldoende zul je merken na verloop van tijd. De 185 pk is erg soepel en je geartronic krijgt alleen maar meer op z'n lazer als je meer koppel toevoegt (wat je dus niet nodig hebt). Ik heb er bij mij regelmatig een kar achter hangen van zo'n 2000 kg en het enige waaraan ik merk dat die aanhanger erachter zit is aan het brandstofverbruik. Zelfs in de bergen kan ik er prima mee op de cruisecontrol rijden zonder dat hij steeds automatisch terugschakelt van 6 naar 5.

Een extra oliekoeler is helemaal niet nodig bij een D5, wel bij de 2.5T, maar da's een ander verhaal. De D5 heeft namelijk al ingebouwde versnellingsbakkoeling dus dat is ook goed voor elkaar.

Gelet op je kilometerstand zou ik ook nog niet zomaar gaan flushen. Kijk eerst maar eens hoe hij rijdt en laat de bak zich maar eerst aanpassen aan jouw rijstijl (het is namelijk een zelflerende bak). Als je daarna merkt dat hij toch wat schokkerig schakelt kun je altijd nog flushen.

Ik zou de stuurkogels goed checken, dat is het enige dat een beetje versleten kan zijn bij deze kilometerstand, tenzij de auto natuurlijk is afgeragd maar dat zal wel niet.

Succes.

Beste groet,
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Waarom zou tunen bij bv. een V70 wel zin hebben en bij een XC90 niet?

Ik heb de mijne wel getuned. Tuurlijk wordt het geen race auto maar het is wel degelijk een verschil. Juist omdat een XC90 met 185 pk (in mijn geval 163 pk) niet over houdt, is dit een ideale aanpassing.

Ik heb juist mijn V70 nooit getuned. Die vond ik zonder al snel zat en had geen behoefte aan extra vermogen.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb overigens de bak bij 120.000 km laten flushen (gelijk met het tunen).
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

Dank oudegroen en pimsam voor jullie reacties.
ik heb me wat ingelezen op dit forum en zag dat flushen en tunen op zich wel ok was. Ik ben niet van plan om dat direct te doen, maar eerst maar eens km te maken en dan te kijken hoe de auto is.

Ik heb nu nog een Saab 95 2.0T, die ken ik als geen ander. nu heb ik twee keer gereden in een D5 en weet daar bij niet wat 'normaal' is. Beide reden goed, voelden goed. Koppel ok, maar van mij mag die nog wat sneller reageren. Op de Saab heb ik een sport-stand, dat gevoel zou ik ook wel op de XC90 willen. Zal dat de komende maanden gaan ervaren en dan een beslissing nemen over tunen en flushen.

inmiddels al 2e hand winterbanden op cumulus velgen gekocht. Wil ook nog eens kijken of ik de rear seat entertainment kan koppelen op een portable hard drive en of ik mijn muziek kan gaan streamen naar de Dynaudio. Daar zit nu nog geen aansluiting voor voor zover ik kan zien. Alleen een (oude) parrot...

groet,
olivier
Gebruikersavatar
Wapperino
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 15.12.2013 - 08:41
Locatie: Reduzum

@ Olifier nu moet je nog 10 dagen wachten :D Wachten duurt lang he ? Maak je wel wat mooie foto's of heb je die al ?
V60 D6 Hybrid MY14, 215.000

XC70 3.2 MY08, 325.000 Summum,High Performance Audio, Xenon, RTI, Vida Dice

XC90 D5 163 Pk, 340.000 Km, MY2004, Exclusive, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, Geartronic, Standkachel.
EWD en Vida Dice[/s]

Regret is a waste of time.
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

Ja, wachten... Dat duurt inderdaad best lang en is best lastig :-)
Ik heb nog geen goede foto's, die volgen wel zodra ik hem heb.

Vandaag wel al winterbanden gekocht. 2e hands op 18 inch cumulus velgen. Voor een mooi prijsje. Wel humor dat ik mijn winterbanden eerder in huis heb dan de xc90...
Gebruikersavatar
Wapperino
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 15.12.2013 - 08:41
Locatie: Reduzum

@Olifier Das praat !!
V60 D6 Hybrid MY14, 215.000

XC70 3.2 MY08, 325.000 Summum,High Performance Audio, Xenon, RTI, Vida Dice

XC90 D5 163 Pk, 340.000 Km, MY2004, Exclusive, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, Geartronic, Standkachel.
EWD en Vida Dice[/s]

Regret is a waste of time.
Gebruikersavatar
MartinG
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.01.2006 - 21:07
Locatie: Amsterdam

@Olifier,

van harte gefeliciteerd met je aankoop. Ook wij kunnen niet wachten, op foto's.....

"muziek kan gaan streamen naar de Dynaudio", ik heb momenteel een kabeltje lopen tussen mijn iPhone naar de AUX ingang die er bij mij opzit, echter ik ben van plan om te gaan streamen via bleutooth, volgens volvotech zou het volgende product dit moeten kunnen: "Aux2Bluetooth-Stream upgrade (for base, high-performance and premium)". Misschien is dat iets voor je....
XC90 2010-nu D5 Executive (2007) Automaat 185pk, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, BLIS, Park Assist Camera, Electrisch bedienbare kindersloten.
V70 2006-nu Automaat 170pk (2001)
V40 2000-2004
Gebruikersavatar
Wapperino
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 15.12.2013 - 08:41
Locatie: Reduzum

MartinG schreef: "muziek kan gaan streamen naar de Dynaudio", ik heb momenteel een kabeltje lopen tussen mijn iPhone naar de AUX ingang die er bij mij opzit, echter ik ben van plan om te gaan streamen via bluetooth, volgens volvotech zou het volgende product dit moeten kunnen: "Aux2Bluetooth-Stream upgrade (for base, high-performance and premium)". Misschien is dat iets voor je....
Hier zit ik ook aan te denken MartinG, ik heb Volvotech al een mail gestuurd. Weet jij of je ID tags en de stuurwielbediening kunt blijven gebruiken ? Die Aux ingang is nu toch maar werkeloos, die wil ik aan het werk zetten :D
V60 D6 Hybrid MY14, 215.000

XC70 3.2 MY08, 325.000 Summum,High Performance Audio, Xenon, RTI, Vida Dice

XC90 D5 163 Pk, 340.000 Km, MY2004, Exclusive, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, Geartronic, Standkachel.
EWD en Vida Dice[/s]

Regret is a waste of time.
Gebruikersavatar
MartinG
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.01.2006 - 21:07
Locatie: Amsterdam

Hi Wapperino,

stuurwielbediening (volume) is natuurlijk nog te gebruiken. Ik heb te weinig informatie ontvangen mbt andere zaken. Had wel wat info gevraagd bij volvotech, maar kreeg helaas niet veel te horen dan dat het product voldoet aan mijn eisen: afspelen van muziek via bluetooth zonder kabeltje.....
XC90 2010-nu D5 Executive (2007) Automaat 185pk, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, BLIS, Park Assist Camera, Electrisch bedienbare kindersloten.
V70 2006-nu Automaat 170pk (2001)
V40 2000-2004
Gebruikersavatar
Olifier
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.01.2014 - 17:33

Dit is hem
Volvo XC90 uit 2007, AWD Summum, D5, Automaat, Chestnut leer, rear seat entertainment en Dynaudio.
Gisteren opgehaald. Blij mee!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”