Motor houdt hoger toerental vast bij schakelen?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Rdesign14
1st Gear member

Dag Allen!

Sinds kort een gelukkige V40 R-design D2 rijder erbij. Iets wat me echter deze week opviel is dat de motor bij het opschakelen tussen versnellingen blijft 'hangen' op het toerental waarop hij op dat moment draait. Normaal zakt het toerental door ontkoppeling direct wat terug. Nu lijkt het een vertraging te hebben. Als ik de koppeling wat langer ingedrukt hou zakt hij na een paar seconden wel weer terug naar 'normaal' stationair. Ik lees in de manual iets over een hoger stationair toerental bij lagere buitentemperatuur. Nu is het de laatste dagen wat kouder, maar of dit hetzelfde is? Ben benieuwd of meer mensen dit opvalt.
V40 D2 R-Design, MY2014, Electric Silver, Businesspack Pro, 17" Ixions
D2
3rd Gear member

Ik hoor wel degelijk toerenval als ik de koppeling intrap om door te schakelen. Echter, net als bij veel andere moderne motoren die op zuinigheid afgericht zijn, daalt het toerental heel langzaam bij gas lossen. Wordt volgens mij vooral veroorzaakt door een zwaar vliegwiel. Dat zorgt er -volgens mij- voor dat de aandrijflijn goed lage toeren aan kan en de auto extra lang kan doorrollen bij gas lossen in de versnelling, wat natuurlijk gunstig voor het verbruik is. Maar daardoor moet je eigenlijk altijd minstens twee versnellingen terug als je een beetje stevig (= merkbaar) op de motor wil remmen, wat mij dan weer een beetje irriteert. Ook valt het mij daarbij op dat het toerental op 2000 lijkt te blijven hangen ipv verder te dalen. Dat voelt onnatuurlijk en volgens mij is dat iets softwarematigs, alsof de auto je wil vertellen dat je op moet schakelen. Misschien is dat wat jij ook ervaart?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Rdesign14
1st Gear member

Jep, dat ervaar ik ook, hij zakt wel iets, maar blijft dus hangen rond 2000 toeren. Hou maar eens langer je koppeling in, bij mij zakt ie uiteindelijk dan na een paar seconden wel naar 1000. Het voelt inderdaad als iets softwarematigs. Vreemd alleen dat het me niet eerder is opgevallen. Zou het inderdaad een energiebesparend doel hebben?
V40 D2 R-Design, MY2014, Electric Silver, Businesspack Pro, 17" Ixions
CHRISITO
4th Gear member

Bij de benzine motoren is dit ook. Merk ik zelf ook. Bij mijn vorige wagen van 12 jaar oud had ik het laatste jaar ook een eco software update gehad en kon ik ook in laagste versnelling rijden tegen 60km/h en verbruik zakte spectaculair .
CHRISITO
4th Gear member

Bij de benzine motoren is dit ook. Merk ik zelf ook. Bij mijn vorige wagen van 12 jaar oud had ik het laatste jaar ook een eco software update gehad en kon ik ook in laagste versnelling rijden tegen 60km/h en verbruik zakte spectaculair .
D2
3rd Gear member

Die langzame toerenval is volgens mij typisch van de moderne generaties motoren, althans die in de modale categorie zeg maar. Heb bijvoorbeeld verschillende Opel Corsa's benzine meegehad als leenauto's, en altijd als je die een beetje in de toeren jaagde (> 4000) en dan het gas losliet, bleef dat ding ettelijke seconden hoog in de toeren hangen. Bij bijvoorbeeld een T3 is dat effect veel minder gelukkig.

Maar het motormanagement doet ook van alles. Als je bijvoorbeeld aan het stoplicht staat in de versnelling, en dan de koppeling een heel klein beetje op laat komen, zie je dat de toerenteller gelijk ongeveer 300 toeren omhoog schiet. Volgens mij om het wegrijden te vergemakkelijken, had van mij nog wel wat meer mogen zijn.

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
MarioC70
6th Gear member

De gasklep sluit niet direct na het gas loslaten,dit heeft met milieu eisen van doen,dit wordt al jaren toegepast op motoren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
LightStar
4th Gear member

Je constatering klopt, de auto selecteerd namelijk het correcte toerental voor de volgende versnelling, het is even wennen maar ik vind het echt perfect !
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

LightStar schreef: Je constatering klopt, de auto selecteerd namelijk het correcte toerental voor de volgende versnelling, het is even wennen maar ik vind het echt perfect !
Inderdaad en het is m.i. comfortabeler, omdat je minder "schokken" krijgt bij het loslaten van de koppeling.
D2
3rd Gear member

LightStar schreef: Je constatering klopt, de auto selecteerd namelijk het correcte toerental voor de volgende versnelling, het is even wennen maar ik vind het echt perfect !
Goh...Is dat ook weer zo'n update die pas bij modeljaar 2013 is ingevoerd? Ik herken dit namelijk absoluut niet bij mijn auto.

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Kurt1975
4th Gear member

Zit op de V60 D4 (nog de 5 cil.) ook. In het begin wat wennen, maar best aangenaam.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Plaats reactie

Terug naar “V40”