Die van mij weigert (vanaf aankoop al) om na een stop vanaf een uurtje of 5 om op elektrisch te rijden.
Terwijl de accu nog meer dan voldoende rijbereik bezit.
De diesel gaat dan opeens aan en blijft draaien totdat ik hem stop.
Dus geen start/stop systeem. Bij uitrollen niet uitgaan enz.
Dus alsof de accu helemaal leeg is.
Zet je de auto een minuut of 5 uit. Dan is het probleem weg en heb je alle mogelijkheden en is het genieten.
Komende week komt er nieuwe software op.
Zijn er meer die na klachten een nieuwe software versie hebben gekregen?
Wie heeft op de V60 PIH al een software update gehad?
- RoaldH
- 6th Gear member
Kijk even of "automatisch verwarmen" aanstaat (via het dashboard). Anders moet de D5 voor de warmte in het interieur zorgen. Het kan ook zijn dat er een softwareversie geïnstalleerd is waar een aantal bugs inzitten. Zelf ben ik een keer of 4 à 5 voorzien van andere software. Uiteindelijk is het functioneren beter geworden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
Dit kan ook. Je kan dit merken aan het bijladen van de accu tot 20km, warme zijspiegels, etc. Na een herstart is de auto weer normaal. Gebeurd bij mij meestal tijdens een lange rit (eens in de paar honderd km).Skibs schreef: Het kan ook zijn dat ie blijft draaien om het roetfilter te regenereren, toch?
- Montalbano
- 3rd Gear member
Ik had dit op terugweg van wintersport. Na een uur of 3 rijden en even gestopt was het over en wilde hybride niet meer aan (ook niet bij wegwerkzaamheden 60km/u en ook niet regenereren). 2 uur later weer gestopt, uit en weer aangezet en alles deed het weer.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
- RoaldH
- 6th Gear member
Dit heb ik ook vaker gehad. Ff contact uit en aan (kan soms prima in de file) en probleem solved...Montalbano schreef: Ik had dit op terugweg van wintersport. Na een uur of 3 rijden en even gestopt was het over en wilde hybride niet meer aan (ook niet bij wegwerkzaamheden 60km/u en ook niet regenereren). 2 uur later weer gestopt, uit en weer aangezet en alles deed het weer.
-
- 5th Gear member
Ik heb de verwarming via instellingen op automatisch staan. Want anders gaat de diesel zonder meer na elke start aan.
Tijdens reinigen roetfilter kan ik niet over naar elektrisch, maar dat is normaal. Ik merk het aan het hoge momentele brandstof verbruik.
Men heeft volvo benelux geraadpleegd en die geven aan: nieuwe software.
Dus volgende week weet ik meer.
@RohaldH Ik heb je topic volledig doorgelezen en daar al veel van geleerd.
Het blijkt best een complexe machine. Het zal me niet verbazen dat er komend jaar nog vele update bij komen. Echter pas als je problemen hebt, zullen
ze die al voor de 30K beurt in je auto willen plaatsen.
Tijdens reinigen roetfilter kan ik niet over naar elektrisch, maar dat is normaal. Ik merk het aan het hoge momentele brandstof verbruik.
Men heeft volvo benelux geraadpleegd en die geven aan: nieuwe software.
Dus volgende week weet ik meer.
@RohaldH Ik heb je topic volledig doorgelezen en daar al veel van geleerd.
Het blijkt best een complexe machine. Het zal me niet verbazen dat er komend jaar nog vele update bij komen. Echter pas als je problemen hebt, zullen
ze die al voor de 30K beurt in je auto willen plaatsen.
-
- 5th Gear member
Bij ons is het elke keer en dat is niet leuk. Vandaar dat we het zsm willen fixen. Voor je het weet is de garantieperiode van 2 jaar om. Binnen een half jaar wil ik hem tip top hebben. Zodat we niet iedere update weer uit moeten testen om het echt wel goed is. Want dan blijf je bezig.v60pih schreef: Ik heb het ook wel eens dat ie met een volle accu niet electrisch wil. Aan/uit helpt daarbij inderdaad.
Wacht wel tot de eerste beurt om dat mee te geven.
- Arnold
- 5th Gear member
- Contacteer:
Afgelopen week een aantal software updates gehad. Voor DAB+ ontvangstkwaliteit omhoog. Ook een update voor het Hybride systeem en voorconditioning. Van de laatste 2 updates kon de monteur niet zo zeggen wat er verbetert is.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
-
- 4th Gear member
Er gaan nog heel veel software updates komen de aankomende 5 jaar. 99% wordt niet actief door volvo gecommuniceerd. Als er significante problemen optreden dan ga ik terug. Voorlopig kan ik elke week updaten als ik het zo lees maar als men niet eens kan vertellen waarvoor..... Ik heb meer te doen.
-
- 2nd Gear member
Wij hebben voor onze PIH's al diverse updates gehad.
PIH 1 (september '13) is een MY14 met het 'oude' Sensus systeem, PIH 2 en 3 zijn MY14's met het nieuwste (december '13) Sensus systeem.
V60 PIH - 1 - Wat een drama...
- Rijdt nooit volledig elektrisch;
- Preconditioning werkt niet naar behoren;
- Airco en stoelverwarming niet beschikbaar in pure
V60 PIH - 2 - Software zet zichzelf terug
- Kan het elektrische verbruik niet aflezen in 'Verbruiksinfo' op het Sensus systeem, enkel het diesel verbruik.
Vrijdag een software update gehad (2,5 uur bij Volvo gezeten), waarna het elektrische verbruik wel uit was te lezen. Eenmaal weer op kantoor aangekomen, kon ik het elektrische verbruik weer niet aflezen en leek het erop dat het systeem zichzelf had 'gereset' naar de vorige versie....?
Hierna weer contact gehad met de dealer, die aangaf dat dat kwam door een lege hybride accu. Yeah right....!!
Daarnaast verbruikt deze PIH 1 liter op 8 kilometer bij enkel diesel gebruik (lege hybrid accu) op 120 km/u, dat vind ik schandalig en hier ga ik dan ook zeker voor terug. Dat hebben de andere 2 PIH's van ons namelijk niet.
V60 PIH - 3
Geen software update gehad. Enig minpuntje is de preconditioning, deze werkt vaak niet.
Mijn conclusie is dat Volvo deze auto veel te vroeg op de markt heeft gebracht, zonder het product door te ontwikkelen.
De prijs-/kwaliteitsverhouding vind ik slecht, alsmede de kennis van de service; de dealer heeft in mijn ogen totaal geen verstand van zaken als het gaat om de techniek van deze PIH's.
PIH 1 (september '13) is een MY14 met het 'oude' Sensus systeem, PIH 2 en 3 zijn MY14's met het nieuwste (december '13) Sensus systeem.
V60 PIH - 2 - Software zet zichzelf terug
- Kan het elektrische verbruik niet aflezen in 'Verbruiksinfo' op het Sensus systeem, enkel het diesel verbruik.
Vrijdag een software update gehad (2,5 uur bij Volvo gezeten), waarna het elektrische verbruik wel uit was te lezen. Eenmaal weer op kantoor aangekomen, kon ik het elektrische verbruik weer niet aflezen en leek het erop dat het systeem zichzelf had 'gereset' naar de vorige versie....?
Hierna weer contact gehad met de dealer, die aangaf dat dat kwam door een lege hybride accu. Yeah right....!!
Daarnaast verbruikt deze PIH 1 liter op 8 kilometer bij enkel diesel gebruik (lege hybrid accu) op 120 km/u, dat vind ik schandalig en hier ga ik dan ook zeker voor terug. Dat hebben de andere 2 PIH's van ons namelijk niet.
V60 PIH - 3
Geen software update gehad. Enig minpuntje is de preconditioning, deze werkt vaak niet.
Mijn conclusie is dat Volvo deze auto veel te vroeg op de markt heeft gebracht, zonder het product door te ontwikkelen.
De prijs-/kwaliteitsverhouding vind ik slecht, alsmede de kennis van de service; de dealer heeft in mijn ogen totaal geen verstand van zaken als het gaat om de techniek van deze PIH's.
- Montalbano
- 3rd Gear member
@DanielV bedoel je met elektrisch verbruik aflezen dat er uberhaupt geen staafjes in het staafdiagram zichtbaar zijn? Of zijn die wel zichtbaar maar zie je nergens exacte cijfers?
Ik heb zelf een tijdje gehad dat ik die staafjes niet meer zag in het staafdiagram. Ineens waren ze er weer en niet meer weggeweest. Geen idee of dat met lege accu te maken heeft gehad.
Wel jammer dat er geen exacte verbruikcijfers van de elektra te zien zijn maar wellicht is dat erg complex.
Ik heb zelf een tijdje gehad dat ik die staafjes niet meer zag in het staafdiagram. Ineens waren ze er weer en niet meer weggeweest. Geen idee of dat met lege accu te maken heeft gehad.
Wel jammer dat er geen exacte verbruikcijfers van de elektra te zien zijn maar wellicht is dat erg complex.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
DanielV, dat klinkt niet zo best. Meer mensen hebben problemen met preconditioning, maar een verbruik van 1 op 8 terwijl je 120 rijdt? Was de auto toevallig het roetfilter aan het reinigen en tegelijkertijd de accu aan het opladen? Om hier achter te komen zou je even een lange rit moeten maken natuurlijk..
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Nope, dat was de auto niet aan het doen. Het hoge verbruik is al vanaf dag 1 aan het geval. Diverse rijmodi maken geen verschil. Daarnaast maak ik vaak lange (100+ km) ritten, waardoor ik vaak op diesel rijd (lege accu).rsnhakan schreef: DanielV, dat klinkt niet zo best. Meer mensen hebben problemen met preconditioning, maar een verbruik van 1 op 8 terwijl je 120 rijdt? Was de auto toevallig het roetfilter aan het reinigen en tegelijkertijd de accu aan het opladen? Om hier achter te komen zou je even een lange rit moeten maken natuurlijk..
Zelfs in de Hybrid modus i.c.m. een volle accu en 120 km/u verbruikt de auto 1 liter op 12,5 kilometer. Daar word ik niet gelukkig van.
PIH 1 had bij ons hetzelfde probleem, maar na een (van de zoveel) software update is deze een stuk zuiniger geworden. Ik heb dezelfde software update gehad, maar bij mij wordt de PIH niet zuiniger...
In het onderdeel 'Verbruik' zie ik bij PIH 3 wel het brandstof en elektrische verbruik d.m.v. een tweetal staafdiagrammen, 1 boven en 1 beneden in het beeldscherm. Bij mijn PIH zag ik dat na de software update van vrijdag wel, maar na een keer uit- en aanzetten van de motor leek het wel alsof de software was teruggezet, ik zag namelijk weer enkel het brandstofverbruik.Montalbano schreef: @DanielV bedoel je met elektrisch verbruik aflezen dat er uberhaupt geen staafjes in het staafdiagram zichtbaar zijn? Of zijn die wel zichtbaar maar zie je nergens exacte cijfers?
Bij de PIH 3 maakt het ook niet uit of de accu vol of leeg is, er staan altijd 2 diagrammen. Het zou ook vreemd zijn, de auto zou uit zichzelf niet de software aan moeten / kunnen / mogen aanpassen.
Laatst gewijzigd door DanielV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
Controleer even of "automatisch verwarmen" aanstaat. Kun je in het dashboard met de linker handel kiezen en activeren. Bij een bepaalde software update wordt deze optie "per ongeluk" gedeactiveerd. Onder de 15 graden gaat de diesel lopen om warmte in het baterijpakket en de auto te brengen.DanielV schreef: Wij hebben voor onze PIH's al diverse updates gehad.
Preconditioning op elektra doet het soms ook niet (op brandstof wel). Ik denk dat er zoveel volvo's gebruikmaken van VOC dat er misschien een capaciteitsprobleem is en de gegevens niet snel genoeg naar de auto worden verstuurd. Het tijdelijk verhoogde verbruik kan idd komen door de regeneratie van het roetfilter. Het nare is dat na de regeneratie cyclus de auto niet meer elektrisch wil rijden. Alleen een "herstart" van de auto geeft "normaal" gedrag.DanielV schreef:V60 PIH - 2 - Software zet zichzelf terug
V60 PIH - 3
Bij de installatie van de software (zeker op een MY2013) is het belangrijk om de D5 in AWD of Power te laten lopen bij de calibratie van de elektromotor. Anders is het update proces niet goed afgerond. Hierna moet de auto minimaal 5 min op slot om de batterij te laten loskoppelen en de laatste stap van update proces af te laten ronden. Je zou verwachten dat die procedure wel bekend is bij de dealers.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik zou haast denken dat de ERAD niet meedoet. Selecteer eens "Performance mode" op het dashboard en kijk in de linkerbalk naast de rode meter of er ondersteuning is van de elektromotor.DanielV schreef: [Nope, dat was de auto niet aan het doen. Het hoge verbruik is al vanaf dag 1 aan het geval. Diverse rijmodi maken geen verschil. Daarnaast maak ik vaak lange (100+ km) ritten, waardoor ik vaak op diesel rijd (lege accu).
Zelfs in de Hybrid modus i.c.m. een volle accu en 120 km/u verbruikt de auto 1 liter op 12,5 kilometer. Daar word ik niet gelukkig van.
PIH 1 had bij ons hetzelfde probleem, maar na een (van de zoveel) software update is deze een stuk zuiniger geworden. Ik heb dezelfde software update gehad, maar bij mij wordt de PIH niet zuiniger...
Dit probleem heb ik zelf nog niet gehad. Misschien kan de Integrated Audio Module (IAM) een update krijgen. Ik had veel last van het vastlopen van de unit en dat heeft deze update verholpen.DanielV schreef: In het onderdeel 'Verbruik' zie ik bij PIH 3 wel het brandstof en elektrische verbruik d.m.v. een tweetal staafdiagrammen, 1 boven en 1 beneden in het beeldscherm. Bij mijn PIH zag ik dat na de software update van vrijdag wel, maar na een keer uit- en aanzetten van de motor leek het wel alsof de software was teruggezet, ik zag namelijk weer enkel het brandstofverbruik.
Bij de PIH 3 maakt het ook niet uit of de accu vol of leeg is, er staan altijd 2 diagrammen. Het zou ook vreemd zijn, de auto zou uit zichzelf niet de software aan moeten / kunnen / mogen aanpassen.
-
- 2nd Gear member
Ik heb hem ingesteld op 'buiten' en staat aan de laadkabel. Ik heb het nu niet meer gebruikt, maar de vorige keer deed 'ie het een keer op diesel en een keer op elektriciteit. Vreemd, ik heb hem naar mijn weten (volgens het boekje) ingesteld dat hij moet voorverwarmen op diesel.RoaldH schreef: Preconditioning op elektra doet het soms ook niet (op brandstof wel). Ik denk dat er zoveel volvo's gebruikmaken van VOC dat er misschien een capaciteitsprobleem is en de gegevens niet snel genoeg naar de auto worden verstuurd. Het tijdelijk verhoogde verbruik kan idd komen door de regeneratie van het roetfilter. Het nare is dat na de regeneratie cyclus de auto niet meer elektrisch wil rijden. Alleen een "herstart" van de auto geeft "normaal" gedrag.
Deze PIH wilde überhaupt nooit volledig elektrisch rijden, dit was dus niet het probleem van de regeneratie van het roetfilter. Na de laatste software update rijdt deze weer wel volledig elektrisch indien gewenst.
Ik heb geen flauw idee, ik ga er alleen wel vanuit dat als de auto door een officiele Volvo dealer wordt onderhouden, dat zij verstand van zaken heeft. Helaas moet ik constateren dat deze auto totale abacadabra is voor de dealer..RoaldH schreef: Bij de installatie van de software (zeker op een MY2013) is het belangrijk om de D5 in AWD of Power te laten lopen bij de calibratie van de elektromotor. Anders is het update proces niet goed afgerond. Hierna moet de auto minimaal 5 min op slot om de batterij te laten loskoppelen en de laatste stap van update proces af te laten ronden. Je zou verwachten dat die procedure wel bekend is bij de dealers.
Ik gebruik de "Performance mode" als display, waarbij er wordt aangegeven dat er wel degelijk ondersteuning van de elektromotor is (indien er accu capaciteit aanwezig is).RoaldH schreef: Ik zou haast denken dat de ERAD niet meedoet. Selecteer eens "Performance mode" op het dashboard en kijk in de linkerbalk naast de rode meter of er ondersteuning is van de elektromotor.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Inderdaad, dit zou wellicht een oplossing kunnen bieden.RoaldH schreef:Dit probleem heb ik zelf nog niet gehad. Misschien kan de Integrated Audio Module (IAM) een update krijgen. Ik had veel last van het vastlopen van de unit en dat heeft deze update verholpen.DanielV schreef:Bij de PIH 3 maakt het ook niet uit of de accu vol of leeg is, er staan altijd 2 diagrammen. Het zou ook vreemd zijn, de auto zou uit zichzelf niet de software aan moeten / kunnen / mogen aanpassen.
- RoaldH
- 6th Gear member
Zeker tot in september 2013 hadden maar weinig dealers ervaring met de PIH. Omdat er zoveel verschillende zaken zijn die afhankelijk van elkaar zijn, is het oplossen van een storing niet simpel. Er werden al grappen gemaakt op het forum dat je bijna een opleiding ICT moet hebben afgerond om met een PIH te kunnen rijden (laat staan servicen).DanielV schreef: Deze PIH wilde überhaupt nooit volledig elektrisch rijden, dit was dus niet het probleem van de regeneratie van het roetfilter. Na de laatste software update rijdt deze weer wel volledig elektrisch indien gewenst.
Ik heb geen flauw idee, ik ga er alleen wel vanuit dat als de auto door een officiele Volvo dealer wordt onderhouden, dat zij verstand van zaken heeft. Helaas moet ik constateren dat deze auto totale abacadabra is voor de dealer..
Ik gebruik de "Performance mode" als display, waarbij er wordt aangegeven dat er wel degelijk ondersteuning van de elektromotor is (indien er accu capaciteit aanwezig is).
Kan het zijn dat er een probleem is met de accu? Is je range na het laden wel 35-50 km? Valt het driehoekje bij accelereren snel naar beneden zodat de diesel bijspringt?
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.